10.3.2017

Suurimmat siivet: spoilerikatsaus Geneven autonäyttelyyn

Honda Civic Type R

Katsaus Geneven autonäyttelyn aerodynamiikkaan.

Siivet, ilmanohjaimet ja spoilerit. Autojen peräosiin on kiinnitelty erilaisia rakennelmia vuosikymmenien ajan tuomaan nopeutta tai ainakin viestimään menohaluista. Kehitys on ollut huimaa, edesmenneen rallilegenda Colin McRaen taannoisen Ford Focus WRC:n ujo siipi kalpenee Hondan tuoreimman Civic Type R:n aeroarsenaalille.

Geneven autonäyttelystä löytyi tänä vuonna kaikkea Civic Type R:n kaltaisista vauhdikkaista perhemalleista nopeisiin urheiluautoihin, viritettyihin vehkeisiin ja todellisiin kilpa-autoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai i20 WRC 2017

Moottorin perinteikkään spoilerikatsauksen aloittaa Hyundai i20 WRC. Kaksikerroksisen hiilikuitu-unelman alakerta jatkaa kolmiovisen i20:n kattolinjaa, kun yläkerta nousee uljaasti korkeuksiin. Suuri siipi saa taustatukea takapuskurin diffuusorista. Lisäpisteitä Hyundaille punaisen vauhtiraidan jatkamisesta siipeen asti.

Chevrolet Corvette Grand Sport

Hetken aikaa General Motorsin tuotevalikoimassa oli kaksi Grand Sportia: Corvette Grand Sport ja Opel Insignia Grand Sport. Kummallinen tilanne oli tuskin GM:n syy myydä saksalaismerkki Peugeot-Citroënille, mutta nyt tilanne on normalisoitu: Grand Sport kuuluu Corvettelle.

Ja C7-sukupolvessa Grand Sport on upea näky. Auto on kiehtova yhdistelmä ”tavallisen” Corvette Stingrayn 460 hevosvoimaista moottoria ja kireän huippumalli Z06:n levitettyä koria. Pintaa koristavat perinteikkäät teipit.

Corvetten perää ei kuormiteta kilpaversioiden valtavalla siivellä, vaan täydellisesti tyyliin sopivalla lipalla, joka päättyy pystysuoraan jättöreunaan. Draamaa on kokoa enemmän.

Ford Escort RS Cosworth

Vuosina 1992–1996 valmistettu Ford Escort RS Cosworth ei varsinaisesti ole uutuus, mutta mitä väliä: hienompaa siipeä saa hakea! Cossu-Escortin siipi vie ajatukset suoraan kolmioviseen Sierra Cosworthiin, joka esitteli yhdellä keskituella varustetun korkealle asennetun takasiiven.

Se ei ole Escort RS Cosworthin ainoa yhteys Sierraan. Auton ulkokuori muistuttaa viidennen sukupolven Escortia, mutta pintapeltien alta löytyy jatkokehitetty Sierra Cosworth. Rallin A-ryhmään suunnitellun auton voimasta vastaa kuustoista venttiilinen turbo interkuurel, eli virallisemmin Cosworthin YBT-moottori.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Liberty Walk McLaren 650S

Maailmasta löytyy ihmisiä, joille McLaren on liian perus. Yksi ratkaisu on japanilainen Liberty Walk. Viritysfirma ruuvaa auton kylkeen rajut kaarilevikkeet ja asentaa perään takasiiven, joka herättää kateutta Airbusilla asti. Täydellinen ratkaisu huomiohakuisille!

Honda Civic Type R

Hondan taskuraketti pääsi jo konseptiversiona viime syksyiseen Pariisin autonäyttelyn siipikatsauskeen. Aerodynamiikan ystävien ei tarvitse pettyä: näyttelyauto ei ole laantunut matkalla sarjatuotantoon. Erityisen hieno yksityiskohta on 320 hevosvoimaisen auton katolla olevat ilmanojaimet.

Audi RS 5 DTM

Audi RS 5 DTM

Audin uusi RS 5 on hillityn räyhä vauhtiversio tyylikkäästä A5 Coupesta. Kirjaimet DTM muuttavat tilanteen täysin. Saksan vakioautosarjaan kehitetyn kilpa-auton perää koristaa massiivinen yläpuolelta tuettu ilmanohjain. Kokonaisuus viimeistellään tavaratilan luukun päälle asennetulla levyllä ja valtavilla lokasuojien levityksillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lamborghini Huracan Performante

Jo tavallisen Lamborghini Huracanin suorituskyky tekee unohtumattoman vaikutuksen, mutta se ei ole estänyt italialaisia tekemästä vauhdikkaampaa painosta. Huracan Performante keräsi viime viikolla julkisuutta taitettuaan Nürburgring Nordschleifen kilparadan 6 minuuttiin ja 52,01 sekuntiin – se on uusi ennätys.

Huracan Performanten takasiiven juju ei ole valtavassa koossa, vaan aktiivisessa aerodynamiikassa ja erikoisessa hiilikuitumateriaalissa, jota italialaisfirma nimittää taotuksi hiilikuiduksi. Käytännössä kyse on hiilikuitukomponentista, joka valmistetaan puristamalla ja lämmittämällä kappale muotoonsa.

Toyota Yaris WRC 2017

Moottori ylisti uuden Toyota Yaris WRC:n peräpäätä jo Pariisin autonäyttelyssä, mutta lopullinen versio takasiivestä nähtiin vasta Monte Carlon debyyttikisassa. Hyundai i20 WRC:n tapaan siipi koostuu kahdesta kerroksesta, mutta Toyota on taivuttanut siiven päät kaartumaan voimakkaasti alaspäin. Erityisen vaikuttavalta Toyota näyttää suoraan takaa katsottuna: Lokasuojan levitysten, diffuusorin ja takasiiven välistä tuskin edes erottaa Yarista.

Ford Focus WRC 1999

Ford Focus WRC

Nykyisiin Hyundai i20 tai Toyota Yaris -ralliautoihin verrattuna vuoden 1999 Ford Focus WRC näyttää lähes katuautolta. Siiven lisäksi vain Safari-rallin raju rengastus, korkea maavara ja kilpurityyliin pikalukoilla kiinnittyvä takaluukku erottavat Colin McRaen työkalun aivan tavallisesta kolmiovisesta Focuksesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Gemballa Avalanche

Gemballa Avalanche taatusti jakaa mielipiteet: neljä suihkumoottorin ulostuloa muistuttavaa pakoputkea, korostetun suuri takadiffuusori, räikeä väri ja kirsikkana absurdi siipilabyrintti. Valmistaja kertoo Porsche 911 Turboon perustuvan auton viritetyn moottorin tuottavan 820 hevosvoimaa. Komeasta teholukemasta huolimatta allekirjoittaneiden valinta kääntyisi vakiokuntoiseen Porscheen.

Airbus Pop.Up

Airbus Pop.up

Lentokonevalmistaja Airbusin ja muotoilustudio Italdesignin yhteisprojektia voisi ensin luulla futuristiseksi mopoautoksi. Lisävilkaisulla huomaa auton päältä valtavan 8-roottorisen yksikön, kuin jättikokoisen dronen.

Konseptilla tutkitaan ratkaisua 2030-luvun kaupunkiolosuhteisiin. Idean ydin on kapseli, eli 2,6 metrinen kahden ihmisen matkustajakenno. Maaliikennettä varten kapseli kiinnittyy maamoduuliin tai julkisen liikenneverkon ratkaisuihin. Pidemmille siirtymille tarjotaan lentomoduulia, joka muuttaa kapselin henkilökohtaiseksi lentokoneeksi. Siinä on siipiä kerrakseen.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen

Luetuimmat