15.11.2020

Taivas salamoi – Rolls-Royce tähtää sähkölentokoneiden nopeusennätykseen

Rolls-Royce Accel

Sähkölentokoneteknologiat ovat vielä lapsenkengissä, ja aivan kuten polttomoottorikoneilla ilmailuhistorian alkuaikoina, myös sähköpuolella kilpaillaan nyt nopeusennätyksistä. Rolls-Roycen tavoite on kunnianhimoinen.

Lentokoneet kehittyivät 1920- ja 30-luvuilla kovalla tahdilla. Teknologiaa vietiin eteenpäin niin perinteisillä keinoilla. Karu totuus nimittäin on se, että sodat kehittävät teknologiaa parhaiten. Toinen hyväksi havaittu tapa hioa uutta tekniikka on kilpaileminen. Tätä edusti 1930-luvulla merkittävä yhdysvaltalainen Thompson Trophy -kilpailusarja. Siinä lentokoneet kilpailivat ennen kaikkea nopeudessa, jossa rikottiin vuosi toisensa perään ennätyksiä.

Rolls-Royce Accel

Sähkölentokoneet eivät ole päätyneet sotaan, eikä niille ole omaa kilpailusarjaa, mutta se ei estä valmistajia yrittämästä maailmanennätyksiä. Viimeisimpänä ennätystavoitteeseen on tarttunut Britannian valtion tuella itse Rolls-Royce, jonka ACCEL-sähkölentokoneella tähdätään lajissaan kunnianhimoiseen 260 solmun eli noin 480 kilometrin tuntinopeuteen. Vielä tänä vuonna toteutettavassa ennätysyrityksessä valtikka vietäisiin Siemensiltä, joka latoi kolme vuotta sitten tiskiin 337 km/h huippunopeuden. Yrityksen onnistuessa vanha ennätys suorastaan murskaantuisi yli 140 km/h ylityksellä.

Rolls-Royce Accel

Vertailun vuoksi polttomoottorikoneella 480 km/h vauhtiin päästiin Italiassa jo 1920-luvulla. Sen sijaan kaikkien aikojen nopeusennätys mäntämoottorikoneella tehtiin vakoilulennolla legendaarisella brittiläisellä Supermarine Spitfirella. Tuolloin syöksyssä päästiin yli 1 100 km/h nopeuteen, eli lähes äänivallin yli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hippihävittäjä

Rolls-Royce ACCEL:ia voisi luonnehtia humoristisesti hippihävittäjäksi. Se toimii sähköllä, eikä todellakaan ole sotakone, mutta kuitenkin sen varsin atleettinen nokka tuo mieleen toisen maailmansodan Hawker Hurricane-hävittäjän. Kone perustuu Yhdysvalloissa hiilikuidusta rakennettuun ja hyvin aerodynaamiseen, yksipaikkaiseen Sharp Nemesis NXT -kilpalentokoneeseen. Lycomingin 350-heppaisella mäntämoottorilla kone on saavuttanut 655 km/h maksiminopeuden.

Rolls-Royce Accel

Sähköinen ACCEL on varustettu kolmella YASA:n valmistamalla sähkömoottorilla, jotka yhdistetään vakiokierrospotkurille. Järjestelmän yhteisteho on 370 kilowattia eli osapuilleen 500 hevosvoimaa. Energia varastoidaan tehokkaaseen 6 000 solun akustoon, joka on sijoitettu koneen runkoon, siipien etupuolelle. Akustosta riittäisi virtaa reilun 300 kilometrin lentoon, siis hyvin esimerkiksi Helsingistä Maarianhaminaan tai vaihtoehtoisesti Englannin kanaalin yli Lontoosta Pariisiin. Sähkölentokoneiden kantamaan liityviä haasteita olemme käsitelleet aiemminkin.

Rolls-Royce Accel

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan kuinka ennätysyrityksen kanssa aikanaan käy. Odotamme myös kuinka matalaan melutasoon sähköisellä taitolentokoneella päästään. Mielenkiintoista on niin ikään se, minkälainen vaikutus Rolls-Roycen mahdollisella maailmanennätyksellä tulee olemaan sähköisen ilmailun kehittämiseen.

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Rolls-Royce

Luetuimmat