3.10.2021

Tältä näyttää Renault ambulanssikäytössä: 9Livesin käyttöön uudenlaisia autoja

Renault ambulanssi Renault Master 9Lives Sorsa sairaankuljetus

Eri puolilla Suomea ensihoito- ja sairaankuljetustoimintaa harjoittava 9Lives on saanut käyttöönsä ensimmäiset Renault Master -pohjalle toteutetut ambulanssit. Tavoitteena on ollut haastaa alan vakiintuneita käytäntöjä.

Helsingissä, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla toimiva sairaankuljetusyhtiö 9Lives on vastaanottanut ensimmäiset uudet Renault Master -alustalle rakennetut ambulanssit.

Renault ambulanssi Renault Master 9Lives Sorsa sairaankuljetus

Vitivalkoisen Renaultin keulalogo on vaihtunut 9Livesin omaan merkkiin hiukan uusimpien poliisiautojen hengessä. Yllättävän väljän potilastilan lisäksi kuljettajan puolen liukuoven takaa löytyy väliseinällä toteutettu "kaappi", johon on säilötty osa auton tärkeimmistä lääkintävarusteista. Ohjaamossa tunnelma on tutun pakumainen, joskin ylimääräinen kosketusnäyttö hallinnoi auton erikoisvarusteita ja kyllä, myös vilkkuja ja sireenejä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähemmän ylimääräistä

Muutaman vuoden aktiivisen työuran ambulanssi on verrattain kallis investointi, sillä jo siirtokäyttöön suunniteltu auto maksaa varusteluineen noin 100 000 euroa. Mikäli auto on varustettu ensihoitokäyttöön, voi hintaan laittaa vielä 50 000 euroa lisää. Osa hinnasta koostuu käsityön merkittävästä määrästä, sillä autot ja varustelut toteutetaan pienissä erissä sairaankuljetusyhtiöiden ja asiakkaiden (mm. sairaanhoitopiirit) toiveiden mukaan.

Renault ambulanssi Renault Master 9Lives Sorsa sairaankuljetus
Osa tarpeellisista varusteista on piilotettu kuljettajan puolen liukuoven taakse tehtyyn lokeroon.

9Livesille uuden auton projektissa onkin kyse siitä, että jos ambulanssin hankintahintaa saadaan alemmas, voidaan autoja vaihtaa aikaisemmin niin kilometreissä kuin kuukausissa mitattuna. Valtavirrasta poikkeavan alustan lisäksi auto on suunniteltu alusta asti uusiksi ja tavoitteena on, että jatkotilausten myötä myös varustelu tapahtuu totuttuja kumppaneita edullisemmin. Autoa haluttiin tuotekehittää edelleen ja samalla kokeilla toimintaa uusien yhteistyökumppanien kanssa.

Renault ambulanssi Renault Master 9Lives Sorsa sairaankuljetus

Yhtiön kumppaneiksi valikoituivat Autoverkkokauppa.fi ja Renault. Masterin L2H2-versio (10,8 m³) sopii ambulanssikäyttöön hyvin, sillä auton kantavuudessa on varustelunkin jälkeen noin 1 000 kilogrammaa pelivaraa ja se on edelleen ajettavissa henkilöauton B-ajokortilla. Ajokorttivaatimus tarkoittaa, että kuljettajia löytyy alalta huomattavasti C-kuorma-autokorttia helpommin. 9Livesin ensihoidon liiketoimintapäällikkö Timo Palo kertoo, että ylimääräinen kantavuus koetaan puolestaan ajettavuus- ja liikenneturvallisuustekijänä, jotta auto ei olisi äärirajoilla esimerkiksi alustan suhteen.

Rakentamisen ja varustelun suhteen kumppaniksi valikoitui Verhoomo Sorsa, jolla on kattava kokemus esimerkiksi retkeilyajoneuvojen parista. Heille ambulanssin asettamat vaatimukset ovat olleet mielenkiintoista vaihtelua ja varustelutyö kesti noin puolisen vuotta. Ensimmäinen vaihe oli hahmottaa asiakkaan tarpeet ja kirjata ne ylös, jonka jälkeen niistä luotiin 3D-tietokonemalli hahmottamista varten. Verhoomo Sorsan toimitusjohtaja Otto Tast kertoo, että materiaalivalinnoissa tärkeintä on ollut asiakkaan ja käyttötarkoituksen vaatima helppo puhdistettavuus.

Renault ambulanssi Renault Master 9Lives Sorsa sairaankuljetus

Nyt ensimmäisten autojen luovutuksen jälkeen vuorossa ovat kenttäkokemukset, joiden myötä tehdään viimeiset viilaukset tulevien autojen varusteluun ja ergonomiaan. Tuttuihin väreihin teipattu Master soljunee osaksi kehäteiden liikennevirtaa melko mutkattomasti.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Luetuimmat