13.8.2016

Tässä on Aasian vastine Kuplalle – Subaru 360 insinööritaidon Hall of Fameen!

Subaru 360 K11

Teknisesti edistyksellinen Subarun esikoismalli 360 K11 esiintyi edukseen aikalaistensa joukossa. Japanissa siitä tuli todellinen kansanauto, jota valmistettiin vuosien saaatossa yli miljoona yksilöä.

Japanin suurin kone- ja tekniikaninsinöörien liitto JSME (Japan Society of Mechanical Engineers) on nimennyt vuonna 1958 esitellyn Subaru 360 -henkilöauton insinööritaidon perintöesineeksi Japanissa. Subaru vastaanotti arvostetun Hall of Fame -nimityksen hiljattain Tokion yliopiston Ichijo-salissa. JSME on jakanut vastaavia tunnustuksia vuodesta 2007.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Edistyksellinen esikoinen

Vuonna 1958 lanseerattu takavetoinen Subaru 360 malli K111 oli Subarun esikoismalli ja ensimmäinen sarjavalmisteinen henkilöautomalli. Subaru 360 oli kompaktin kokoinen ja aikalaistensa joukossa muun muassa voimalinjaltaan sekä jousitukseltaan edistyksellinen auto, josta oli poikkeuksellisen hyvä näkyvyys liikenneympäristöön. Auto oli varustettu kolmivaihteisella vaihteistolla ja kaksisylinterisellä kaksitahtimoottorilla.

Autoon oli valmistajan mukaan ladattu uutta tekniikkaa, jota monet kilpailijat ottivat käyttöön vasta pari vuosikymmentä myöhemmin. 360:ssa oli jo tuolloin itsekantava teräskori, kaikkien pyörien erillisjousitus ja hammastanko-ohjaus. Auto oli myös varustettu tehokkailla ajovaloilla ja kaksitoimisilla tuulilasinpyyhkimillä, jotka paransivat ajoturvallisuutta pimeällä ja huonoissa ajo-olosuhteissa.

Subaru 360 on Aasian Kupla

Malli sai myöhemmin voimanlähteekseen tehokkaamman moottorin ja neljännen vaihteen. Vuosien saatoissa siitä tehtiin myös paljon erilaisia versioita, kuten esimerkiksi Japanin ahtaille kaduille jakeluautoksi tarkoitettu pakettiauto, joka oli tiettävästi maailman ensimmäinen ”mini-van”.

Subaru 360 oli Aasian vastaus Volkswagen Kuplalle. Autosta tuli nopeasti valtava menestys ja japanilaisten oma kansanauto. Subaru 360:n valmistus loppui vasta vuonna 1970, jolloin sen kokonaisvalmistus oli ylittänyt miljoonan auton rajan. Subaru 360 nauttii nykyään keräilijöiden kulttisuosiota Japanin lisäksi erityisesti Yhdysvalloissa, jossa auto oli myös myynnissä valmistusvuosinaan.

Hall of Fame -nimityksestä vastaava JSME on Japanin suurin insinööriliitto, jonka juuret johtavat vuoteen 1897.

Lähde ja kuva Subaru

Korjattu 25.4.2017: moottorin sylinterimäärä ja vaihteiden määrä

Luetuimmat