13.3.2022

Täyssähköauton langaton lataus – Volvo testaa takseissa

Täyssähköauton langaton lataus – Volvo

Täyssähköauton langaton lataus ottaa yhden askeleen kohti todellisuutta. Volvo testaa toteutusta takseina käytettävien Volvo XC40 Recharge -mallien kanssa.

Täyssähköauton langaton lataus on ollut pöydällä ajatustasolla jo pitkän aikaa, mutta haasteita riittää. Nyt ollaan taas yhden konkreettisen askeleen verran lähempänä käytäntöä, kun Volvo Cars testaa uutta langatonta latausteknologiaa aidossa kaupunkiympäristössä yhdessä kumppaniensa kanssa arvioidakseen tulevien sähköautojensa potentiaalia.

Esimerkiksi Mercedes-Benz kertoi vuonna 2016 tulevansa tarjoamaan S-sarjan lataushybridiin langatonta latausta ja Renault kertoi 2017 tahtovansa lagattoman latauksen tapahtuvan nimenomaan tiestön kautta. Käytännön osalta on vielä toistaiseksi ollut hieman hiljaisempaa eikä autojen langaton lataus ole vielä yleistynyt älypuhelimien tavoin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Täyssähköauton langaton lataus

Testissä käytettävät latausasemat toimittaa Momentum Dynamics, joka on Volvon mukaan johtava langattomien latausjärjestelmien tarjoaja. Lataus käynnistyy automaattisesti, kun yhteensopiva auto pysäköi katuun upotetun latausalustan ylle, ja kuljettajat voivat kätevästi ladata autonsa siitä poistumatta.

Latausasema välittää latausalustan kautta energiaa, jonka autossa oleva vastaanotin kerää. Volvo hyödyntää 360 asteen kamerajärjestelmää helpottamaan auton kohdistamista oikein latausalustaan nähden.

Näissä täyssähköisissä XC40 Recharge -autoissa langaton latausteho on yli 40 kilowattia. Tämä on siis merkittävästi nopeampi tapa ladata sähköautoa kuin monelta kotoa voimavirtapistokkeen kautta saatava 11 kilowattia. Ainakaan teoriassa ei siten jäädä kovin kauas varsin yleisestä 50 kilowatin DC-lataamisen tehosta.

Kaiken kaikkiaan näitä Volvon autoja käytetään testin aikana yli 12 tuntia päivässä, ja niillä ajetaan 100 000 kilometriä vuodessa. Hanke toimii samalla ensimmäisenä Volvon täyssähköautojen kestotestinä liiketoiminnalisessa käyttöympäristössä, joten valmistaja saa runsaasti arvokasta tietoa.

Kokeilu Göteborgissa

Seuraavan kolmen vuoden aikana pientä joukkoa Volvo XC40 Recharge -täyssähköautoja käytetään Pohjoismaiden suurimman taksiyrityksen, Cabonlinen, takseina ja niitä ladataan langattomasti Göteborgissa sijaitsevilla asemilla. Taustalla on itse asiassa Göteborgin strategia.

Langattoman latauksen testi on nimittäin yksi monista projekteista, jotka on määritelty Göteborgin strategisessa Green City Zone -aloitteessa. Sen mukaan monia kaupungin alueita käytetään reaaliaikaisina testiympäristöinä kestävän teknologian kehitystyössä.

– Göteborgin Green City Zone antaa meille mahdollisuuden kokeilla jännittäviä uusia teknologioita aidossa ympäristössä ja arvioida niiden potentiaalia myöhemmän käyttöönoton kannalta. Uusien latausteknologioiden testaaminen valittujen kumppanien kanssa on erittäin hyvä tapa tutkia tulevien autojen vaihtoehtoisia lataustapoja, kommentoi Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Mats Moberg.

Volvo osallistui viime vuonna Göteborgin Green City Zone -aloitteen lanseeraukseen. Hankkeen tavoitteena on saavuttaa päästötön liikenne vuoteen 2030 mennessä. Käyttämällä oikeaa kaupunkia testiympäristönä autonvalmistaja voi kiihdyttää teknologioiden ja palvelujen kehitystä sähköistämisen, jaetun liikkuvuuden, autonomisen ajon, yhteystoimintojen ja turvallisuuden saralla.

Muita langattomassa latausprojektissa mukana olevia yhteistyökumppaneita ovat Volvon omat ruotsalaiset jälleenmyyjät Volvo Bil ja Volvo Car Sörred, ruotsalainen energiayhtiö Vattenfall ja sen latausverkosto InCharge, kaupungin energiayhtiö Göteborg Energi sekä Business Region Gothenburg, joka on Göteborgin kaupungin omistama kunnallinen talouskehitysyksikkö.

Teksti: Henri Posa, kuvat ja lähde: Volvo

Luetuimmat