11.6.2019 Ajoneuvot Testipäiväkirja: takapenkin kääntely paljastaa muunneltavuuden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun tarvitaan lisää tilaa tavaroille, astuu tavaratilan laajennettavuus kuvaan. Tähänkin osa-alueeseen Moottorilla on olemassa vissit arvosteluperusteet. Tavaratilan laajennettavuus on tietysti tapetilla, kun autoja koeajamme ja vertailemme – autojen välillä on tässäkin suhteessa eroja, ja lisäksi jatkuva kehitys on tuonut osa-alueelle omat lisämausteensa. Takapenkin istuinosa ylös ja selkänoja alas yhdessä osassa – näinhän se proseduuri meni silloin 1960–70-luvuilla, kun niin kutsuttujen monikäyttöautojen tavaratiloihin alettiin loihtia aiempaa runsaampaa muunneltavuutta. Siitä kehitys eteni vähitellen kahteen osaan jaettuun selkänojaan, ja tuohon väliin alettiin puhkoa myös suksiluukkuja. Tila-autoissa puolestaan esiteltiin ties minkälaisia keksintöjä, miten toisen ja kolmannen rivin istuimet saatiin loihdittua tavara-asentoon ja takaisin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Samanlaiseen muunneltavuuteen Mutta kuten niin moni muukin asia automaailmassa, myös muunneltavuus on nykyään varsin standardisoitua – ja tämä vaikuttaa luonnollisesti myös siihen, miten me toimituksessa näitä asioita arvostelemme. Uusin, ja ilmeisen pysyvä ratkaisu alalla on kiinteä istuinosa ja sen päälle kaatuva selkänoja. Systeemi on mahdollisimman yksinkertainen niin valmistajan kuin käyttäjänkin kannalta, mutta omaa myös varjopuolia. Ensinnäkin istuinosa on asemoitava melko alas, jotta sen päälle ylipäätään voidaan järjestää kelvollinen tila kaatuvalle selkänojalle, ja tämä puolestaan heijastuu toisella osa-alueella eli heikkona reisitukena takamatkustajille. Toinen huono puoli on se, että jotta saataisiin aikaan tasainen laajennus, itse kontin lattian on oltava suhteellisen korkealla – eikä tämä tietenkään tee hyvää silloin, kun kuljetettavana on jotain korkeampaa tavaraa. Autonvalmistajasta riippuen korkea pohja on ratkaistu kahdella päälinjalla. Ensimmäinen, mielestämme fiksumpi tapa on varustaa tila kahteen eri tasoon asetettavalla välipohjalla, joka yläasennossaan takaa tasaisen laajennuksen ja ala-asennossaan korkean tilan sitä tarvitsevalle. Se toinen tapa tarjoaa kiinteän välipohjan, jonka avaamalla paljastuu erikokoisia ja -mallisia lokeroita mukana kuljetettavalle pienemmälle tavaralle. Hyvä niin, mutta tilan mataluuteen se ei auta, eikä välipohjan alle pääse kovin helposti asioimaan silloin, kun kontti on pakattu täyteen tavaraa. Lukuisia laajennusdetaljeja Näiden lisäksi arvostelemme laajennuksessa sen, miten vaakatasoon selkänoja kaatuessaan asettuu sekä sen, jääkö tilan ja matkustamon välille kynnystä. Myös sillä, miten suuri itse laajennusaukko on, merkitystä varsinkin kookkaampaa kamaa kontissaan kuskaavalle. Noiden lisäksi löytyy useampia pieniä arvostelukohteita, kuten mahdollisen suksiluukun koko ja tavaratilan suojaverhon irrotettavuus sekä sen säilytyspaikka. Sekin ratkaisee, miten selkänojan lukitus vapautetaan – sähköiset nappulat kontissa ovat yleensä kalliimmissa autoissa nähty kätevä konsti, mutta perinteisemmät vivut on niin ikään löydyttävä mutkattomista paikoista, ja niiden myös oletetaan toimivan loogisesti. Lopuksi tarkistamme hyvin tärkeän turvallisuusseikan, nimittäin sen, voiko autoon mahdollisesti saatavan tavaratilan ja matkustamon välisen suojaverkon kytkeä myös laajennetun tilan eteen eli etuistuinten taakse. Tällä estetään tietenkin tavaran sinkoutuminen etumatkustajien päälle äkkijarrutuksessa – kolarista puhumattakaan. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku