25.11.2018

Toimivaa ei korjata: Range Rover Evoque siirtyy toiseen sukupolveen tyylikkäällä hienosäädöllä

Range Rover Evoque

Uuden Range Rover Evoquen kuoret kunnioittavat edeltäjää, mutta sisällä kaikki on uutta.

Range Rover Evoquen merkitystä Land Roverille ei voi vähätellä: kompakti pikku-Range on myynyt lähes 800 000 kappaletta sitten vuoden 2011 ensiesittelynsä. Britit osuivat napakymppiin tarjotessaan yhdistelmän haluttavaa brändiä, pelkistetyn tyylikästä ulkoasua ja haluttavaa maasturimaisuutta.

Ei siis ihme, että Evoquen uusi toinen sukupolvi jatkaa vahvasti samalla linjalla. Pikavilkaisulla uutuuden voi jopa sekoittaa edeltäjäänsä. Keulaa hallitsevat yhä matalat ja leveät ajovalot, jotka kätkevät nyt matriisiled-teknologiaa. Nousevan kylkilinjan alta löytää Velarista tutut kätkeytyvät ovenkahvat. Perästä sukunäkö edeltäjään on selvä, vaikka entistä matalammat ja leveämmät ajovalot tekevätkin sukupolvieron selväksi. Ensikuvien perusteella Evoque on siis hiotumpi ja parannellumpi versio edeltäjästään. Se lienee juuri sitä, mitä autolta odotetaankin.

Range Rover Evoque

Sisätilat noudattavat Jaguar Land Rover -konsernin nykylinjaa: digitaalimittaristo ja kaksi kosketusnäyttöä hallitsevat muuten pelkistettyä ohjaamoa. Land Rover kertoo tarjoavansa vaihtoehtona nahkaverhoilulle myös kierrätysmuovista tehtyä tekstiiliä.

Valmistaja kertoo päämittojen olevan lähes ennallaan, mutta akseliväli on venynyt 20 millimetriä. Sen kerrotaan sallivan väljemmät sisätilat, erityisesti takaistuimen polvitilassa ja tavaratilassa (nyt 591 litraa).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevythybridiä ja ladattavaakin

Valmistaja kertoo uuden perusrakenteen mahdollistavan 48-voltin kevythybridit (Land Rover –kielellä MHEV), ja kaikki Suomeen tuotavat nelisylinteriset bensiini- ja dieselmallit sisältävät järjestelmän.

Range Rover Evoque

Land Rover kertoo esittelevänsä Range Rover Evoquesta myös ladattavan hybridimallin noin vuoden päästä.

Vaikka Evoque lieneekin enemmän urbaanien katujen kasvatti, kertoo valmistaja panostaneensa myös nelivetopuoleen. Autoon saa esimerkiksi Terrain Response 2 -

järjestelmän optimoimaan vetopitoa alustan mukaan. Kahluusyvyydeksi kerrotaan varsin vaikuttavat 600 millimetriä.

Range Rover Evoque

Land Rover kertoo tuoneensa uutuuteen ripauksen alkuperäisessä Range Roverissa kiehtonutta loistavaa näkyvyyttä ulos digitaalitekniikan keinoin. Taustapeilin kerrotaan muuntuvan teräväpiirtonäytöksi, joka toistaa 50-asteen näkökentän auton takaa paremman takanäkyvyyden takaamiseksi. Toinen mielenkiintoinen teknologia on Ground Viewiksi nimetty järjestelmä, joka lupaa tehdä konepellistä läpinäkyvän. Käytännössä tämä tehdään piirtämällä kosketusnäyttöön 180-asteen näkymä ajoneuvon etuosan alta.

Evoque saapuu ennakkoesittelyyn maaliskuussa, ja varsinainen julkaisu tapahtuu huhtikuussa 2019. Hinnat alkavat 55 360 eurosta.

Range Rover Evoque

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Land Rover

Luetuimmat