22.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan tapaan uusi Yaris on tasaisen varma suorittaja ilman suurempia heikkouksia. Hyvää: takatilat ja istuma-asento, taloudelliset moottorit. Huonoa: elektronisia turvajärjestelmiä ei saatavana. Myyntimäärältään pienten perheautojen luokka on Euroopan suurin ja tietysti samalla kilpailluin. Toisin kuin meillä Toyotan myydyin malli Euroopassa onkin juuri Toyota Yaris. Niinpä sen tuotekehityskin on siirretty Eurooppaan, malliuudistuksen ulkonäkö on viilattu Nizzan design-osastolla ja tekniset uudistukset ovat Brysselin tutkimusyksikön käsialaa. Muutoksia ei tarvitse enää hyväksyttää Japanissa. Hassua, että samaan aikaan kun vaikkapa Ford siirtyy entistä yhtenäisempiin tuotteisiin kaikille markkina-alueille, Toyota taas muuttaa toimintaansa päinvastaiseen suuntaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Persoonallisempi muotoilu Yariksen uudistuminen ei sisällä mullistavia muutoksia, mutta parannuksia on tapahtunut kaikilla osa-alueilla. Uusia osia mainitaan olevan tuhatkunta. Uuden mallivuoden erottaa helpoimmin edestäpäin. Uusi etuosa antaa Yarikselle kilpailijoista erottuvan ilmeen. Takapuskuri ja -luukku on muotoiltu uudelleen. Tarkimmat huomaavat myös ovipokkausten uudet linjat. Sisäilmeessä tavoitteena on ollut laadukkaampi kokemus materiaaleiltaan ja nappuloiden tuntumalta. Kojelauta on sirompi, keskikonsoli on aiempaa korkeammalla ja kosketusnäyttö kookkaampi seitsentuumainen uusilla online-toiminnoilla. Lisävarusteena on tarjolla kirkkaitakin väriyhdistelmiä niin kojelautaan kuin verhoiluunkin. Mukavampaa kyytiä Yariksen korirakennetta on jäykistetty pistehitsien määrää lisäämällä ja tuulilasin kiinnitystä muuttamalla. Kallistelua on vähennetty jämäkämmillä kallistuksenvakaajilla. Ohjaustehostin on ohjelmoitu uudelleen tavoitteena parempi tunto ja tarkkuus. Ja todellakin Yaris antaa nyt luottamusta lisätä kaarrenopeuksia. Korin ja vaimennuksen jäykistämisen ohessa jouset on puolestaan vaihdettu astetta pehmeämpiin. Niiden ansiosta uusi Yaris tuntuu ajossa mukavammalta. Osansa tuo myös lisätty äänieristys kojelaudassa, lattiassa ja ovissa. Pakoputken kiinnitys on uusittu ja ilman virtausta lasinpyyhkijöiden yli on sujuvoitettu. Suhinat ja rengasmelu onkin saatu aisoihin, mutta kiihdytyksissä varsinkin hybridimallissa moottorin parku on vielä selvästi havaittavissa. Pihit moottorit Moottorivalikoima on ennallaan. Perusmoottori, litrainen kolmipyttyinen on uudistunut eniten. Painoa pudottamalla, puristussuhdetta nostamalla, kitkaa vähentämällä ja osakuormalla Atkinson-työkiertoa käyttämällä hyötysuhde on nostettu bensiinimoottorille ilmiömäiseen 37 prosenttiin. Sitä ei ollut vielä mahdollista Kokeilla, mutta jo paperilla suoritusarvot ovat melko vaisut. Kolme muuta moottoria ovat suorituskyvyltään pykälää parempia. Myydyimmäksi muodostunee 1,3-litrainen bensiinimoottori. Vihrein vaihtoehto 1,5 Hybrid antanee sille kovan vastuksen alle neljän litran kulutuksellaan ja kohtuullisella hintalisällään. Paljon maantiellä viihtyville on tarjolla myös 1,4-litrainen diesel. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Yaris 1.3 Active Hinta alkaen 15 574 € Koeajetun auton hinta varusteineen 17 497 € Ajoneuvovero 96 €/ v Moottori 1 329 cm³, bensiinimoottori, neljä sylinteriä, säätyvä venttiilien ajoitus ja nosto, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 73 kW (99 hv), 6000 r/min Vääntö 125 Nm (4000 r/min) Vääntö 125 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3950 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2510 mm Tavaratila: 286 l Omamassa: 1030 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest 3 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?