Unelmia ja yllätyksiä – Ford Focus RS ja Porsche Cayman GT4
Focus RS:n neliveto ja Cayman GT4:n käsivaihteisto ovat iloisia yllätyksiä
Neliveto! Käsivaihteisto! Alkuviikon uutiset suorituskykyisten autojen rintamalla ovat yllättäviä. Kolmannen sukupolven Ford Focus RS:n vetotavasta kierteli pitkään huhuja. Porschen kuuman Cayman GT4:n vaihteistoa taas tuskin kukaan uskalsi epäillä manuaaliksi.
Ford Focus RS
Kahdessa aiemmassa sukupolvessa etuvetoon ja tasauspyörästön lukitukseen luottanut reipasliikkeinen Focus RS palaa nyt Escort RS Cosworthin jalanjäljille. Ford Performance All-Wheel-Driveksi nimetyn nelivedon sydäminä ovat älykäs voimanjako etu- ja taka-akselin välillä sekä takatasauspyörästössä.
Enimmillään 70 prosenttia voimasta voidaan välittää taka-akselille. Siitä osuudesta parhaimmillaan kaikki voidaan ohjata yksittäiselle takapyörälle sähköhydraulisesti ohjatuilla levykytkimillä varustetun tasauspyörästön ansiosta.
Älykkäästi ohjattu neliveto mahdollistaa perinteistä nelivetoa tehokkaamman ohjautumisen. Esimerkiksi kaarreajossa voidaan valtaosa voimasta välittää taka-akselin ulkokurvin puoleiselle pyörälle. Ford mainitsee myös erityisen drift-ajotilan, jossa neliveto pyrkii ylläpitämään sivuluisua.
Ford Focus RS:n moottori on jatkokehitelmä Mustangin 2,3-litraisesta nelisylinterisestä EcoBoostista. Tehoksi luvataan 320 hevosvoimaa. Vaihteistona Ford luottaa perinteiseen kuusivaihteiseen käsivaihteistoon.
Porsche Cayman GT4
Porschen ajajakeskeisen malliston lippulaiva 911 GT3 sai kauan odotetun pikkuveljen. Cayman on keskimoottorirakenteensa ansiosta kätkenyt sisäänsä suorituskykypotentiaalia, jonka Porsche on aiemmin jättänyt tietoisesti hyödyntämättä. Ikonisen 911-mallin varpaille ei tule hyppiä.
911 GT3:n tapaan Cayman GT4 on Porsche Motorsportin kehittämä ajoneuvo. Jousituksen sekä jarrujen kerrotaan perustuvan pitkälti 475 hevosvoimaiseen GT3–malliin. GT4:n moottori on kuitenkin sukua 911 Carrera S:n 3,8-litraiseen bokserikutoseen, joka tuottaa 385 hevosvoiman tehon. Sen turvin Cayman GT4 pinkaisee sataseen ripeässä 4,2 sekunnissa – Porsche sisäinen hierarkia kuitenkin säilyy, sillä 911 GT3 suorittaa saman 3,5 sekunnissa.
Yllättävintä Cayman GT4:ssä on kuitenkin Porschen päätös pitäytyä kuusivaihteisessa käsivaihteistossa. Kuusivaihteista manuaalia on ehditty kaivata myös 911 GT3 –malliin, mutta Porsche on pitäytynyt sinänsä erinomaisessa PDK-kaksoiskytkinvaihteistossaan. Siten Cayman GT4:n voi nähdä eräänlaisena palveluksena perinteistä ajokokemusta arvostaville fanaatikoille.
https://youtube.com/watch?v=2GmLnDmBW10
Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Valmistajat