7.2.2017

Uusi Seat Ibiza paljastaa paljon tulevasta Volkswagen Polosta

Seat Ibiza

Uusi perusrakenne venyttää Seat Ibizan akseliväliä jopa 95 millimetriä.

Jo 33 vuoden ajan ja 5,4 miljoonan yksilön verran valmistettu Seat Ibiza siirtyy viidenteen sukupolveen. Espanjalaismerkin pikkuauton uudet linjat muistuttavat erityisesti keulassa isoveli Leonia, kun takavalot tuovat mieleen yhdistelmän Leonia ja Volkswagen Poloa.

Juuri Polon kannalta Ibizan uudistuminen on iso juttu. Uusi Seat on nimittäin ensimmäinen Volkswagen Groupin MBQ A0 -perusrakenteeseen perustuva tuote, johon tuleva Polokin perustuu. MBQ A0 on pieniin autoihin tarkoitettu muunnos lähes kaikkiin konsernin poikittaismoottorisiin autoihin levinneestä perusrakenteesta: Seat Ibiza siis jakaa paljon yhteistä amerikkalaismarkkinoilla myytävän Volkswagen Atlas -maasturin kanssa!

Seat Ibiza

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korin venyttelyä

Uuden perusrakenteen ansiosta Seat Ibizan akseliväli on venynyt peräti 95 millillä 2564 millimetriin. Leveyttäkin auto kasvaa 87 millimetriä. Lopputuloksena auton luvataan tarjoavan aiempaa väljemmät tilat ja 355 litran tavaratilan.

Kuuluisaa System Porsche -tekstiä uudesta Ibizasta ei löydy, mutta saatavilla on mainio ja karismaattinen 1.0 TSI. Kolmisylinterinen voimanlähde tarjoillaan 95 ja 115 hevosvoimaisina versioina. Sen rinnalle tarjotaan 150 hevosvoimaista uutta 1.5 TSI -moottoria ja 1,6-litraisen TDI:n 80, 95 ja 115 hevosvoimaisia painoksia. Osan voimanlähteistä voi myös valita kaksoiskytkinvaihteiston kanssa.

Seat Ibiza

Uusi perusrakenne ei tarkoita vain yhteisiä koriteknisiä ratkaisuja, vaan se ulottuu myös sähköjärjestelmiin. Niinpä Ibiza nauttii Leonista ja Atecasta tutuista aktiivisista turvallisuusvarusteista, kuten hätäjarrutustoiminnosta, ruuhka-avustimesta ja aktiivisesta vakionopeudensäätimestä. Myös MirrorLink, CarPlay ja AndroidAuto -älypuhelinpeilaukset löytyvät.

Seat Ibiza

Seat Ibiza ehtii Suomeen alkukesäksi, ja Volkswagen Polo seurannee perässä vielä tämän vuoden aikana.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat ja lähde: Seat

Luetuimmat