14.2.2021

Veneala veti viime vuonna – pienet moottoriveneet vahvimmilla

Veneala veti viime vuonna alkuvuoden romahduksesta huolimatta. Erityisesti alle 7 metrin moottoriveneiden kokoluokassa nähtiin nopeaa kasvua.

Veneala veti viime vuonna vahvasti keväällä koetun kovan pysähdyksen jälkeen. Korona katkaisi kaupan keväällä väliaikaisesti, mutta elpymisen jälkeen on edetty myötätuulessa. Venealan Keskusliitto Finnboat kertoi asiasta Vene 21 Båt verkossa -tapahtuman yhteydessä.

– Kotimaan matkailun ja mökkeilyn suosio nostivat alle 7 metrin moottoriveneiden kaupan kaksinumeroisiin kasvulukuihin, kertoo Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo.

Suomen venealan yritysten liikevaihto kasvoi 11 prosenttia ja alkuvuodesta pahiten kärsinyt venevientikin pääsi takaisin kasvuun toisella vuosipuoliskolla. Veneala työllistää Suomessa noin 3500 henkeä ja sen keskusliiton Finnboatin jäsenyritysten liikevaihto on yli 600 miljoonaa euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Veneala veti viime vuonna

Kotimaan venekauppa koki täydellisen äkkipysäyksen koronan ja koronarajoitusten aiheuttamana keväällä 2020 ja tuolloin henkilöstöä myös lomautettiin aiempaa enemmän. Koko vuosi nousi kuitenkin vahvaan kasvuun veneiden rekisteröintimäärien kasvaessa kotimaassamme peräti 19 prosentilla.

Uusia vesikulkuneuvoja rekisteröitiin viime vuonna jo lähes 5000 kappaletta ja vahvimmat kasvuluvut nähtiin alle 7 metrin moottoriveneiden kokoluokassa ja vesijeteissä. Traficomin ylläpitämään venerekisteriin on merkittävä yli 5,5-metriset tai yli 20 hv moottorilla varustetut veneet. Finnboatin jäsenkunnan raportoima tukkutoimitustilasto kattaa myös muut kuin rekisteröitävät veneet ja näiden korkeintaan 5,5 metrin kokoluokan moottori- ja pienveneiden toimitukset kasvoivat edellä mainittujen tukkutoimitustilastojen perusteella 4 prosenttia vuonna 2020.

Käytettyjen veneiden kaupasta ei ole aivan vastaavia tilastoja saatavissa, mutta Traficomin ylläpitämän venerekisterin mukaan veneiden omistajavaihdokset kasvoivat yli 30 %. Tätä tukevat myös Finnboatin venevälitystä tekevien yritysten näkemykset kaupan kasvusta. Isompien veneiden toimitusajat ovat pitkiä, mikä on osasyy siihen, että niiden ensirekisteröinnit eivät olleet kasvussa vuonna 2020.

Pienet perämoottorit edelleen suosiossa

Finnboatin jäsenkunnan raportoima perämoottoreiden tukkutoimitustilasto kertoo pienten perämoottoriveneiden suosiosta: Suomessa myytävistä perämoottoreista lähes 80 prosenttia on enintään 60-hevosvoimaisia, mutta pitkän aikavälin trendinä on pienten perämoottorien toimitusmäärien lasku.

Polttomoottorikäyttöisiä perämoottoreita toimitettiin Suomeen 10019 kappaletta vuonna 2020 ja kasvua tapahtui suuremmissa yli 75 kilowatin (100 hv) moottoreissa. Suurempien perämoottorien suosion kasvu näkyi myös kokonaismyynnin arvon nousuna.

Vastaavasti sähköperämoottoreiden suosio erityisesti soutuveneiden moottoreina jatkaa kasvamistaan ja niiden tukkutoimitukset nousivat 26 prosenttia jo 6530 kappaleeseen vuonna 2020. Heittokalastajien suosimien sähköisten keulamoottorien tukkutoimitukset kasvoivat peräti 92 prosenttia 2130 kappaleeseen.

Vienti vielä pakkasella

Kansainvälinen kauppa koki sekin maailmanlaajuisen laskun, mutta toimitusketjut pääsivät uudelleen vauhtiin toisella vuosipuoliskolla. Koko vuoden vienti jäi kuitenkin hieman miinukselle.

Tullin ennakkotilaston mukaan viennin arvo laski 3 prosenttia ja Suomesta vietiin veneitä tammi–marraskuussa 2020 kaikkiaan 245 miljoonalla eurolla. Yhteensä veneitä vietiin yli 10000 kappaletta kaikkiaan 37 maahan. Yritysten ilmoittama venealan koko vuoden vientilaskutus oli arvoltaan 319 miljoonaa euroa, josta veneviennin osuus oli 273 miljoonaa euroa.

Tärkeimmät vientimarkkinat ovat edelleen länsinaapurimme Ruotsi ja Norja. Ruotsin viennin arvo kääntyi jo 31 prosentin kasvuun ja markkinalle vietiinkin tammi–marraskuussa lähes 5000 venettä. Norjan alkuvuoden viennin lasku taittui loppuvuonna, mutta tammi-marraskuun viennin arvo jäi silti vielä 7 prosentin verran miinukselle.

Pohjanmaan luksusluokan purjeveneiden valmistajien vientimenestys jatkuu. Suurimpana vientimarkkinana tammi-marraskuussa 2020 pysyi Iso-Britannia kahdella purjeveneellä, joiden yhteisarvo oli 28 miljoonaa euroa. Toisella sijalla oli neljän purjeveneen ja 13 miljoonan euron arvolla Italia samalla kun Malta nousi takaisin purjeveneiden vientimarkkinoiden kolmannelle sijalle yhden 5 miljoonan euron arvoisen veneen toimituksella.

Kuvituskuva: Marko Jokela/Moottorin Arkisto, Lähteet: Messukeskus, Venealan Keskusliitto Finnboat ry

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat