16.4.2023

Vielä on villihevosia – täyssähköinen Ford Mustang Super Cobra Jet 1800 iskee takapyörille 1 800 hevosvoiman tehot

Älyvapaan prototyyppimallin puhdas tarkoitus on rikkoa mahdollisimman monta kiihdyttelyyn liittyvää maailmanennätystä paikallispäästöttömästi. Ford myös raivaa tällä ei-Mach-E:llä sähköautoille tietä bensalenkkareiden sydämiin.

Voimavarojensa puolesta Super Cobra Jet 1800 lyö kirkkaasti jopa infernaalisen Dodge Challenger 170 Demonin, mutta tämän kaksikon välinen vissi ero on siinä, että toisin kuin tämä Ford, Dodge on tarkoittanut oman yli 1 000-heppaisen muskelinsa tuotantoautoksi tavallisille asiakkaille.

Super Cobra Jet 1800:ssa onkin kyse puhtaasti maailmanennätyksiä rikkomaan tarkoitetusta PR-spesiaalista. Auto on jatkoa vuoden 2020 Cobra Jet 1400:lle, jossa oli mallimerkinnän mukaisesti hyvin maltilliset ja vaatimattomat 1 400 hevosvoimaa. Tämä laite kellotti niin kutsutun varttimailiajan 8,128 sekuntia, nopeuden yltäessä 275 kilometriin tunnissa, siis noin 402 metrin matkalla.

Super Cobra Jetin mallinimi juurtuu 60-luvun loppupuolelle saakka, jolloin Mustang Cobra Jetin myyjiltä loppuivat superlatiivit kesken, ja eteen piti laittaa prefiksi "Super".

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1,32 megawattia takapyörille

Varsinkin tämäntyyppisissä autoissa kilowatit - joita virallisesti ja ennen kaikkea sähkömoottorin kohdalla tulisi käyttää ensisijaisena tehon yksikkönä - tapaavat jäädä hevosvoimien varjoon, osittain siksi, että hevosvoimat ovat edelleen suurimmalle osalle meistä käteensopivampi, tuttu ja turvallinen mittayksikkö.

Merkittävämpi syy taitaa piileä kuitenkin siinä, että hevosvoimat ovat aina kilowatteja suurempi luku.

1 323 kilowattia on tosiaan lukemana vaatimattomamman kuuloinen kuin 1 800 hevosvoimaa, mutta lisäisikö wattien hohtoa tässä tapauksessa yhtään se, että tehon ilmoittaisikin megawatteina: 1,32 MW?

Super Cobra Jet 1800 annostelee jokaisen voimanpisaransa takapyörille, ja luonnonvalinta onkin tässä tapauksessa tehnyt niistä jättimäiset ja etupyöristä pikkuruiset, kuten kiihdytysautoissa aina. Ford on myös tehnyt parannuksia järjestelmiin ja rautaan edeltäjä-Cobra Jetiin verrattuna, uudistanut vaihdelaatikkoa ja keventänyt autoa kymmenillä kiloilla muun muassa akuston muutoksilla.

1400:n ja 1800:n välissä Mustang on ehtinyt siirtyä seitsemänteen sukupolveensa, mutta siitä huolimatta Super Cobra Jet 1800 perustuu ainakin korinsa kautta kuudennen polven mallille.

Ennätystennälkä kasvaa

Mainittu, hurjista hurjin varttimailiaika on siis Cobra Jet 1400:sen nimissä. Tonni-kasisatanen on ilman muuta tehty rikkomaan tämä ennätys, mutta myös useita muita etenkin sähköautoihin liittyviä ennätyksiä.

Ford aikoo ottaa nimiinsä ainakin nopeimmin nollasta 60 mailiin tunnissa kiihtyvän kaksivetoisen sähköauton ennätyksen, kuten myös laajemmin käsitettynä nopeimmin nollasta kuuteenkymmppiin (n. 97 km/h) kiihtyvän sähköauton ennätyksen.

Nyt Ford Performance odottaa pääsevänsä niitä National Hot Rod Associationin virallisissa puitteissa koittamaan.

Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat