5.7.2017 Ajoneuvot Viiden tähden ryhmä ja uusiva Mustang – Euro NCAPin uusimmat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Insignia, Seat Ibiza, Hyundai i30, Volkswagen Arteon ja Alfa Romeo Stelvio selvittivät törmäystestit täysin tähdin, Honda Civicin peesatessa. Euro NCAPin kesätuloksissa nähtiin harvinaisen tasaväkinen joukko tuloksia, sillä testatusta seitsämän auton joukosta viisi selvitti kokeet erinomaisesti. Myös alkuvuoden murheenkryyni, Ford Mustang, tsemppasi tuloksissa parantuneiden turvavarusteiden ansiosta. Honda Civic jäi nappituloksesta takamatkustajien suojan puutteiden takia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alfa Romeo Stelvio – 5 tähteä Italialaisvalmistajan uusi aluevaltaus katumaastureihin näyttää sujuvan mallikkaasti myös turvallisuden suhteen. Viiden tähden tuloksen takana on erittäin kunnioitettava 97% pistesaalis aikuismatkustajille, ollen koko testierän paras suoritus sillä saralla. Kaikkiaan Stelvio selviytyi Euro NCAPin testeissä mainiosti. Suurin kauneusvirhe tuloksissa oli jalankulkijasuojassa, jossa havaittiin, että jäykät A-pilarit eivät tarjoa juuri suojaa onnettomuustilanteessa. Sama koskee myös keulamaskin yläreunaa valojen ja keulamerkin välissä. Alfa Romeo Stelvio sai puhtaat paperit myös hätäjarrutusavustimen toiminnasta sekä jalankulkijoiden että autojen osalta. Euro NCAPin suurin huomautus koski nopeusrajoittimen toimintaa, jonka toimintalogiikka on organisaation mukaan liian monimutkainen, jotta se ansaitsisi pisteitä. Osa-aluepisteissä Stelvio sai 97% aikuisten suojasta, 84% lapsimatkustajien osalta, 71% jalankulkijoiden suhteen ja 60% turvavarusteiden toiminnasta. Ford Mustang – 3 tähteä Alkuvuonna 2 tähden tulokseen jäänyt Ford Mustang kävi Euro NCAPin testeissä uudelleen, kiitos parantuneiden turvavarusteiden. Koska auton rakenteet eivät muuttuneet, käytettiin auton kohdalla aiempia törmäystestituloksia. Ford on muokannut Mustangin turvatyynyjärjestelmää, joten järjestelmissä aiemmin havaitut ongelmat ovat jääneet unholaan. Samalla turvatyynyjen käyttölogiikkaa parannettiin turvatyynyjen deaktivoinnin osalta, jotta se vastaisi nyt Euro NCAPin vaatimuksia. Suurin pistepotti Mustangille kertyi kuitenkin heinäkuusta 2017 vakiovarusteiseksi tulleesta Ford Pre Collision Assist -turvajärjestelmäpaketista, johon kuuluu etutörmäysvaroitin autonomisella hätäjarrutuksella ja jalankulkijan havainnoinnilla. Toimintoon kuuluu myös kaista-avustin. Turvavarusteilla Mustang sai nostettua tuloksensa 3 tähteen, mutta parannettavaa jäi esimerkiksi takamatkustajien suojan osalta, lastenistuinten yhteensopivuuden suhteen sekä niskatukien toiminnassa. Hätäjarrutusavustimella varustettu törmäysvaroitin sai puhtaat paperit, vaikka järjestelmän kaupunkipisteet kärsivätkin ylipäätään huonosta pääntuesta. Aikuisten turva arvioitiin 72%, lasten 32%, jalankulkijoiden 78% ja turvavarusteet 61% pisteytyksellä. Honda Civic – 4 tähteä Hondan uusi Civic selviytyi Euro NCAPin kokeista 4 tähden arvoisesti. Muuten erinomaista pistesaalista pudottivat takamatkustajiin kohdistuvat suojapuutteet. Huomautettavaa riitti takamatkustajan rintakehäsuojasta ja pääntuesta isompien ja pienempien matkustajien osalta. Myös lastenistuinten sijoittamisen kohdalla kannattaa olla tarkkana. Toisaalta Civicin turvavarusteet saivat kehuja esimerkiksi hätäjarrutusjärjestelmien ja älykkään nopeusrajoittimen toiminnasta. Jalankulkijasuojan osalta Honda Civic selviytyi hyvin, mutta monien muiden autojen tavoin A-pilareiden muodostama tuulilasin karmi on onnettomuustilanteissa turhan kova. Alueittain pisteytettynä Civicin pistesaalis oli aikuisten kohdalla 92%, lasten 67%, jalankulkijoiden 75% ja turvallisuusvarusteiden suhteen 88%. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyundai i30 – 5 tähteä Hyundai i30:n uusi sukupolvi sai turvallisuustesteistä tasapainoisen korkeat pisteet. Kauneusvirheitä löytyi kuitenkin esimerkiksi kojelaudan rakenteista osittaisessa etutörmäyksessä, vaikuttaen erityisesti etumatkustajien polvien ja reisien suojaan. Takaistuinten pääntuet saivat nekin kritiikkiä osakseen. Lastenistuinten osalta tilanne oli kuitenkin hyvä, joskin etutörmäyksessä pienemmän lapsen rintakehäsuoja jätti toivomisen varaa. Jalankulkijasuojassa huomautettavana kohtana oli muiden automallien tavoin A-pilarin alaosa. Etutörmäysvaroittimeen liitetty hätäjarrutusavustin sai Euro NCAPilta kohtuullisen pistesaaliin maantienopeuksissa, järjestelmän toimien paremmin kaupunkinopeuksissa. Aikuisten suoja arvioitiin 88%, lasten 84%, jalankulkijoiden 64% sekä turvavarusteiden tehokkuus 68% arvoiseksi. Opel Insignia – 5 tähteä Täysin uusi Opel Insignia selvityi haastavista törmäystesteistä hyvin tuloksin. Tasapainoisissa tuloksissa suurinta huomautettavaa aiheutti monien muiden mallien tavoin takamatkustajien niskatuki, joka koski myös korokeistuimessa istuvaa lapsimatkustajaa. Jalankulkijaturvallisuuden osalta Insignian heikoimmat alueet ovat niin monille automalleille tyypilliset A-pilarin alaosat sekä ajovalot. Lastenistuinten asentamisen suhteen malli selviytyi hyvin ja Euro NCAP arvioi myös hätäjarrutustoiminnot hyvin toimiviksi. Opel Insignian osa-aluepisteet olivat aikuiset 93%, lapset 85%, jalankulkijat 78% ja turvavarusteet 69%. Seat Ibiza – 5 tähteä Espanjalaisvalmistajan uuden sukupolven Ibiza selviytyi Euro NCAPin asettamista haasteista mallikkaasti. Esimerkiksi aikuisten törmäyssuojassa ei löytynyt merkittävää huomautettavaa missään osakokeessa. Valitettavasti mallin lapsimatkustajille tarjoama suoja jätti toivomisen varaa. Etutörmäyskokeessa huomautus kohdistui täysikokoisessa lastenistuimessa olevan matkustajan rintakehän suojaan. Sivuttaisessa törmäyskokeessa korokeistuimessa istuvan lapsen rintakehäsuoja todettiin suorastaan huonoksi. Jalankulkijasuojassa Seat Ibiza suoriutui muiden automallien tavoin, eli huomautus koski ainoastaan A-pilareiden alaosia. Turvavarusteissa hätäjarrutusjärjestelmät toimivat luvatusti, mutta Euro NCAP jäi kaipaamaan kaista-avustinta. Osa-alueittain Ibizan tulos oli aikuiset 95%, lapset 77%, jalankulkijat 76% ja turvavarusteet 60%. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen Arteon – 5 tähteä Volkswagenin uusi lippulaivamalli sai Euro NCAPilta odotetusti täydet 5 tähteä. Esimerkiksi aikuismatkustajan suoja oli lähes virheetöntä. Merkittävin kritiikki kohdistuu lastenistuimessa istuvan matkustajan rintakehäsuojaan etutörmäystilanteessa. Jalankulkijasuojassa Arteon selviytyi muiden kolleegoidensa tavoin, eli huomautukset koskivat lähinnä A-pilareiden alaosia. Konepellin osalta malli sai pääosin hyvät pisteet, kiitos aktiivisesti törmäystilanteessa nousevan konepellin. Hätäjarrutustoiminnolla varustettu etutörmäysvaroitin selviytyi kokeista hyvin. Osa-aluepisteissä Volkswagen Arteon keräsi aikuisten suojasta 96%, lasten suojasta 85%, jalankulkijoiden suojasta 85% ja turvavarusteista 82%. Lähde ja kuvat: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?