Ajoneuvot | Uutinen | 10.7.2019

Volkswagenin sähköhirviö jatkaa ennätysten rikkomista

Romain Duman jatkoi voitokkaana Goodwoodin perinteikkäässä ylämäkisprinttikilpailussa. Viime vuonnakin voiton napannut Dumain teki tällä kertaa radalle myös kaikkien aikojen ennätyksen Volkswagenin sähköisellä ID.R:llä.

Jaa artikkeli

Volkswagen ID. R:lle ennätysten tekeminen ei tunnu olevan mitenkään sensaatiomaista. Aikaisemmin täyssähköinen kilpa-auto on tehnyt sähköautojen rataennätyksen Nürburgringille ollen samalla radan kaikkien autojen toiseksi nopein auto. Ennätys syntyi myös Pikes Peak -ylämäkikilpailuun.

Tällä kertaa vuorossa oli legendaarinen Goodwood Festival of Speed.

Edellinen ennätys Goodwoodin lyhyellä, mutta haastavalla radalla oli Nick Heidfeldillä, joka ajoi vuonna 1999 McLaren MP4/13 Formula 1 –autolla ajan 41,6 sekuntia. Tämä oli viimeinen kerta kun formuloiden kuninkuusluokan autolla on saanut ajaa Goodwoodin radalla tosissaan ajasta.

Nyt kaksikymmentä vuotta myöhemmin Romain Dumas kellotti ensimmäisenä alle 40 sekunnin ajan, 39,9 sekuntia. Sähkökilpuri oli muokattu nimenomaan Goodwoodin radalle, esimerkiksi akusto oli vaihdettu kevyempään, kuin Nürburgringillä oli asennettuna.

Lisäksi autossa ei ollut käytössä Nürburgringillä käytettyä avattavaa takasiipeä, koska siitä saadaan hyötyä lähinnä niin suurissa nopeuksissa, ettei niihin Goodwoodin radalla päästä. Renkaat olivat Bridgestonen, nimenomaan Goodwoodin 1,86 kilometrin mittaiselle radalle suunnitellut sprinttiversiot.

Nyt auton ja kuljettajan paino putosi alle tuhanteen kilogrammaan. Tehoa ID. R:stä löytyy 680 hevosvoimaa, joka on 100 hv vähemmän kuin Nick Heidfeldin ajamassa formulassa.

– Olen erittäin ylpeä asettaessani kaikkien aikojen ennätyksen Goodwoodiin ID.R:llä. Lyhyt ylämäkikisa on hyvin erikoinen haaste. Koska rata on lyhyt, en voinut tehdä pienintäkään virhettä ja ID.R:n pienimpienkin säätöjen täytyi olla täydellisiä. Se oli erityisen haastavaa, sillä emme päässeet testaamaan autoa radalla etukäteen, Dumas kertoo.

Lähde ja kuva: Volkswagen

Jaa artikkeli

Keskustelu