4.1.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Luotettavaa tietoa ja yllätys takana ajavalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Hyundai Ioniq Electric suoriutui mallikkaasti talvisesta ajorupeamasta parhaillaan yli 200 kilometrin päivämatkoin. Takana ajaneelle latausta pyytävä Ioniq järjesti yllätyksen. Vuosi sähköllä -testimme Hyundai Ioniq Electric vietti vuodenvaihteen juhlapyhät perinteiseen suomalaiseen tapaan maalla. Lumipyryt ja nollan molemmin puolin vaihtelevat lämpötilat olivat arkea. Samoin arkea oli se, että täyteen ladattu Ioniq tarjosi säännönmukaisesti enintään 180 km ajomatkaa ennen seuraavaa latausta. Kun tämä oli etukäteen tiedossa, ei latauksen riittävyys aiheuttanut suurempia ongelmia – varautumista ja etukäteissuunnittelua sen sijaan tarvittiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiitettävä tarkkuus Lumi- ja räntäsateiden keskellä eniten ilahdutti ja yllätti Hyundain ajotietokoneen tarkkuus. Kun ajomatkaa luvattiin 180 kilometriä, putosi lupaus reilun 100 kilometrin ajomatkalla enimmillään noin 10 kilometriä enemmän kuin todellinen ajettu matka olisi edellyttänyt. Kun kyseessä vielä oli ajo pääsääntöisesti moottoritiellä ja kaikilla mukavuuksilla istuinlämmittimestä alkaen, voi tuota tarkkuutta pitää todella hyvänä suorituksena. Sähköauton akkujen yhdellä latauksella tarjoama ajomatka on vielä toistaiseksi Suomessa aivan yksiselitteinen kynnyskysymys sähköautoon siirtymistä harkitseville. Harvan pikalatausasemien verkoston vuoksi vähänkin pidemmät ajoreitit on suunniteltava etukäteen ihan eri tavalla kuin perinteisellä bensiini- tai dieselautolla matkatessa. Tätä suunnittelua helpottaa oleellisesti, kun ajotietokoneen näyttämään arvioon voi luottaa. Toinen puoli asiaa on tietenkin se, että parhaimmillaan valmistaja lupailee Hyundai Ioniqille jopa 280 kilometrin toimintamatkaa. Tätä ei vielä meidän ajossamme ole nähty. Ehkä sitten kesällä. Kylmää kyytiä Aina ei voi lähteä liikkeelle täysin akuin. Varhaisaamun liikenteessä Hyundai Ioniqin lupaus 98 kilometrin ajomatkasta käytettävissä olevalla latauksella oli hiukan huolestuttava, kun navigaattori samaan aikaan näytti, että matkaa seuraavalle pikalatausasemalle on 86 kilometriä. Tässä vaiheessa luotto ajotietokoneeseen oli jo niin vahva, että matkaan lähdettiin luottavaisin mielin. Puolimatkassa ajotietokoneen lukemat putosivat kuitenkin jo alle jäljellä olevan taipaleen. Tässä vaiheessa otettiin käyttöön tuttu keino: ilmastointi kiinni. Vähitellen matkustamoon hiipi viileys. Kuljettajan vireystila säilyi korkealla tasolla myös jäljellä olevia kilometrejä seuraillessa. Pyörähtipä jo mielessä varasuunnitelmakin: mitäs sitten, jos akuista todella loppuu virta ennen määränpäätä? Etanan vauhtia Huuruisten sivuikkunoiden läpi kajasti jo tavoitellun pikalatausaseman valopylväs. Mutta sitten se tapahtui. Töksähtävä hidastus ja mittaristoon ilmestyi tiukka varoitus. Ajomatkaa oli jäljellä tietokoneen mukaan kuusi kilometriä ja järjestelmä päätti rajoittaa kuljettajan käytössä olevat tehot minimiin. Nyt alkoi matelu kohti viimeistä valo-ohjattua risteystä, josta lopulta pääsi kääntymään latausaseman pihalle. Matka ei ollut edes kilometriä, mutta henkisesti se oli todella pitkä. Mitä mahtoi ajatella se takana tulleen kaupunkimaasturin kuljettaja, kun Ioniq edessä ensin hidasti yllättäen ja voimakkaasti ilman mitään liikenteestä johtuvaa syytä ja jatkoi sen jälkeen madellen eteenpäin. Aamuliikenteessä on helppo arvata, että Ioniqin hidastelun syytä tuntematon kanssa-autoilija saattaa pitää moista jopa kiusantekona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tasan 38 minuuttia Lataustolpan mukaan Ioniqin latausta oli jäljellä neljä prosenttia. Charge & Drive -pikalataus käynnistyi avainnipun polettia laitteelle vilauttamalla. Latauspistooli kiinni ja odottelemaan. Tällä latauspisteellä latauksen etenemistä olisi voinut halutessaan seurata laitteen näytöstä. Se ei kuitenkaan talviaamun viileydessä houkutellut, varsinkaan kun viileys oli tullut tykö jo ajonaikana lämmittämättömässä autossa. Aamukahvit, pieni lepo tai hetki somekanavissa ja matka voi taas jatkua. Nopealla CCS-latauksella akut saatiin täyteen 38 minuutissa. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?