5.11.2017

Vuosi sähköllä: pikkupakkanen sopii sähköautolle

vuosi sahkolla

Sähkövastukset lämmittävät Hyundai Ioniq Electricin sisätilat nopeasti, joten autolla on miellyttävä liikkua lyhyitäkin matkoja.

Sähköautoista ja talven ongelmista on kirjoitettu paljon. Lokakuun lopun pikkupakkaset eivät vielä kerro mitään Moottorin Vuosi sähköllä -Ioniqin pakkaskyvykkyydestä, mutta yksi miellyttävä yllätys ehti jo selvitä: nopea lämpiäminen.

vuosi sähköllä

Sähköauton sisätilat lämpiävät akun energialla. Haittapuolena tässä on se, että sisätilojen lämmitys lyhentää ajomatkaa. Se korostuu erityisesti lyhyillä siirtymillä, sillä jäisen ohjaamon kuumennus miellyttäväksi vie enemmän energiaa kuin lämpötilan ylläpito. Tilanteen voi toki korjata kytkemällä auton laturiin, jolloin sisätilat lämpiävät akkua lataavalla verkkovirralla. Talvi näyttää, miten Hyundaimme pärjää.

Sitä ennen voimme nauttia kuumuudesta. Akusta riittää heti energiaa sisätiloja lämmittäville sähkövastuksille (Ioniq on varustettu myös hukkalämpöä talteen ottavalla ilmalämpöpumpulla), joten jo ikkunoiden raappaamisen aikana sisätilat ehtivät lämmetä hieman. Itse asiassa tuulilasia peittänyt paksu lumikerros ehti sulaa irti lasista sivulasien puhdistuksen aikana, joten tuulilasi kirkastui odotettua pienemmällä vaivalla.

vuosi sähköllä

Toki sähköauto ei ole ainoa lämpövastuksia käyttävä autotyyppi, samaa ratkaisua käytetään monissa dieselautoissa, joiden pieni kulutus ei riitä nostamaan moottorin lämpöjä paukkupakkasella tarpeeksi korkealle.

Suuren akun energiavaraston takia sähköauto voi toki lämmetä myös ennen ajoon lähtöä, parhaimmillaan puhelimesta käskettynä. Sellaista toimintoa Hyundai Ioniq Electricistä ei löydy ainakaan vielä. Se mahdollistaisikin oivat jäynät työkavereille, etenkin kesähelteillä…

Seuraa Ioniq Electricin matkaa myös Moottorin somekanavissa:

Instagram: @moottorimedia
facebook.com/moottorimedia

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat