19.4.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: sähköautolla taloudellisuusajokilpailussa – voitokkaasti Teksti Petri Munukka Kuva Kari Tornivaara Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olen satunnaisesti osallistunut Autoliiton järjestämiin taloudellisuusajokilpailuihin niin diesel-, bensiini- kuin hybridiautoillakin. Sähköautoille kilpailuluokkaa ei ole tähän asti ollut, mutta nyt sellainen järjestettiin EcoRun Cup -kisan ulkopuolisena luokkana. Pakkohan sänköautoluokkaan oli ilmoittautua – ja onneksi kolme muutakin sähköautoa liittyi kisaan. Taloudellisuusajokilpailun eri sarjoissa oli mukana yhteensä 18 autokuntaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ripeätahtinen kilpailu Polttomoottoriautot tankataan kisan aluksi ja lopuksi tarkasti piripintaan, kulutuksen lisäksi tulokseen vaikuttaa reitillä ja aikataulussa pysymisestä tulleet virhepisteet. Aikataulu on tiukka, tientukkona kilpailijat ovat harvoin. Päinvastoin tahti on ripeä ja reitti on laadittu välttäen vilkasta liikennettä. Nopeusrajoituksien mukaisesti toki liikutaan. Kilpailureitit ovat pituudeltaan tavallisimmin noin 200 kilometriä. Juha Tammisto, kilpailun johtaja, tankkaa sinistä Toyota Priusta. Taustalla kilpailuun osallistunut Jenni Rossin iloisen vihreä Seat Leon. Oman ajotietokoneen varassa Sähköautoilla lataus kestää niin kauan, että latausmittauksiin ei ryhdytty. Sähköautojen kulutusmittaukseen käytettiin autojen omaa ajotietokonetta. Oman haasteensa asettaa jo kilpailuun saapuminen, kun Hyundai Ioniq Electricin toimintamatka näyttää normaaliajossa 190 kilometrin toimintamatkaa täydellä akulla. Onneksi lähtöpaikan naapurissa Vantaan Koivuhaassa ALD-autoliike tarjosi lisäampeereita omista lataustolpistaan ja akut saatiin täyteen lähtöä varten. Kilpailun lähtöpaikkana oli Koivuhaan Toyota Airport. Kuin sukkasillaan Taloudellisesti ajaminen vaatii ennakointia ja kevyttä kaasujalkaa, moni ajaakin sukkasillaan. Puhtaat sukat ovat kivat, sillä harva raaskii pitää puhallinta päällä, sekin vie oman desinsä. Tasanopeus on valttia, alamäet vapaalla ja ylämäkiin vauhtia etukäteen. Polkupyörällä jokainen osaa ajaa taloudellisesti, koska voima tulee lihaksista – jarrun käyttöä on vältettävä viimeiseen asti. Sähköautolla ja hybrideillä siitä saa osan anteeksi, koska alamäistä ja jarrutuksista saa energiaa talteen. Sähköauton vääntö on omiaan ylämäissä. Myös hidasvauhtiset osuudet sopivat sähköautolle paremmin. Palkintojenjaossa EcoRun Cup -kisan ulkopuolisen sähköautoluokan voittajat Petri Munukka ja Kalle Toivola, jotka ajoivat Hyundai Ioniq Electricillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Erinomainen hyötysuhde Hyundai Ioniq Electric selvisi kisasta upeasti 9,1 kWh/100 km, tehtaan oma normikulutuslukemakin 10 kWh/100 km alittui. Kisareitin 191 kilometrin jälkeen 28 kWh-akun kapasiteetista oli jäljellä 40 prosenttia, joten samaa tahtia jatkamalla 300 kilometrin taivalkin olisi onnistunut. Vaikka sähkömoottorin erinomainen hyötysuhde polttomoottoreihin verrattuna oli tiedossa, lopputuloksia katsellessa se vasta oikeastaan avasi silmäni. Tuloksissa on polttomoottoreiden kuluttaman bensiinin ja dieselin energiasisällöt muutettu myöskin kWh-arvoihin. Kilpailun voittanut Prius PHEV -lataushybridi kulutti 23 kWh/100 km ja tavalliset bensiini- ja dieselautot osuivat 30–40 kWh/100 km -alueelle. Vaikka sähköautoja ei vielä kelpuutettu mukaan lopputuloksiin, uskoni sähköautojen tuloon nousi kertaheitolla monta pykälää. Energiatehokkuus on ylivoimainen, nyt on enää löydettävä lisää innovaatioita akkuteknologiaan ja latausinfraan. Pihistelevää autourheilua EcoRun eli taloudellisuusajo on autourheilua, jossa ajetaan annettu reitti jaksotettuna eripituisiin osuuksiin, joille annetaan omat ajoajat. Reitti ajetaan vakioautoilla liikennesääntöjä noudattaen, mahdollisimman vähän polttoainetta käyttäen. Autoliiton Helsingin Seudun osasto järjesti yhdessä Toyota Airportin kanssa Auton Kevätpäivän lauantaina 14.4. Ohjelmassa oli AL-Sport EcoRun Cup -kilpailun lisäksi muuta oheisohjelmaa kuten renkaidenvaihtoa. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Kari Tornivaara Lue lisää: Autoliitto.fi – Tutustu toimintaamme: AL-Sport – Ecorun Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?