21.11.2022

VW-johtaja: Euro 7 tietänee loppua ainakin Pololle – hinta saattaisi nousta jopa 5000 eurolla

Volkswagen Polo 1.0 TSI R-Line

Euro 7 -päästönormit astuvat voimaan vuonna 2025. Volkswagen myöntää olevansa pinteessä mallistonsa kompaktimman pään kanssa samalla, kun joukkosukupuutot uhkaavat pikkuautoja ainakin EU-alueella.

Brittiläislehti Autocar haastatteli Volkswagenin toimitusjohtajaa Thomas Schäferiä Los Angelesin autonäyttelyn yhteydessä liittyen vasta julkistettuihin Euro 7 -päästönormiaikeisiin. Euroopan komission aie uusista päästönormeista on tiukka, ja sen on näillä näkymin määrä astua voimaan 1. heinäkuuta 2025.

Euro 7:n kipukohta näyttää liittyvän normien hintavaikutusarvioihin, tai tarkemmin niiden räikeisiin eroavaisuuksiin. Nimittäin jos Euroopan komission arvio yksittäisen auton hinnannousulle Euro 7:n jälkeen on 90:stä 150:een euroon, arvioi Schäfer puolestaan, että Polo-luokan polttomoottoriautosta tulisi jopa 5 000 euroa kalliimpi. Tämä tarkoittaa kyllä ilman muuta Volkswagenin kannalta, että Pololle on jätettävä jäähyväiset.

Volkswagen Polo GTI

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen tulisilla hiilillä

Autocarin haastattelussa Schäfer kertoo, että kustannusarvio ehdittiin jo ennakkotietojen pohjalta tekemään, mutta komission aikeen varmistuttua, joudutaan laskelmat tekemään suunnittelutoimistossa uudemman kerran, niin erilainen siitä lopulta tuli. Kuun vaihteeseen mennessä pitäisi olla selvää, kannattaako Volkswagenin investoida polttomoottoriseen pikkuautoon enää ollenkaan, vai vauhdittaa sen sijaan sähköistymistä.

Volkswagen Polo TGI

Polo-luokan kannalta sähköistymisessäkin on kuitenkin ongelmia. Schäferin mukaan vastaavaa täyssähköautoa on nykyteknologialla käytännössä mahdoton toteuttaa alle 20 000 euron hintaluokkaan. Tuloillaan on myös ikään kuin malliston sisäinen kilpailija, ID.2. Tällä skenaariolla Volkswagenilla ei olisi tarjota enää mitään alle 20 tonnin hintaluokassa, eikä todennäköisesti mitään ihan siinä tuntumassakaan. Suomessahan Polon alkaen-hinta on jo yli 20 tonnia, johtuen autoverosta.

Volkswagen Polo GTI VW koeajo TSI 152 kW

Schäferin mukaan eivät pelkästään Euro 7 -päästörajat, vaan myös uudet turvalaitesäädökset kasvattavat Polo-luokan eli B-segmentin hintapainetta. Parin viikon päästä lienemme kuitenkin paljon viisaampia tähän asiaan liittyen.

Pikkuautojen sukupuutto on ollut Euroopassa tosiasia jo vähän aikaa. A-segmentti on aivan muutamaa mallia lukuun ottamatta hävinnyt, ja myös Polon edustamassa B-segmentissä on jo ennen Euro 7 -julkistusta nähty katoa, suurimpana Fordin päätös lopettaa Fiesta. Voidaan myös miettiä, kääntääkö absoluuttisesti varsin vähäpäästöisten pikkuautoluokkien pois savustaminen itse asiassa päästötavoitteet itseään vastaan.

Golf jatkaa sähköisenä

Samassa yhteydessä VW-johtaja Schäfer avaa tulevaisuudennäkymiä myös Polo-luokkaa pykälää ylempää. Jos Volkswagen Polo on nimekäs, pitkän linjan pikkuauto, nimekäs on mitä suuremmassa määrin myös VW Golf, joka on antanut C-segmentille tunnetun nimen, Golf-luokka, ja on eräs maailman valmistetuimmista automallinimistä.

Volkswagen ID.3 loppuraportti

Golf siirtyy seuraavaksi yhdeksänteen sukupolveensa, joka tulee mitä ilmeisimmin olemaan täyssähköinen, nimeltään mahdollisesti ID. Golf. Oli nimi missä muodossa tahansa, tulee Golfille tässä kontekstissa ahdasta, sillä saman kokoluokan sähköauto ID.3 mallistosta jo löytyy, ja sille on tulossa myös crossover-henkinen sisarmalli. VW pitääkin moisessa ratkaisussa ID.3:a enemmänkin korkeana Golf Sportsvan -vastineena, Golfin jatkaessa sille kuuluvassa lestissään.

Lähteet: Autocar, Volkswagen Kuvat: Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat