Blogi: Ajolupa 16-vuotaille!
Vallitsevan norminpurkutalkoiden hengessä Trafi esitti henkilöauton ajoluvan ikärajan laskemista 16 vuoteen. Vaikka norminpurkuun ja säätelyn vähentämiseen yleisesti suhtaudutaan myönteisesti, on tämä Trafin esitys kyseenalaistettu ja sen toimivuuteen suhtaudutaan vähintäänkin varauksella.
Idean tuomitsijat perustelevat kielteistä kantaansa muun muassa sillä, että lupaan mahdollisesti liittyviä ehtoja kuitenkin rikottaisiin eikä ehtojen noudattamista pystyttäisi valvomaan.
Itselleni herää kuitenkin kysymys pitääkö kaikessa säätelyssä sitten aina ottaa huomioon sääntöjen rikkojat ja edetä heidän ehdoilla? Nimittäin samalla logiikallahan tulisi Trafin esittää yksityisautoilun kieltämistä kokonaan. Aina kun on olemassa niitä jotka rikkovat yhteisiä liikennesääntöjä.
Valvontakaan ei pitäisi olla ongelma. 15–17-vuotias asuu yleensä vielä kotona tai on ainakin heistä taloudellisesti riippuvainen. Siksi luulisi, tai ainakin toivoisi, että vanhempia kiinnostaisi mitä ja missä jälkikasvu touhuaa. Jos ei lasten turvallisuuden niin ainakin perheen auton ehjänä säilymisen vuoksi. Vai tulisiko Trafin esittää ehkäisyvälineiden ilmaista jakelua, jos vanhemmat ovat niin kyvyttömiä, etteivät saa otetta lapsiinsa?
Täytyy muistaa, ettei Trafi esitä ajokorttia pakolliseksi kaikille 16-vuotiaille. Ratkaisumalli tarjoaisi vain hyvän mahdollisuuden parantaa nuorten liikkumista siellä missä vaikkapa julkista liikennettä ei ole.
Jo nyt viisitoistavuotias pääsee muutaman tunnin opetuksen jälkeen mopoautolla normaalin liikenteen sekaan. Jo nyt pelkän teoriakokeen jälkeen nuori pääsee traktorilla normaalin liikenteen sekaan.
Jo nyt kuusitoistavuotiaalle voidaan myöntää moottoripyöräkortti. Trafin esitys tarjoaisi vaihtoehdon vaikkapa niille perheille, joissa on jo kaksi autoa, mutta ei enää rahaa hankkia mopoautoa.
5.11.2015 Jussi Pohjonen