Lukijavieras
Lukijavieras

Blogi: Katsastusta tarvitaan

Määräaikaiskatsastus on tärkeätä työtä liikenneturvallisuuden hyväksi. Määräaikaiskatsastuksista luopuminen olisi liikenneturvallisuusriski ja korjaamoiden rahastusautomaatti.

En ymmärrä Trafin ulostuloa siitä, että määräaikaishuoltojen teettäminen voisi korvata määräaikaiskatsastuksen.

1) Huollossa voi jäädä jotain tärkeätä korjaamatta. Asiakas voi kieltää korjauksen kalliin hinnan vuoksi. Lama-aikana osa autonkäyttäjistä tinkii huolloista: vaihdatetaan vain öljyt ja suodatin. Muut huoltokohteet jäävät tarkistamatta – tarpeellisista korjauksista puhumattakaan.

2) Korjaamoiden laadussa on järkyttävän suuria eroja. Suuri osa on varmaan rehellisiä, mutta joukkoon mahtuu myös ”valohoitoa” antavia. Tekniikan Maailman korjaamotesteissä merkkikorjaamot ovat saaneet muita korjaamoja parempia arvosanoja, mutta laadun vaihtelua on niissäkin. Parhaat ovat todella hyviä, arvosana täydet viisi tähteä. Automerkeistä riippumattomien korjaamoketjujen korjaamoissa ja ”vapaissa” korjaamoissa laadun vaihtelut ovat vielä suuremmat. On niissä hyviäkin, mutta kiusallisen usein korjaamo on saanut surkean arvosanan, nolla tähteä, Tekniikan Maailman pistokokeissa. Huolto-ohjelmaan merkittyjä töitä tai pyydettyjä korjauksia jätetään tekemättä. Omat kokemukset puhuvat samaa. Erään ketjun korjaamossa etupyörän laakeri jäi työtilauksesta huolimatta vaihtamatta, mutta se muistettiin kyllä laskuttaa.

3) Korjaamoista voi tulla rahastusautomaatteja. Esimerkiksi näin: ranskalainen auto vietiin huoltoon merkin valtuutettuun korjaamoon, joka edustaa myös japanilaista merkkiä. Auto pyydettiin myös katsastuttamaan. Korjaamo kieltäytyi. Selitettiin, että takajousitus repsahtaa ja siihen on tehtävä 1 300 euron remontti ennen kuin voi viedä katsastukseen. Haistoin palaneen käryä ja pyysin viemään katsastukseen. Läpi meni ilman huomautuksia. Seuraavina vuosina auto läpäisi Autotohtorin tarkastuksen ja katsastuksen. Takajousituksesta ei löytynyt vieläkään mitään huomautettavaa. Ahne korjaamo yritti rahastaa turhalla 1 300 euron remontilla. Huijaus paljastui, kiitos määräaikaiskatsastuksen!

4) Määräaikaiskatsastuksen avulla saadaan romukuntoisia autoja pois liikenteestä tai korjatuksi kuntoon. Katsastuksen ansiosta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin pieni (pois luettuna huonot tai keliin sopimattomat renkaat). Noin neljännes liikenteessä olevista henkilöautoista on huonokuntoisia eli hylätään katsastuksessa.

5) Huoltojen valvonta vaikeaa. Trafin mukaan poliiseille annettaisiin pääsy korjaamoiden huoltorekistereihin. Mistä resurssit valvontaan? Poliiseilla on jo nyt kädet täynnä töitä. Valvontaa tien päällä on liian vähän, valvonta on liikaa nopeusvalvontakameroiden varassa.

6) Trafin mukaan koskisi myös raskasta liikennettä? Liikkuva poliisi on ajettu alas ja valvontaa tien päällä muutoinkin liian vähän. Raskaan kaluston kunto tulisi heikkenemään.

7) Määräaikaiskatsastuksista luopuminen tai katsastusvälin pidentäminen on liikenneturvallisuusriski. Teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä tulee kasvamaan. Se heikentää liikenneturvallisuutta.

8) Suomessa auton alusta, nivelet ja jarrut joutuvat koville. Harvaan asutussa Suomessa ajetaan enemmän kuin Keski-Euroopassa. Talvi lämmönvaihteluineen ja suolamössökeleineen sekä kuoppaiset tiet pistävät alustan, pyöräntuennan ja nivelet koville. Siksi nykyinen katsastustahti on hyvä, jotta jarru- ja alustaviat saadaan selville, huonokuntoiset kuntoon tai pois liikenteestä. Surkeimmista automalleista katsastus on löytänyt vakavia pyöräntuennan ja ohjauslaitteiden nivelten kulumavikoja jo kolmivuotiaista ja 50 000 km ajetuista. Muodikkaat, leveät matalaprofiilirenkaat pistävät alustan komponentit koville Suomen karkeilla ja kuoppaisilla teillä.

9) Määräaikaiskatsastus on puolueeton ja edullinen tapa varmistua auton kunnosta. Henkilöauton katsastus päästömittauksineen maksaa noin 40–90 euroa per vuosi. Se on pikkusumma autoilun muiden kustannusten joukossa. Pääomakustannukset, polttoaine, huolto ja korjaus, vakuutus, säilyttäminen ym. maksavat huomattavasti enemmän.

10) Määräaikaiskatsastuksesta luopuminen johtaisi siihen, että autokannan yhä suuremmasta osasta jää korjaamatta sellaisia vikoja, jotka voivat aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle.

Kukaan ei varmaan halua, että jarru- tai nivelvaivainen romukuntoinen auto aiheuttaa onnettomuuden, esimerkiksi ei pysähdy tai suistuu vastaantulijan kaistalle auton heikon kunnon takia.

30.1.2016 Lukijavieras