Janne Huhtala
Janne Huhtala

Blogi: Kohu-uutinen

Moottoripyörien vakuutusmaksut nousevat – tai laskevat – tai pysyvät ennallaan.

Viime viikolla Suomen Yrittäjien yrittajat.fi-sivustolla uutisoitiin, että ”lakimuutos nostaa moottoripyörien vakuutusmaksut taivaisiin?”. Muutamaa päivää myöhemmin Ylen uutisotsikossa puolestaan todettiin samaan asiaan viitaten, että ”vakuutusmaksut saattavat jopa laskea”.

Uutisoinnissa oli pari pientä asiavirheitä. Ensinnäkään kyse ei ole pelkästä lakimuutoksesta, vaan liikennevakuutuslain kokonaisuudistuksesta. Nykyisin voimassa oleva liikennevakuutuslaki on peräisin 1950-luvulta. On ymmärrettävää että ajoneuvot, liikenne ja yhteiskunta ovat muuttuneet 60 vuodessa ja laki siten vanhentunut. On aikakin uudistaa laki perusteellisesti.

Toiseksi Ylen uutisessa väitettiin, että lakimuutoksella pyritään hintojen laskuun. Ei lain tarkoituksena ole hintojen lasku eikä nousu, vaan se että meillä olisi ajantasalla oleva yksiselitteinen liikennevakuutuksia koskeva lainsäädäntö. Vanhentunutta lakia, jota on täydennetty ja muutettu vuosien varrella yli 20 kertaa, on käytännössä mahdoton enää tulkita yksiselitteisesti.

Ilman lakiuudistusta oltaisiin pian tilanteessa, että onnettomuuden sattuessa pitäisi ensimmäisenä palkata lakimies tekemään vahinkoilmoitus, koska laki ei enää antaisi vastausta siihen mitä vakuutus kattaa ja mitä ei. Loppupeleissä korvaus riippuisi siitä, miten hyvin lakimies osaa ajaa vakuutuksenottajan etua. Siksi on kaikkien osapuolten edun mukaista, että Suomeen saadaan uusi selkeä liikennevakuutuslaki.

Onko uuden lain valmistelu alkanut viime viikolla, kun siitä nyt uutisoidaan näin ahkerasti? Ei, vaan vuonna 2004. Valmistelutyö alkaa olla loppusuoralla. Moottoripyöräilijöitä edustavat tahot ovat hyvissä ajoin antaneet lausuntonsa uudesta lakiluonnoksesta. Uusi laki on tarkoitus saada voimaan vuonna 2017, joten avainasema lopullisesta lain sisällöstä on seuraavalla eduskunnalla.

Toki sosiaalisessa mediassakin voi asiaa vatvoa vaikka maailman tappiin asti, mutta lopputuloksen kannalta tärkeämpää olisi käyttää eduskuntavaaleissa äänioikeutta, ja siten valita mahdollisimman pätevät uudet kansanedustajat viimeistelemään yli vuosikymmenen jatkunut lakiuudistus.

Tuntuukin siltä, että sensaatiohakuisista uutisotsikoista puuttui se todennäköisin vaihtoehto: ”lakiuudistus ei nosta eikä laske vakuutusmaksuja”. Vakuutusmaksujen tulee olla suhteessa maksettuihin korvauksiin, eli vakuutusmaksujen suuruus riippuu mitä kaikkea niillä katetaan. Nykyisistä vakuutuskorvauksista 90 % koostuu henkilövahinkojen korvaamisesta ja vain 10 % esinevahingoista.

Suurin kysymys uuden lain kohdalla onkin, että halutaanko pakollisen liikennevakuutuksen kattavan yhä laajemmin esine- ja henkilövahingot ja nostaa vakuutusmaksuja? Vai voisiko henkilövahingot kattaa tapaturmavakuutuksilla ja kilpailuissa sattuneet onnettomuudet lisenssivakuutuksilla?

18.2.2015 Janne Huhtala