Tapio Koisaari
Tapio Koisaari

Blogi: Lue se auton ohjekirja!

Viime ajat töissä ovat olleet erityisen mukavia. Olen saanut opetella melko paljon uusia asioita, koska asioista on pitänyt ottaa selvää. Tällä kertaa päivitin tietojani myynnissä olevien autojen tekniikasta.

Yhden esityksen pohjatiedoiksi luin noin tuhat sivua käyttöohjekirjaa. Vielä tarkemmin sanottuna luin kahden viimeisintä tekniikkaa edustavan auton ohjekirjat sivu sivulta selailemalla läpi. Pyrin perehtymään siihen, mitä kaikkea tietoa autosta saa irti ilman testilaitetta.

Samalla kertaa tutustuin tietysti kaikkeen muuhunkin, mikä sivuaa työtämme.

Onnettomuustutkinnan kannalta oleellisin asia oli sanottu asiakkaalle varsin selvästi: ”Tässä autossa on ”Event Data Recorder” (EDR). Sen pääasiallinen tarkoitus on rekisteröidä ja tallentaa tietoa liikenneonnettomuuden tai törmäystilanteiden yhteydessä sekä turvatyynyjen lauetessa tai auton osuessa tiellä olevaan esteeseen.”

Olemme juuri teettäneet insinöörityön EDR-tietojen hyödyntämisestä ja aihepiiri on muutenkin onnettomuustutkinnan tulevaisuutta, vaikka järjestelmä on kehitetty iät ja ajat sitten Yhdysvalloissa. Toisaalta EDR on kirjainyhdistelmä, josta auton omistajankin kannattaisi tietää edes vähäsen.

Lukemassani ohjekirjassa sanotaan nimittäin myös seuraava: ”XXX ei myötävaikuta edellä selostettujen tietojen luovuttamiseen kolmannelle osapuolelle ilman auton omistajan suostumusta. Kansallisiin lakeihin ja määräyksiin perustuen XXX voidaan sitä vastoin velvoittaa luovuttamaan tämän tyyppiset tiedot poliisi- tai muille viranomaisille, joilla voi olla laillinen oikeus saada ne käyttöönsä.”

Edellisessä tekstilainauksessa on liikenneturvallisuusmielessä se pointti, että vakavammista hölmöilyistä jää nykyisin niin paljon jälkiä auton sähköjärjestelmään, että kuljettajan selittelyt ovat jälkikäteen melko turhia.

Kun ymmärrys tästä hiljalleen leviää kuljettajien keskuuteen, tärkeintä on tietysti ennalta ehkäisevä vaikutus. Vaikka esimerkiksi poliisi ei joka tienpätkällä fyysisesti valvokaan, se pystyy selvittämään ylinopeuden tyyppiset asiat törmäystietotallenteista jälkikäteen.

25.5.2016 Tapio Koisaari