Tapio Koisaari
Tapio Koisaari

Blogi: Oma valvontaviikko

Poliisi valvoo tällä viikolla valtakunnallisesti tienkäyttäjien tarkkaamattomuutta. Tarkkaamattomuudella tarkoitetaan tässä yhteydessä huomion kiinnittymistä johonkin muuhun kuin liikenteeseen; matkapuhelimen käyttöön, syömiseen, juomiseen tai vaikkapa vilkkaaseen keskusteluun matkustajien kanssa.

Eilen toimistoomme saapui kaksi vierasta, ja toinen heistä oli tehnyt matkalla ajankulukseen oman valvontaiskunsa: Espoon Länsiväylällä kymmenen auton otoksessa kaksi kuljettajaa näpelöi puhelinta, yksi tupakoi ja näpelöi puhelinta ja yksi meikkasi.

Länsiväylällä kulkee noin 35 000 ajoneuvoa päivässä Helsinkiä kohti, joten poliisilla riittäisi pysäyttämistä. Sakotettavilla voisi täyttää vaikka Lauttasaaren.

Vempaimien kirjo alkaa olla myös melkoinen. Valvova viranomainen kiinnitti huomiota erään isomman auton ohjaamosta näkyvään viuhkeeseen, joka vaikutti hyvin kummalliselta. Selityksenä olivat ohjaamoon asennetut sähkörummut…

Virhe kostautuu raskaasti

Kuljettajan keskittymistä haittaavat laitteet riipaisevat erityisesti autojen ja sitä kevyempien laitteiden törmätessä. Massaeron takia näissä onnettomuuksissa on pahat seuraukset, joten sinänsä viaton virhe kostautuu raskaasti.

Havaintovirheet ovat kirkkaasti yleisin välitön riski kuolemaan johtaneissa kevyen liikenteen onnettomuuksissa, eikä toista osapuolta ole yleensä nähty lainkaan ennen törmäystä. Toisaalta eilen kävin nipun moottoriajoneuvo-onnettomuuksia läpi, ja yhdessä niistä selvä ja sinänsä riskitön kuljettaja käänsi auton suoralla tiellä suoraan moottoripyörän eteen.

Auton kuljettaja sattui vastaamaan puhelimeen juuri huonolla hetkellä.

Yksittäisten onnettomuuksien vatvomisella ei kuitenkaan ole vaikutusta isoon kuvaan, mutta elektroniikka- ja autonvalmistajilla alkaa jo olla. Tässä suhteessa luin tänään virkistäviä uutisia, vaikka seassa hiukan markkinointipuhetta olikin.

Christine Mäenpää Nokian Here-yksiköstä uskalsi ottaa blogissaan jopa hiukan kriittisen kannan sosiaalisen median sovellusten tuomiseen autoon. Kritiikki ei ollut suoraan häneltä lähtöisin, vaan Mäenpää siteerasi haastattelututkimusta, jossa vastaajat kertoivat ajatuksiaan sosiaalisen median käytöstä autossa. Blogitekstissä palvelun tarjoaja itse pohtii tuotteensa liikenneturvallisuusriskejä ennen kuin tuotetta edes lanseerataan.

Uutiset ovat virkistäviä lähinnä siksi, että esimerkiksi Google-lasien kanssa on edetty liikenneturvallisuuspuolella vahvasti tekeminen edellä ja ajattelu jälkijunassa. Turhia murehtimaton tyyli on hyvä vanhoja rakenteita järisyttävälle start-up genrelle, mutta ihan jokaista juttua ei kokeilla pikaisesti ilman sen suurempia suunnitelmia – tai seurauksia.

Nykyisin suunnittelun ja lainsäädännön lähtökohtana voidaan pitää sitä, että hiustenkuivaimesta lähtien jokaista sähkölaitetta käytetään autoa ajettaessa, jos vain sähköä riittää.

Linkki blogiin

23.1.2015 Tapio Koisaari