Blogi: Voi hyvänen aika
Palaan vielä edelliseen blogiini, suojatieturvallisuuteen. Lukuisten suojateillä sattuneiden onnettomuuksien johdosta asia on ollut ajankohtainen jo pidemmän aikaa.
Juuri tästä syystä olen itsekin pitkin syksyä saanut runsaasti huolestuneita yhteydenottoja, yleensä vanhemmilta, jotka ovat huolissaan lastensa koulutien turvallisuudesta, mutta myös monilta muilta jotka kokevat nimenomaan suojatiet turvattomiksi paikoiksi.
Palautteiden mukaan jalankulkijat eivät uskalla astua suojatielle, koska autoilijalla ei ole aikomustakaan antaa tilaa jalankulkijalle, tai sitten autot ajavat niin suurta nopeutta, ettei niillä edes ole mahdollista pysähtyä ennen suojatietä. Vastuu turvallisuudesta tuntuu jääneen vain jalankulkijalle, joka tietysti pienten lasten vanhempia huolettaa.
Olin myös tilaisuudessa jossa paikallinen ely-keskus kertoi tekemistään nopeudenmittauksista erään koulun kohdalla olevalla suojatiellä. Ja voin paljastaa, etteivät tulokset olleet mitään mukavaa kuunneltavaa. Nimittäin, kyseisessä paikassa 40 km/h-rajoitusalueella vain kolme autoilija kahdestakymmenestäkuudesta noudatti rajoitusta.
Seuraavaksi lähimmäksi osunut ajoi viiden kilometrin ylinopeutta ja kaikki muut ohi menneet autoilijat vieläkin kovempaa, huippunopeuksien ollessa lähes 20 km/h yli rajoituksen.
Jos vielä tähän lisätään autojen mittarivirhe, niin huippunopeuksia ajaneiden nopeusmittarit ovat kyseisen koulun ja suojatien kohdalla näyttäneet karkeasti seitsemääkymppiä. Ei todellakaan oikein voi enää sanoa, että asenne tai huolellisuus olisi ollut kohdallaan.
Ihan tuli vaan mieleen. Mahtoikohan tuossakin ohi ajaneiden joukossa olla muutama autoilija, joka on kovasti huolissaan suojateiden turvallisuudesta? Mutta miten tämän syvän huolen saisi jalostettua tekemiseksi?
Edellinen blogini päättyi ehdotukseen liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Toistan sen tässä: Mitä jos me kaikki tiellä liikkujat olisimme huolellisia ja noudattaisimme olemassa olevia sääntöjä? Se lisäisi kaikista eniten turvallisuutta liikenteeseen.
13.10.2015 Jussi Pohjonen