Jussi Pohjonen
Jussi Pohjonen

Blogi: Kahdeksankympin lätkä takaisin!

Autoalan suuressa vaalipaneelissa keskusteluun nousi hyvin tunteita herättävä aihe, nimittäin mopoautot.

Panelistien keskuudessa vallitsi sangen syvä huoli nykyisten mopoautojen turvattomuudesta. Turvallisuuden parantamiseksi on virkamiehille annettu tehtävä selvittää voitaisiinko pienikokoisten henkilöautojen tehoja rajoittaa teknisesti, jolloin mopoauton sijaan ajoneuvona olisikin ihan oikea auto. Näin voitaisiin yhdistää nykyautojen turvatekniikka ja alhaisempi ajonopeus.

Ajatus sinällään on mielenkiintoinen ja varmaan teknisesti helposti toteutettavissa, mutta haluaisin vielä hieman jatkojalostaa sitä. Tai en oikeastaan jatkojalostaa, vaan heitän vastaehdotuksen: Annetaan kortti 16-vuotiaille ja palautetaan kahdeksankympin lätkä.

Ja nauru seis. Olen tosissani. Perustelen hieman.

Mopoautojen turvattomuus johtuu usein nopeuseroista. Siis siitä, että muut autoilijat eivät joko huomaa tai ymmärrä sitä, että normaaliauton näköinen ja kokoinen laite kulkeekin muita hitaammin. Tuohon turvallisuusriskiinhän ei uusi esitys toisi mitään uutta. Oikeastaan päinvastoin, esityksen mukaanhan meille olisi tulossa kokonaan uusi ajoneuvoluokka, hitaasti kulkevat henkilöautot. Ja kun missään ei ole ollut esitystä siitä, että uuden luokan myötä perinteiset mopoautot kiellettäisiin, niin meillähän olisi sitten entistäkin enemmän hitaasti kulkevia ajoneuvoja.

Toisaalta rajoittamattomana autolle olisi enemmän käyttöä. Sen sijaan, että se olisi vain perheen junnun käytössä, voisi kuka tahansa kortillinen voisi ajaa sillä omia menojaan ilman, että tekniset rajoittimet hidastaisivat menoa.

Toki ajatus voidaan tyrmätä sillä, että nuoret kaahaavat itsensä hengiltä. Mutta täytyy muistaa, että meillä 16-vuotias voi saada moottoripyöräkortin ja kuitenkin heistäkin valtaosa ajaa ihan sääntöjen mukaan. Ja etelänaapurissamme Virossa kortti myönnetään 16-vuotiaalle. Eivätkä virolaisnuoret kuitenkaan ole kuolleet sukupuuttoon tämän takia. Päinvastoin ratkaisu on ollut hyvä ratkomaan kuljetusongelmia siellä missä joukkoliikennettä on muutoin vähän. Tuskin meidän nuorisommekaan sen huonompia olisivat.

Rajoitetaan kuljettajakohtaisesti nopeus kahdeksaankymppiin. Se on jo kuitenkin sellainen vauhti, että sillä ei suurempi tukoksia saisi aikaiseksi. Ja voihan tähän ”nuoren kuljettajan tunnukseen” liittää muitakin ehtoja. Ajaminen loppuu viimeistään klo 22, ajaminen sallittu vain kotikunnan alueella tai vastaavaa. Jos näistä haluaa poiketa, tulee olla kyydissä samaan talouteen kuuluva täysi-ikäinen. Tällä estetään tarpeeton kyläralli, mutta mahdollistetaan auton käyttö harrastuksissa ja muissa tarpeellisissa menoissa. Ja sääntöjen rikkoja tietenkin menettää ajo-oikeutensa.

Ei onnistu, lätkä vain provosoi muita. Niinkö? Ainakin minua haittaisi enemmän edessä neljääkymppiä köröttelevä auto kuin auto, joka kulkee tuplaten tuota vauhtia.

Vaalipaneelissa muuten korostettiin säätelyn purkamista ja mahdollistamista. Eikö ehdotukseni olisi juuri sitä?

11.2.2015 Jussi Pohjonen