Kiina edellä
Ulkomaiset autonvalmistajat tekivät pitkään Kiinassa malleja, jotka olivat jo poistuneet tuotannosta niiden kotimaassa. Kiinalaisille ensimmäistä autoaan ostaville kelpasi melkein mikä tahansa tekele, kunhan hinta oli halpa.
Kotimaiset valmistajat puolestaan ottivat kehityskeskukseen jonkun eurooppalaisen tai japanilaisen automallin ja kopioivat sen pienin muutoksin omakseen. Voimanlähteeksi ostettiin Mitsubishin tai Toyotan perusmoottori, joka sekin oli tietenkin kopioitu alkuperäisestä.
Tilanne on kääntynyt nopeasti täysin päinvastaiseksi. Kiinassa myydään tänä vuonna enemmän henkilöautoja kuin kaikissa Euroopan maissa yhteensä. Niinpä kansainväliset autonvalmistajat suunnittelevat yhdessä kumppaninsa kanssa uusia malleja vain Kiinan markkinoille.
Monet niistä ovat erittäin houkuttelevia ja mielenkiintoisia, kuten Pekingin autonäyttelyssä nähtiin. Mutta uutuuksia saadaan Eurooppaan ainoastaan, mikäli niitä riittää kiinalaisilta meillekin.
Kiinalaisten oma autojen suunnittelu ja muotoilu on kehittynyt nopeasti, mikä kävi ilmi Pekingin autonäyttelyssä monella osastolla. Tosin juuri kun olimme ehtineet todeta kopiointiajatuksen haudatuksi, Landwind pudotti pienen pommin.
Yhtiö esittelee kesällä uuden X7 Breeze -katumaasturin, joka on lähes yksi yhteen Range Rover Evoquen kanssa. Kuin tehdäkseen vielä enemmän kiusaa, Landwind on muuttanut merkin kirjoitusasun Land Windiksi.
Mitähän liikkuu brittien ja Land Roverin omistavan intialaisen Ratan Tatan mielessä. Etenkin kun Land Roverin tuotanto on alkamassa tänä vuonna Kiinassa, ja ensimmäiseksi malliksi on kaavailtu Range Rover Evoqueta.
2.5.2014 Toni Jalovaara