Kuivatus nopea ja halpa tapa pitää tiet kunnossa
Maantieojissa makaava vesi on kavala vihollinen. Tänäkin keväänä moni autoilija on harmikseen saanut kokea kuoppia väistellessään, miten teiden rakenteisiin tunkeutunut ja talvella jäätynyt vesi keväällä sulaessaan on rikkonut tien pinnan. Ongelmaan olisi yksinkertainen ja halpa ratkaisu – kuivatus.
Tärkeintä olisi pitää maanteiden ojat ja niihin liittyvät laskuojat hyvässä kunnossa. Suuren ongelman muodostavat pääteiltä yksityisteille johtavat liittymät eli hoitamattomat siltarummut. Suomessa on noin 100 000 siltarumpua, joista suuri osa on kehnossa kunnossa. Vastuu niistä kuuluu yksityisteiden varrella oleville asukkaille. Mutta ihmisillä ei ole osaamista, halua tai rahaa pitää niitä kunnossa.
Suomi on ainoa Pohjois-Euroopan maa, jossa teiden huollosta ja kunnossapidosta vastaavien urakoitsijoiden tehtäviin ei kuulu siltarumpujen hoito. On arvioitu, että huonokuntoisten siltarumpujen korjaus ja teiden ojitus veisi viitisen vuotta, ja rahaa tarvittaisiin yhteensä noin 40 miljoonaa eli kahdeksan miljoonaa vuodessa. Summa vaikuttaa perin kohtuulliselta, kun näillä toimenpiteillä säästettäisiin jopa puolet vuosittaisista teiden hoito- ja kunnossapitokustannuksista eli arviolta 160 miljoonaa euroa.
Valtion rahapulan vuoksi alemmanasteisten teiden kunnon annetaan suosiolla heikentyä. Kevyet ja hieman heikommassakin kunnossa olevat päällysteet kestävät paremmin hyvin ojitetuilla teillä niin, ettei niitä tarvitse alkaa rullata sorateiksi.
12.5.2014 Heikki Peutere