26.2.2020 Pääkirjoitus: Puolimatka haastaa tavoitteet Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvallisuuden nollavisio on hyvä tavoite ja kelpaa edelleen liikenneturvallisuusstrategian ohjenuoraksi. Kun liikenneturvallisuuden nollavisio ensimmäisen kerran Suomessa lanseerattiin, se kyseenalaistettiin vahvasti. Nyt, kun olemme ajallisesti puolessa välissä matkalla kohti tavoitteen vuotta 2030, on hyvä hetki tehdä väliarvio tähänastisesta onnistumisesta. Tavoitteen mukaan tänä vuonna saisi kuolla tieliikenteessä enintään 136 ihmistä. Vaikka vuosi on vasta alussa, on jo nähtävissä, että tuota tavoitetta ei saavuteta. Viime vuonna tieliikenteessä kuoli ennakkotietojen mukaan 204. Kehitys vuodesta 2010 on ollut oikeansuuntaista, mutta liian hidasta. Onko tavoite siis utopistinen? Moottorissa 3/2020 haastateltu liikenneturvallisuustutkimuksen ammattilainen Tapio Koisaari on vahvasti sitä mieltä, että ainakin tämän vuoden välitavoite olisi ollut saavutettavissa. Se vain olisi vaatinut tekoja, joita ei ole tehty. Koisaaren lista on yksinkertainen: ajosuunnat olisi pitänyt erotella koko päätieverkolla, ajoneuvokantaa olisi pitänyt uudistaa nopeammin ja riskikuljettajiksi päätyviä pitäisi tukea ennaltaehkäisevästi jo nuorena. Yksinkertaista, mutta silti vaikeaa. Vaikeaksi yksinkertaiset asiat muuttuvat, kun ryhdytään puhumaan rahasta tai kun pitäisi oikeasti tehdä asioita. Edes liikenneturvallisuussuunnitelmaa ei saatu päivitettyä, eikä liikenneturvallisuus ole moneen vuoteen näytellyt merkittävää roolia poliittisessa keskustelussa, saati rahanjaossa. Kevät lupaa kuitenkin uutta potkua tämänkin tavoitteen työstämiseen: liikenneturvallisuusstrategian valmistelu on alkamassa. Työ on nyt tehtävä riittävän laaja-alaisesti yli perinteisen liikenneturvallisuustyön raja-aitojen. Mukaan tarvitaan ymmärrystä ajoneuvotekniikasta, liikennejärjestelmästä, yhteiskunnasta ja erityisesti ihmisestä. Liian suuri osa liikennekuolemista aiheutuu tällä hetkellä kuljettajan henkisten rahkeiden pettämisestä. Nollavisio on hyvä tavoite ja kelpaa edelleen liikenneturvallisuusstrategian ohjenuoraksi. Parhaimmillaan nollavisio kannustaa yhteiskunnan eri toimijoita hakemaan yhdessä toimivia ja hyväksyttäviä keinoja turvallisempaan liikenteeseen. Puolimatkassa siis ollaan, mutta loppumatka onkin se vaativin etappi. Jotta tieto liikenneturvallisuuden karikoista johtaisi turvallisuutta parantaviin tekoihin, tarvitaan sideaineeksi tahtoa. Toivottavasti liikenneturvallisuusstrategian laatijat ja aikanaan sitä toteuttavat tahot tahtovat tarpeeksi. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?