Pyhäinhäväistys
Nyt se on sitten totta. BMW esittelee ensi kuussa Geneven autonäyttelyssä ensimmäisen etuvetoisen mallinsa. Jotta maailman kirjat olisivat todella sekaisin, 2-sarjan Active Tourer on vielä kaiken lisäksi tila-auto.
Kun ensimmäiset huhut etuvetoisesta baijerilaismerkin edustajasta alkoivat aaltoilla kolmisen vuotta sitten, heräsi asiasta kiihkeä keskustelu. Puritaaniset bemaristit eivät voineet sietää koko ajatusta. Tekniikan Maailman julkaistua internetissä uutisen etuvetoisesta BMW:stä, intohimoisimmat BMW-harrastajat peruivat lehden tilauksen.
Kukaan ei osaa selittää, miksi takaveto koetaan niin oleellisena osana BMW:n imagoa. Kun Mercedes-Benz esitteli reilut viisitoista vuotta sitten A-luokan, uutuus ei herättänyt vastaavaa hämminkiä. A-luokan saama valtava julkisuus johtui aikanaan aivan muista syistä.
BMW:n ratkaisu on syvällisemmin ajatellen helppo ymmärtää. Konserniin kuuluvalle Minille piti saada aivan uusi perusrakenne. Kehitystyö maksaa miljardeja euroja, ja kun kumppania ei saatu (tai haluttu) muista valmistajista, päätettiin rakenne ottaa käyttöön myös BMW:ssä. Etuvetorakenne on tilankäytön kannalta takavetoista järkevämpi ja painoakin voidaan säästää. Kompaktit ulkomitat ja alhaisempi paino puolestaan pienentävät kulutusta, mikä sopii hyvin nykyaikaan.
BMW:n kannalta on kuitenkin tulevaisuudessa ydinkysymys, voittaako järki vai tunteet.
14.2.2014 Toni Jalovaara