Raippavero nastarenkailla ajaville
Ei liene sellaista talvea, etteikö Suomessa olisi taitettu peistä aiheesta nastat vai kitkat? Taannoin valmistunut tutkimus ”NASTA-kitkarenkaiden käytöllä parempaan ilmanlaatuun liikenneturvallisuudesta tinkimättä” ohjaa autoilijoita kitkarenkaiden käyttäjäksi.
Tutkimus on tehty pääkaupunkiseudulla, mutta sen tuloksia voitaneen pääpiirteissään soveltaa ainakin kaupunkeihin. Perusnäkökulma on terveydellinen. Autojen nastat irrottavat tien pinnasta noin puolet kaikesta katupölystä, jonka pienhiukkaset voivat aiheuttaa ihmisille hengitystieärsytyksiä- ja sairauksia. Neljännes tulee hiekoitushiekasta.
Nasta- ja kitkarenkailla on molemmilla omat hyvät ja huonot puolensa. Tottumus on toinen luonto eli rengastyypin valinta riippuu siitä, millä on tottunut ajamaan.
NASTA:ssa on ansioistaan huolimatta muutamia hullunrohkeita ehdotuksia, joita sietäisi tutkailla hieman tarkemmin. Nastarenkailla ajaa tänä päivänä kolme neljästä autoilijasta. Tutkimuksessa ehdotetaan, että suhde muuttuisi päinvastaiseksi vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen uskotaan päästävän valistuksella, jota ryyditetään erilaisilla rajoituksilla ja kielloilla.
Pääkaupunkiseudulle, lähinnä Helsinkiin ehdotetaan katuosuuksia, joissa nastarenkailla ajo on kielletty. Nastarenkailla ajavat joutuisivat maksamaan raippaveron, kilometrikorvauksen. Nastarenkaat sallittaisiin pääkaupunkiseudulla vain 15.12.-15.2. välisenä aikana, poikkeusoloissa hieman piempään. Jotta ihmiset voisivat vaihtaa talviaikana renkaita kelin mukaan, pitäisi perustaa erillisiä rengashotelleja, NASTA ehdottaa.
Tutkimuksen tekijät toivovat laajaa kansalaiskeskustelua aiheesta. Sitä se kaipaakin!
14.3.2014 Heikki Peutere