Ruuhkaa premium-markkinoille
Viime vuosina Euroopan automarkkinoilla saksalaiskolmikko Audi, BMW ja Mercedes-Benz on menestynyt huomattavasti keskimääräistä paremmin.
Ensin ne potkivat kilpailijat pois alemmasta edustusautoluokasta, jota hallitsevat nyt lähes täydellisesti Audi A6, BMW:n 5-sarja ja Mercedes-Benzin E-luokka.
Sitten alkoi tapahtua pykälää pienempien automallien joukossa. Kolmen saksalaismerkin lisäksi ainoastaan Volkswagen Passat on saanut kunnian onnistua ylemmässä keskiluokassa, mutta muilla on vaikeaa.
Japanilaisvalmistajien edustajat on jo melkein tyrmätty ja samoin on käynyt ranskalaismalleille. Ainoastaan Ford Mondeon ja Opel Insignian myynti sujuu vielä kohtuullisesti.
Sama trendi on nyt vauhdissa myös alemmassa keskiluokassa, missä saksalaiskolmikko kasvattaa markkinaosuuttaan nopeaan tahtiin. Mutta nyt imperiumi – jota tässä tapauksessa edustavat kaikki muut autonvalmistajat – on käymässä vastaiskuun.
Ensimmäisenä ehti Ford, joka julkisti vuosi sitten Vignale-linjansa. Siinä tarjotaan ensi vuodesta alkaen asiakkaille tavallista ylellisempien mallien lisäksi persoonallista, korkeatasoista palvelua.
Renault esittelee syksyllä Pariisin autonäyttelyssä uuden alabrändin, Initialen, jolla käydään taistoon premium-merkkejä vastaan. Ensimmäinen malli on Initiale Paris, joka jatkaa Renault Espacen tarinaa.
Idean takana on vielä vuosi sitten Renaultin kakkosmiehenä työskennellyt Carlos Tavares. Uudessa työpaikassaan PSA Peugeot Citroënin pääjohtajana sama herra on julkistanut rakentavansa DS:stä erillisen premium-merkin Citroënin ja Peugeotin rinnalle.
9.6.2014 Toni Jalovaara