Jussi Pohjonen
Jussi Pohjonen

Tapa ittes

Kirjoitin aiemmin viestinnän vaikeudesta, siis siitä miten eri tavoilla viestiä voidaan tulkita tai ymmärtää. Jatketaanpa saman aihepiirin ympärillä. Nyt ei ole kysymys väärästä tulkinnasta tai ymmärtämisen vaikeudesta, vaan siitä, miten alkuperäistä sanomaa, tässä tapauksessa tiedotetekstiä, muokataan niin, että sen alkuperäinen tarkoitus häviää.

Tuntuu jotenkin oudolta, että valtakunnalliset mediat muokkaavat tiedotetta jostain syystä niin, ettei sen alkuperäistä sanomaa tuoda julki lainkaan. Ymmärrän toki huumoria ja usein laji muistuttaa poikavuosieni suosikkilehden Pahkasian tyyliä. Kuitenkin vakavan asian vesittäminen huumoriksi tuntuu kyseenalaiselta. Enkä halua ottaa kantaa julkaistuun sisältöön, siitähän päättää julkaisija, en minä.

Heitän kuitenkin kolme kysymystä jotka heräävät kun luen otsikoita tyyliin ”Trafi kertoo kuinka rengas pyörii” tai ”Trafi: illalla on pimeää” tai ”Trafi: pikkujouluissa tarjotaan glögejä”.

Nimittäin, tietävätköhän toimittajat, jotka yleensä vielä nimettömänä rustaavat juttujaan:

  1. Mitä tämä aiheuttaa, kun nimeni julkaistaan tuollaisen otsikon yhteydessä? Tuskin. Vaikka jätän nettikeskustelut laskematta niin se sähköpostien, puheluiden ja viestien määrä jonka saan joka kerta on useita kymmeniä. Tämän jutun otsikko on suora lainaus niistä. Tuntuu jotenkin oudolta, että jos, mielestäni aiheesta, tiedotamme syksyllä oikeasta valojen käytöstä, niin saan siitä syystä tappouhkauksia.
  2. Minkälaista valtaa juttujen otsikoijat oikeasti käyttävät? Toivottavasti eivät. Valitettavasti lukijat jäävät niistä siihen käsitykseen että koko Trafi on täynnä niin tyhmää porukkaa että heidän työpanoksensa on kulunut sen havainnon tekemiseen että syksyisin on illalla pimeää ja pikkujouluissa juodaan glögiä. Se, että teillä jatkuvasti liikkuu pimeäperäisiä autoja ja pelkästään Helsingissä jäi menneenä lauantaina kiinni yhdeksän rattijuoppoa jää sivuseikaksi.
  3. Julkaistaisiinko vaikkapa taloussivuilla otsikko ”Sinebrychoffilla ollaan kovia panemaan”? Ei tietenkään. Sehän saattaisi näkyä ilmoitus- ja mainosmyynnissä. Viranomainen sen sijaan on helppo kohde. Se kun harvoin edes älähtää takaisin.

27.11.2014 Jussi Pohjonen