Yli 30 vuoden putki
Reilut 30 vuotta se putki on jatkunut paria poikkeusta lukuun ottamatta. Kyseessä ei ole suomalaisen poliisille liiankin tutun henkilön vuodatus sen, jälkeen kun hänet on tavattu 89. kerran alkoholia nauttineena ohjauspyörän takaa.
Tällä kertaa viittaamme Volvon valtakauteen Suomen kuorma-automyynnin ykköspaikalla.
Volvo Finland AB:n toimitusjohtaja Magnus Björklund ei anna kaikkea kunniaa myyntimenestyksestä tuotteille, vaan ottaa asiaan paljon laajemman näkökannan. Hän muistuttaa, että vuonna 1928 ensimmäinen vientiin toimitettu Volvo-kuorma-auto tuli Suomeen.
Siitä lähtien itäinen naapurimaa on ollut ruotsalaiselle Volvolle melkein kuin kotimarkkina, sillä lähes joka kolmannen maanteillämme kulkevan kuorma-auton keulalla on Volvon merkki. Virta kulkee molempiin suuntiin, sillä Volvon kuorma-autoissa on paljon suomalaisia osia ja työtä.
Yksityisyrittäjäperheestä lähtöisin oleva Björklund on rakentanut organisaatioonsa häneen lapsena iskostunutta ajattelua, jossa työaikoja tai -tunteja ei lasketa.
Uusia työntekijöitä kouluttaessaan hän tiivistää sanomansa sanoihin ”sinä olet Volvo”. Pelkät seinät ja katto tai Volvo-kyltti liikkeen seinällä eivät rakenna asiakassuhdetta, vaan se syntyy ihmisten vuorovaikutuksesta.
Mikäli Björklund saa sanomansa täysipainoisesti läpi organisaatiossa, voidaan merkille ennustaa menestystä tulevaisuudessakin.
7.4.2014 Toni Jalovaara