9.3.2023

Ajokielto koko EU:n laajuiseksi – komissio ehdottaa

Uusi järjestelmä mahdollistaisi koko EU:n laajuisen ajokiellon asettamisen tapauksissa, joissa EU-maa määrää kuljettajan ajokieltoon alueellaan tapahtuvan rikkomuksen vuoksi.

EU:ssa halutaan taata liikenneturvallisuus nykyistä paremmin, johon liittyy myös EU-komission tuore ehdotus uudeksi järjestelmäksi, joka mahdollistaisi koko EU:n laajuisen ajokiellon asettamisen tapauksissa, joissa EU-maa määrää kuljettajan ajokieltoon alueellaan tapahtuvan rikkomuksen vuoksi.

Ehdotusta perustellaan seuraavasti: ”Liikenneturvallisuuden takaamiseksi on tärkeää saattaa liikennerikkomuksiin syyllistyneet kuljettajat vastuuseen kaikissa EU-maissa.”

Komission mukaan epäkohtana on, että nykyisten sääntöjen mukaan vakavien rikkomusten vuoksi määrättyjä ajokieltoja ei voida panna täytäntöön EU:n laajuisesti, jos rikkomus on tapahtunut muussa kuin ajokortin myöntäneessä EU-maassa.

Komission tuore ehdotus kattaa vakavat liikennerikkomukset, kuten suuren ylinopeuden, alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena ajamisen sekä kuoleman tai vakavan ruumiinvamman aiheuttavat liikennerikkomukset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taustalla tavoite nollavisiosta

Komission kunnianhimoisena tavoitteena on vähentää tieliikennekuolemat ja vakavat loukkaantumiset lähes nollaan EU:n teillä vuoteen 2050 mennessä (ns. nollavisio) ja puolittaa niiden määrä vuoteen 2030 mennessä. Komissio vahvisti sitoutumisensa tavoitteeseen vuosia 2021–2030 koskevissa EU:n liikenneturvallisuuspolitiikan puitteissa. Direktiivien muutosehdotuksilla pyritään saavuttamaan nämä tavoitteet.

Ihan heti eivät käytännöt tule muuttumaan, sillä komission maaliskuun alussa julkistamat esitykset pitää hyväksyä niin EU-parlamentissa kuin jäsenmaissakin. Prosessi voi kestää useamman vuoden.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: EU-komissioehdotus direktiiviksi tiettyjen ajokieltojen unioninlaajuisesta soveltamisesta

a:1:{i:0;s:6:"131484";}

Luetuimmat