10.10.2018

Ajoneuvoveron rukkaus saa Autoliitolta kiitosta – ja kritiikkiä

Turku liikennekamera

Autoliitto: ”Esitetty ajoneuvoveron perusveron alennus ei kohdistu niihin autonkäyttäjiin, joiden verotus on kiristynyt eniten.”

Hallituksen esitys alentaa hiilidioksidipäästöihin perustuvan ajoneuvoveron perusveroa 50 miljoonalla eurolla on Autoliiton näkemyksen mukaan hyvä asia. Alennus tarkoittaisi vajaan 20 euron kevennystä ajoneuvoilla, joiden vero määräytyy hiilidioksidipäästöjen perusteella.

Veron kevennys tehtäisiin päästöporrastusta tiukentaen.

Se tarkoittaa autoilijan kannalta sitä, että suurin veronkevennys tulisi nollapäästöisille täyssähköautoille ja 90–110 g/km päästöluokassa vero kevenisi 35–40 euroa.

Keskipäästöisellä henkilöautolla, jonka hiilidioksidipäästö on noin 160 grammaa kilometriltä, ajoneuvoveron perusvero kevenisi noin 19 euroa. Vero ei kevenisi lainkaan ajoneuvoilla, joiden hiilidioksidipäästö on 200 g/km tai enemmän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Verot ovat nousseet

Eduskunnan verojaostolle antamassa lausunnossa Autoliitto muistuttaa, että päästöperusteiseen ajoneuvoveroon siirryttiin vuonna 2010 ja veroa on korotettu kolme kertaa tämän jälkeen. Siinä missä nollapäästöisen sähköauton ajoneuvoveron perusvero oli vielä vuonna 2012 vajaat 20 euroa, on se tällä hetkellä 106 euroa vuodessa.

Sata grammaa kilometrillä päästävän auton ajoneuvovero on noussut 42 eurosta 163 euroon ja 160 g/km päästöt omaavan auton ajoneuvovero vajaasta 102 eurosta 240 euroon.

Verotus suosii väärin

Autoliitto tuo lausunnossaan esiin, että kun Juha Sipilän hallitus korotti polttoaineveroja vuoden 2017 alusta annettiin ymmärtää, että veroja voidaan myös alentaa, mikäli raakaöljyn hinta nousee yli 80 dollariin tynnyriltä. Nyt tilanne on sellainen ja ilmeisesti tämän ajoneuvoveron alennuksen on tarkoitus lunastaa lupaus.

Veron kevennys kuitenkin kohdistuu väärin, kritisoi Autoliitto.

– Esitetty ajoneuvoveron perusveron alennus ei kuitenkaan kohdistu nyt niihin autonkäyttäjiin, joiden verotus on kiristynyt eniten, vaan suosii niitä, joiden veroja on kiristetty vähiten.

Tavoitteena vähäpäästöisyys

Veroesitys kannustaa omalta entistä enemmän vähäpäästöisten autojen hankintaan, mikä on Autoliiton lausunnon mukaan myönteistä, mutta toimenpiteiden pitäisi olla tehokkaampia, kuten esimerkiksi autoveron poisto tai suurempi ajoneuvoveron alennus.

Mikäli ilmastotavoitteiden myötä autokantaa on tarkoitus uudistaa sekä sähköistää lataushybridejä ja täyssähköautoja lisäämällä, täytyy näiden autojen verotus poistaa ja niiden käyttöönottoa joudutaan tukemaan, Autoliitto arvioi.

Autoliitto linjaa, että verouudistuksessa tulisi huomioida Suomen ajo-olosuhteet.

– Suomessa tarvitaan liikenteen verotuksen uudistus, joka mahdollistaa jatkossakin oman auton käytön pitkien etäisyyksien maassa, jossa kaupunkiseudutkin ovat varsin harvaanasuttuja. Uudistuksessa tulee varmistaa, ettei uuden ympäristöystävällisemmän teknologian korkeampi hinta ja olemassa olevan autokannan verottaminen johda kustannusten kasvuun tavalla, joka kurjistaa ihmisten liikkumismahdollisuudet.

Lähde: Autoliitto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat