15.12.2019

Autoilija, älä aja igluna tai lumikasana

Autoliiton asiantuntija: ajattelematon naarmuttaa tuulilasinsa vääränlaisella skrapaamisella.

Talven tullen liikenteessä näkee autoja, joista on vaikea uskoa, että kuski näkee ulos laisinkaan. Ikkunat ovat ympäriinsä jäässä, eikä edes tuulilasissa ole kuin välttämätön kurkistusaukko. Auto voi olla myös liikkuva lumikasa, joka on vaaraksi itselle ja kanssaliikkujille.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että auton kaikkien ikkunoiden on oltava jäättömiä ja lumettomia ennen liikenteeseen lähtemistä.

– Tämä on tärkeä turvallisuustekijä, jota ei saisi ylenkatsoa. Jos jostain ikkunasta ei näe kunnolla, ei myöskään voi ajoissa havaita kyseisestä suunnasta lähestyviä muita tienkäyttäjiä.

Asiantuntijan mukaan on myös tärkeää muistaa, että ennen ajoon lähtöä myös auton peilit ja valot on puhdistettu jäästä ja lumet harjattu pois auton päältä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Esilämmitys auttaa

Ikkunat on mahdollista saada huurteettomiksi ja jäättömiksi myös ilman niiden työlästä skrapaamista. Autotallista tai -katoksesta pääsee näppärästi liikkeelle jäättömillä laseilla.

– Mikäli kumpaakaan edellä mainituista ei ole käytettävissä, voi hankkia sisätilanlämmittimen tai polttoainekäyttöisen lisälämmittimen, joka lämmittää myös auton sisätiloja.

Vesalainen muistuttaa, että myös erilaiset tuulilasipeitteet estävät ainakin tuulilasia jäätymästä. Peitteitä on erilaisia, osa kiinnitetään joustavin hihnoin, osa magneetein.

Älä naarmuta pilalle

Autoilija voi itse vaikuttaa tuulilasin kunnossa pysymiseen ja käyttöikään. Mitä vähemmän auton ikkunoita joutuu skrapaamaan, sitä paremmassa kunnossa lasipinta säilyy.

Vesalainen ottaa esiin, että auton lasien ulkopinnassa on aina hiekkaa ja epäpuhtauksia. Kun hiekkaa hierotaan skrapalla pitkin lasia, syntyy naarmuja. Vesalaisen mukaan nykyaikaiset tuulilasit eivät ole enää yhtä karkaistuja kuin aiemmin, joten ne naarmuuntuvat melko helposti.

Skrapallakin on väliä. Muoviskrapa on metallista parempi siinä mielessä, että metalliskrapa vaurioittaa helposti mahdollisia kumitiivisteitä lasin reunoilla.

Jos autossa on vastuksin lämmitettävä tuulilasi, ehtii jää monesti sulamaan sen pinnalta muita ikkunoita puhdistettaessa. Näin välttyy tuulilasin turhalta naarmuttamiselta. Takalasinlämmitin auttaa vastaavalla tavalla takalasin sulattamisessa.

Naarmut vaikeuttavat näkemistä

Tuulilasivaurioiden korjaamisen kanssa ei kannata aikailla. Tuulilasin vauriot ja tahrat vaikeuttavat autoilijan havainnointia autosta ulos. Ongelmat korostuvat ajettaessa pimeällä tai vasta-aurinkoon.

– Tuulilasin naarmut ja vauriot taittavat vastaantulijan valoja erikoisesti ja aiheuttavat ikäviä heijastumia. muistuttaa Vesalainen.

Autoilijan on tärkeää pitää lasit puhtaana myös sisäpuolelta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kehnot pyyhkijät naarmuttavat

Tuulilasinpyyhkijät voivat naarmuttaa tuulilasia, jos niillä hangataan kuivaa lasipintaa. Tuulilasinpyyhkijät tulisi sammuttaa ennen auton sammuttamista, etteivät ne uudelleenkäynnistyksen yhteydessä hinkkaa turhaan kuivaa tai jäistä tuulilasia.

– Jos pyyhkimet jättävät raitoja tai kalvoa, ne tulisi uusia. Mikäli sulkaa ei uusita ajoissa, se saattaa repeytyä, jolloin sulan rungon metalli- tai muoviosa aiheuttaa herkästi pahoja vaurioita tuulilasiin. Myös uudehko sulka saattaa revetä, jos se irrotetaan esimerkiksi pakkasella huolimattomasti tuulilasista.

Autoliiton jäsenen tuulilasiedut löydät täältä. 

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat