31.5.2023

Autoilijoille huojentava tieto – jakeluvelvoite säilyy ensi vuonna nykyisellään

tankkaus_bensan_hinta_8_2022_MJ

HS:n tiedot hallitusneuvotteluista: jakeluvelvoite jäädytetään vielä ensi vuodeksi nykyiseen 13,5 prosenttiin.

Hallitusneuvotteluista tihkuu liikennettä koskevia ja kaikkia suomalaisia polttomoottoriautoilijoita kiinnostavia tietoja. Tavallisia autoilijoita ja myös ammattiautoilijoita kiinnostanee kovasti tiedot tuoreimmista jakeluvelvoite-linjauksista, joilla on suora vaikutus polttonesteiden litrahintoihin.

Jakeluvelvoitteen nousun arvioidaan vaikuttavan rajusti polttoaineen hintaan pumpulla – velvoiteprosentin suuruuden suhteessa. Jakeluvelvoitteen ideana ylisummana on luoda kysyntää biopolttoaineille, joiden valmistus on tavanomaisia fossiilisia polttoaineita kalliimpaa.

Helsingin Sanomat uutisoi tänään, että jakeluvelvoite jäädytetään vielä ensi vuodeksi nykyiseen 13,5 prosenttiin. Samaisen uutisen mukaan hallitusohjelmasta neuvottelevat puolueet ovat sopineet, että jälkeen sitä on määrä nostaa kolmena vuotena asteittain niin, että velvoite nousee 22,5 prosenttiin hallituskauden lopussa vuonna 2027.

Helsingin Sanomien tietojen mukaan hallitusneuvotteluissa on sovittu siitäkin, että valtio hyvittää ”tavalla tai toisella” polttoaineiden hinnannousun kuluttajille.

Edellisen pääministerin Sanna Marinin (sd) hallitus oli linjannut, että jakeluvelvoite nousisi 28 prosenttiin ensi vuonna ja 34 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autoliitto: harkituin askelin

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan jakeluvelvoitteen nostamista ei pidä tehdä liian nopeasti ennen kuin biokomponenttien saatavuus on riittävällä tasolla.

Nieminen kiteytti näkemyksensä Moottorin aiemmassa uutisessa. ”Kaikki saatavilla olevat biopolttoaineet menevät joka tapauksessa kaupaksi ja kiristyvä jakeluvelvoite nostaa hintoja entisestään. Nyt on tärkeintä huolehtia polttoaineiden kohtuullisesta hintatasosta ja varmistaa kotitalouksien ja yritysten toimeentulon edellytykset.”

Dieselin käyttövoimavero romukoppaan

Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö on tuonut myös esiin dieselautoilijoiden kantaman raskaan taakan: dieselistä maksetaan bensiiniä alempaa polttoaineveroa, mikä on perusteena sille, että dieselautoista maksetaan vuotuista käyttövoimaveroa. Jakeluvelvoitteen aiheuttamat hinnankorotukset painottuisivat kuitenkin dieselpolttoaineeseen eli dieselautoilijat osallistuvat päästötalkoisiin isolla rahalla.

Autoliiton mukaan näillä perustein ajoneuvoveron käyttövoimavero on dieselin kohdalla aikansa elänyt ja siitä tulisi luopua.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: HS.fi 

a:1:{i:0;s:6:"133374";}

Luetuimmat