17.4.2020

Autoliitto: apuvirran tarve korostuu koronan aikaan

Hinausautokeskuksen Jommi Humalajoki opastaa, kuinka hyytyneeseen autoon annetaan apuvirtaa.

Koronavirusepidemian vuoksi suomalaiset liikkuvat suositusten mukaisesti, eli normaalia vähemmän. Vähäisemmät ajosuoritteet näkyvät muun muassa apuvirran tarvitsijoiden osuuden nousuna kaikista Autoliiton tiepalvelun apua tarvinneista.

Pääsiäinen oli Autoliiton tiepalvelussa odotusten mukaisesti hiljaisempi kuin normaalisti, mutta totaalisesta toimettomuudesta ei kuitenkaan ole ollut kyse. Autoliitto kertoo avustuskeskukseen tulleen noin puolet vähemmän puheluita kuin vuosi sitten pääsiäisenä, mutta avustusten trendin olleen kuitenkin viime vuosien mukaiset: kiirastorstai oli pyhäpäiviä vilkkaampi ja pääsiäistä seuraavana tiistaina avustusmäärät kasvoivat selkeästi.

– Pyhien jälkeinen päivä tekee aina piikin, sillä ihmiset eivät ala hoitaa asioitaan pyhinä, vaan usein odottavat seuraavaan arkipäivään, jos autolla ei ole pakko liikkua. Tänä vuonna tuo piikki oli terävämpi varmastikin, koska monet olivat olleet kotona koko pääsiäisen ja vasta tiistaina piti päästä autolla töihin tai muille asioille, Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen kertoo.

Vaikka yleisin syy avuntarpeelle oli aiempaan tapaan moottorin tekninen vika, joka kosketti noin neljäsosaa apua tarvinneista, myös muutoksia on havaittavissa. Rengasrikkoja on tapahtunut avustusmääriin suhteutettuna normaalia vähemmän, mutta apuvirtaa on tarvittu normaalia enemmän.

– Se, että autoilla ajetaan vähemmän, näkyy selkeimmin siinä, että apuvirtaa tarvittiin suhteessa huomattavasti useammin. Useampi kuin joka viides keikka oli apuvirta-avustuksia, kun viime vuonna niiden osuus oli 15 %. Kun autot seisovat käyttämättöminä pitkiä aikoja ja niillä ajetaan normaalia lyhyempiä matkoja, akut eivät ehdi latautua ja ongelmia tulee ennemmin tai myöhemmin, Oksanen toteaa.

Lähde: Autoliitto Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat