13.12.2018

Autoliitto kritisoi autoveropoukkoilua

Uusi tiukempi WLTP-päästömittaus ei saisi johtaa autoveron kiristymiseen, kuten kävi neutraaliustavoitteista huolimatta.

Autoliitto kiittelee siirtymistä uuteen ja aiempaa tiukempaan uusien henkilöautojen päästöjen WLTP-mittaustapaan, koska näin kuluttajat saavat aiempaa realistisemman kuvan autojen keskimääräisestä polttoaineenkulutuksesta.

Aiemmin käytössä ollut NEDC-mittaus ei vastannut riittävän totuudenmukaisesti ajoneuvojen todellista kulutusta.

Syyskuinen siirtyminen WLTP-mittaustavan käyttämiseen autoverotuksessa oli Autoliton mukaan kuitenkin riskialtista, sillä käytössä ei ollut riittävästi tietoa WLTP-mittaustavan ja vanhan NEDC-mittaustavan eroista.

– Lopputuloksena olikin se, että uusi verotaulukko johti käytännössä autoveron kiristymiseen, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen muistuttaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopea verokorjaus saa kiitosta

Autoliitto pitää hyvänä sitä, että hallitus on valmis nopealla aikataululla korjaamaan syyskuussa voimaan tullutta verotaulukkoa, joka on osoittautunut verotusta kiristäväksi tavoitteeksi ilmoitetun veroneutraaliuden sijaan.

Autoliitto kuitenkin huomauttaa, että jo nyt väliaikana eli ajanjaksolla 1.9.–2.12. autonsa rekisteröineet ovat joutuneet maksamaan tarpeettomasti kiristettyä veroa.

Autoliitto kiittelee, että verotaulukoiden rukkaus varmistaa sen, että vuonna 2019 voimaan astuva hallituksen neljäs suunniteltu autoveronalennus todellisuudessakin alentaa autoveroa.

autot

Tarjolla oltava myös uudempia käytettyjä

Suomalaisen henkilöauton arvo on keskimäärin 3 600 euroa eikä tällaista autoa vaihdeta uuteen ilman merkittävää lisäpääomaa. Suomessa myydään vuosittain runsaat 100 000 uutta autoa ja yli 600 000 käytettyä autoa.

Pasi Nieminen muistuttaa, ettei kaikilla kansalaisilla ole varaa ostaa uutta autoa, joten autokannan uusiutumistavoitteen kannalta on ratkaisevan tärkeää, että myös käytettyjen autojen ostajilla on saatavilla uudempia käytettyjä autoja.

– Tässä asiassa käytettyjen autojen tuonnilla on tärkeä tehtävä. Autokannan uusiminen vain uusien autojen myynnin kautta kestää pitkään, mutta tuonnilla asiaa voidaan vauhdittaa.

Nieminen muistuttaa, että vanhan käytetyn auton vaihtaminen uudempaan ja vähäpäästöisempään käytettyyn autoon on ympäristöteko ja palvelee päästötavoitteiden saavuttamista.

Autoverosta luovuttava asteittain

Autoliitto tuo esiin, että Suomessa autoverotuksen tavoite on ollut puhtaasti fiskaalinen eli valtion verokirstuun rahaa keräävä tavoite.

– Nyt kun valtio ja Euroopan unioni ovat asettaneet tiukat tavoitteet alentaa liikenteen päästöjä, niin fiskaalisuustavoitteesta ei voida enää pitää kiinni. Autoverotuksesta onkin asteittain luovuttava, jos asetetut ympäristötavoitteet halutaan saavuttaa.

Autoliiton näkemyksen mukaan nykyisellä veromallilla kansalaisilla ei ole varaa ostaa uusia tai uudempia käytettyjä henkilöautoja.

– Valtion pitää päättää haluaako se veroja vai uudempaa autokantaa. Tavoite edellyttää tekoja, pelkät visiot eivät riitä. Toistaiseksi noiden tavoitteiden saavuttamiseksi ei ole esitetty merkittäviä ja konkreettisia suunnitelmia, Nieminen kritisoi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Poukkoilevuus luo epävarmuutta

Autoilun ja liikenteen verotuksen poukkoilevuus on ollut omiaan aiheuttamaan epävarmuutta kuluttajissa ja siten vanhentanut autokantaa entisestään.

– Siinä missä vielä vajaat kymmenen vuotta sitten ihmisiä kannustettiin verotuksella hankkimaan dieselautoja, nyt väläytellään jo ajoittain dieselautojen kieltämistä, Nieminen kummeksuu.

Autoliittoon on Niemisen mukaan kantautunut runsaasti ihmisten kyselyjä, kuinka autovalinnassa tulisi tässä muuttuvassa tilanteessa toimia. Hänen mukaansa ihmiset lykkäävät myös sähköautojen ja pistokehybridien hankintaa, koska jokainen ymmärtää, että hallituksen esittämiä määrätavoitteita on vaikea saavuttaa ilman merkittäviä tukia ja nyt näitä tukia odotellaan.

Lähde: Autoliitto Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat