17.3.2021

Bensaveron alennustoive herätti – heti hurja kannatus aloitteelle

tieliikennelaki 2020

Autoilun kansalaisaktiivisuus on viriämässä väkevästi. Bensan ja dieselin hintaan vaikuttavien verojen alentamista ajavan kansalaisaloitteen taakse kerääntyi kahdessa päivässä yli 64 000 kannattajaa, joten se menee eduskuntaan käsiteltäväksi. Laajalti kannatettu autoilijoiden mielenosoitus on tulossa elokuussa.

Autoilevan kansanosa on herännyt aktiiviseksi, onhan vapaan liikkumisen taivaalla tummia pilviä. Kansallisesti sitovat liikenteen päästövähennystavoitteet tarkoittavat liikkumisen murrosta, jonka vaikutuksia voi olla liikkumisen kustannusten kasvu. Kansalaisaktiivisuuden heräämisen taustalla ovat valtiovallan kaavailemat päästöjen vähentämiseen tähtäävät toimet, joka suunnitelmana kantaa nimeä Fossiilittoman liikenteen tiekartta. Sen pohjatyön perusteella valmistellaan asiasta valtioneuvoston periaatepäätös. Moottori on kertonut päästöjen vähennyskeinoista kattavasti ja useaan otteeseen jo aiemmin. Päästöjen vähennystoimet tulevat koskettamaan tavallisia arjessaan liikkuvia kansalaisia ympäri maan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukana yli 64 000 ihmistä

Bensiinin ja dieselin litrahinnat ovat nousseet alkuvuodesta, ja se on näkynyt autoilijoiden kukkarossa. Polttonesteiden hinnat ovat kohonneet monen suomalaisen mielestä jo kipurajoille, kuten Moottori aiemmin uutisoi.

Liikkumisen edellytykset kiinnostavat laajalti, osoittaa käynnissä olevien eri kansalaisaloitteiden ripeästi saama huomio ja kannatus. Esimerkiksi maanantaina käynnistynyt Polttoaineveron alentaminen -kansalaisaloite on saanut taakseen jo yli 64 000 ihmistä.

Aloitteen puuhatahojen mukaan tarkoituksena on lähettää eduskunnalle viesti siitä, että autoilijoiden kustannukset liikkumiseen ovat kasvaneet kestämättömälle tasolle. Kansalaisaloite etenee eduskunnan käsiteltäväksi, jos se kerää vähintään 50 000 kannatusilmoitusta kuuden kuukauden kuluessa. Tämän aloitteen tapauksessa näin kävi kolmessa päivässä.

Autoliitto: ymmärrettävä huoli autoilun kustannuksista

Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen ei ole yllättynyt väkevästi heränneestä kansalaisaloitteellisuudesta.

– Aloitteet ja niiden saama suosio sekä Facebook-ryhmän hetkessä valtavaksi kasvanut jäsenmäärä osoittavat, että ihmiset ovat erittäin huolissaan autoilun kustannuksia nostavista suunnitelmista, Tolvanen toteaa.

Hänen mukaansa on muistettava, että auto on suurimmalle osalle suomalaisista tärkein ja usein ainoa mahdollinen kulkuneuvo hoitaa arjen asiat työssäkäynnistä alkaen.

– On tärkeää, että suunnitelmat ja niiden mahdolliset vaikutukset on nostettu julkiseen keskusteluun ja sitä kautta kaikkien tietoisuuteen. Päättäjät eivät voi ohittaa olankohautuksella sitä, jos suuri määrä kansalaisia osoittaa tyytymättömyytensä, Tolvanen arvioi.

Päästökeinojen valmistelun aikana Autoliitto on toimitusjohtaja Pasi Niemisen johdolla ilmaissut huolensa muun muassa polttoaineiden mahdollisesta hallitsemattomasta hinnannoususta, jossa taustalla on kaavailtu myyntilupajärjestelmä.

Verot alemmalle tasolle

Polttoaineveron alentaminen -aloitteessa esitetään, että ”eduskunta ryhtyy kiireellisiin toimiin, jotta bensan ja dieselin hintaan vaikuttavat verot ja muut laissa säädettävät kustannukset saataisiin alemmalle tasolle.”

Aloitteen perusteluissa tuodaan esiin liikennepolttoaineiden verotus kansainvälisesti vertaillen. ”Suomessa verotus on todella korkeaa. Esimerkiksi maaliskuussa 2020 bensiinin kuluttajahinnasta keskimäärin 65–70 % muodostui erilaisista veroista, dieselpolttonesteen hinnasta noin 55 %.”

Aloitteen mukaan ”matala polttoaineverotus edesauttaa ihmisten työllistymistä, lisää kotimaan matkailua ja tukee yritysten mahdollisuuksia kasvuun.”

Neste_My

Liikenteen polttonesteiden eli bensiinin ja dieselin litrahintoja seuraavan riippumattoman polttoaine.net -sivuston mukaan valtakunnalliset keskihinnat 16.3. olivat: 95E10 1,586 €/l, 98E5 1,671 €/l ja diesel 1,468 €/l.

Aloitteen tekijät muistuttavat myös, että Suomi on pitkien välimatkojen maa ja henkilöauto on monelle ainoa realistinen kulkuneuvo työmatkoihin, arjen pyörittämiseen ja liikkumiseen paikasta toiseen.

”Maamme on Euroopan unionin harvimmin asuttu ja pohjoisessa sijaitsevassa maassa sääolosuhteet eivät suosi kaikkia liikkumismuotoja ja vaihtoehtoisten liikkumismuotojen järjestäminen on haastavaa sekä kallista”, aloitteessa linjataan.

Kansalaisaloitteen puuhatahot ovat politiikassa, sillä aloitteen taustalla on Perussuomalaisten nuorisojärjestö puheenjohtajansa Miko Bergbomin johdolla. Keskustelu virkoaa tietty myös oppositiopoliittisten pontimien vuoksi, pidetäänhän kuntavaalit toukokuussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toisen takana yli 21 000 ihmistä

Käynnissä on myös toinen kansalaisaloite. Helmikuun lopulla käynnistynyt eli elokuun lopulle asti käynnissä oleva Polttoaineveron nosto kiellettävä -kansalaisaloite.

Tämä kansalaisaloite on kerännyt taakseen hieman yli 21 000 kannattajaa. Aloitteen perustelujen mukaan suomalaiset maksavat ”järjetöntä autoveroa, käyttöveroa ja polttoaineveroa, näidenkään tulot ei kohdistu teiden kunnossapitoon taikka muuhunkaan liikenteeseen tarkoitettuun.”

Poliittinen keskustelu kiihtyy

Liikenteeseen ja päästövähennyskeinoihin liittyvä päätöksenteko käy edetessään kiihkeämmäksi aiheeksi myös poliittiseen keskusteluun. Kaikilla puolueilla ja kansanedustajilla on aiheesta jokin näkemys, koskettaahan liikkuminen ja sen edellytykset jokaista suomalaista, jokaista äänestäjää.

Kansalaisten aloitteellisuutta ja kantoja kuunnellaan tarkasti, myös oppositiopuolueiden keskuudessa. Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen ottaa nettisivujensa blogissa kantaa autoilun kustannuksiin ja tulevaisuuden kaavailuihin. Heinonen muistuttaa, että autoilusta ja liikenteestä kerätään veroja noin 8 miljardia euroa vuodessa.

”Yksin polttoaineveroja kerätään yli 2,5 miljardia euroa. Ja tästä 8 miljardista vain 1,6 miljardia palautetaan teiden ylläpitoon. Ei siis ihme, että samaan aikaan tiemme huutavat korjauksia ja uutta asfalttia”, Heinonen kirjoittaa tuoreessa ulostulossaan.

Hän ottaa esiin autoilijoiden mielenosoitusta puuhaavan STOP! Autoilijoiden kuritukselle -facebook-ryhmän, jonka tavoitteena on varmistaa, että autoilun verorasitusta ei enää tällä hallituskaudella nosteta. Heinosen mukaan tehtävää riittää, onhan pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus ”valmistelemassa vielä mm. tie- tai ruuhkamaksuja, polttoaineiden myyntilupajärjestelmää ja satelliittipaikannukseen perustuvaa verotusmallia.”

Heinonen uumoilee, että kaavailtu biopolttoaineiden suurempi sekoitevelvoite tulisi nostamaan polttoaineiden hintoja ilman, että verotukseen täytyisi koskea.

”Keskusta nimittäin on elokuisesta palauteryöpystä oppineena alkanut puhua, että veroa ei enää kiristetä. Mutta korotukset tehdäänkin toisella tavalla ja vieläpä isompina? Esimerkiksi tiemaksusta tulisi toteutuessaan uusi työssäkäynnin vero. Sen on arvioitu olevan jopa noin 130 euroa kuukaudessa eli noin 1 500 euron lisälasku vuositasolla", Heinonen kirjoittaa.

Mielenosoitus elokuussa

Kimpaantuneet autoilijat aikovat järjestää myös mielenosoituksen ensi elokuun alussa. Tämä Torviprotesti 3.0 -mielenilmaus vie osallistujansa vallankäytön edustalle, ajaahan torvea soittava autosaattue Eduskuntatalon editse.

Hanke on saanut valtaisan suosion. Stop! Autoilijoiden kuritukselle! -facebook-ryhmässä on jo liki 275 000 jäsentä.

Mielenilmauksen järjestäjät tavoittelevat kertomansa mukaan moottoriajoneuvojen hankinta- ja käyttökustannuksien laskemista ja liikenne- ja viestintäministeriön laatiman fossiilittoman liikenteen tiekartta -luonnoksen muokkaamista.

Tapahtuman tarpeellisuutta perustellaan kansalaisten perusoikeuksilla. ”Jokaiselle suomalaiselle täytyy turvata vapaus valita omia tarpeita ja mieltymyksiä vastaava liikkumismuoto ilman kohtuuttomia kustannuksia tai rajoitteita. Olkoon se henkilöauto, pakettiauto, moottoripyörä, mopo, kuorma-auto, matkailuauto, julkinen liikenne tai fyysinen liikkuminen – aito valinnanvapaus täytyy säilyttää.”

Ryhmän tavoitteina on muun muassa seuraavat asiat:

  • Polttoaineiden litrahinnat tulee laskea verotuksellisin ja muilla keinoin EU:n mediaanitasolle tai mieluiten alemmaksikin.
  • Suomen tulee tavoitella tieliikenteen hiilineutraaliutta vuoteen 2050 (eikä vuoteen 2035) mennessä Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti, mikäli muutkin valtiot sitoutuvat tähän toimenpitein.
  • Hallituksen tulee pidättäytyä autoilijoille negatiivisista liikenteen taloudellisista uudistuksista, joihin kuuluu mm. ajosuoritteen mukainen vero eli kilometrivero, myyntilupajärjestelmä ns. päästökauppa polttoaineille, ruuhkamaksut, tietullit, moottoriajoneuvojen ajoneuvoverojen korotus ja polttoaineiden valmisteveron sitominen kuluttajahintaindeksiin.
  • Autovero tulee poistaa nopealla aikataululla.
  • Ajoneuvoveroa ei tule korottaa vaan kohtuullistaa

Facebook-ryhmä kerää kannatusadressiin nimiä Torviprotesti 3.0 -mielenosoituksen järjestämiseen saakka. Adressia kutsutaan lauantaina 7.8. vastaanottamaan kaikki eduskunnassa vaikuttavat puolueet ja kansanedustajat. Edellisen kerran torvioprotesti eli kiukustuneet autoilijat valtasivat Helsingin keskustan syyskuussa 2020. Tuolloin mielenosoituksen puuhatahoja edustava Tomi Piminäinen linjasi, että suomalaisten päättäjien pitäisi ymmärtää, että autoilijoiden mitta alkaa olemaan täynnä sekä yksityisautoilijoiden että ammattiautoilijoiden/kuljetusyrittäjien näkökulmasta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

a:5:{i:0;s:5:"91401";i:1;s:5:"88556";i:2;s:5:"72872";i:3;s:5:"84607";i:4;s:5:"80903";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat