23.3.2023 Liikenne Edessä maantieverkon supistus – jos tierahoista leikataan 300 miljoonaa euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väylävirastolta pysäyttävä hätähuuto: jos perusväylänpidon rahoitusta leikataan 300 miljoonalla eurolla, seurauksena olisi raju korjausvelan kasvu ja jopa huonokuntoisimpien väyläverkon osien sulkeminen. Valtiovarainministeriö esitteli maaliskuun alussa julkaistussa meno- ja rakennekartoituksessa vaihtoehtoisia toimia julkisen talouden vahvistamiseksi. Yhtenä mahdollisena säästökohteena esitettiin perusväylänpidon rahoituksen supistamista 300 miljoonalla eurolla. Jos tämä toteutuisi, olisivat seuraukset Suomi-neidon verenkierrolle eli tieverkostolle katastrofaaliset. Väylien hoidosta, liikennepalveluista ja jo päätetyistä investointi- tai peruskorjaushankkeista on Väyläviraston näkemyksen mukaan mahdotonta saada merkittäviä säästöjä ainakaan lyhyellä aikavälillä. ”Rata- ja tieverkolla leikkaukset jouduttaisiin ensisijaisesti kohdistamaan väyläverkon parantamiseen ja esimerkiksi maanteiden ja ratojen rakenteiden ja siltojen korjauksiin”, kiteyttää pääjohtaja Kari Wihlman Väyläviraston tänäisessä uutiskirjeessä. Rahojen leikkaus tietäisi seuraavaa: teiden ja rataosien kunnossapidon tason lasku nopeus- ja painorajoituksia tiestölle ja radoille liikenneturvallisuuden heikkeneminen nykyisin liikennöidyn maantie- ja rataverkon supistaminen päällystettyjen teiden muuttaminen sorateiksi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korjausvelan raju kasvu Väylävirasto varoittaa, että jos rahoja perusväylänidosta leikattaisiin näin rajusti eli 300 miljoonalla eurolla, varsin pian seurauksena olisi raju korjausvelan kasvu ja jopa huonokuntoisimpien väyläverkon osien sulkeminen. Autoliitto esitti samasta aiheesta perustellun huolensa vastikään, josta Moottori kertoi otsikolla Autoliiton viesti vaaliuurnille – tiestön rapautuminen pysäytettävä. Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö teroitti mieliin, että tieliikenne kattaa noin 93 prosenttia henkilöliikenteestä ja lähes 90 prosenttia tavaraliikenteestä. ”Tämä muistaen seuraavan hallituksen tärkeänä tehtävänä on taata Suomen tieverkon riittävä rahoitus”, linjasi Autoliitto. Päällystysrahat ennätysniukat Tieverkon korjausvelka on kasvanut liki vuosittain ja lähestyy jo 1,7 miljardia euroa. Suomessa pitäisi päällystää vuosittain 4 000 kilometriä teitä, jotta velka ei kasvaisi, jotta teiden kunto pysyisi edes nykyisellä tasolla. Väylävirasto on kehityskulusta erittäin huolissaan. Taustalla huonoon suuntaan vaikuttaa myös yleinen ja etenkin maanrakennusalaa koskeva viimeisen kahden vuoden aikana tapahtunut noin 25 prosentin kustannustason nousu. Vaikutukset ovat rajut. Perusväylänpidossa vajaan 1,3 miljardin euron ostovoima on tällä hetkellä sama kuin yhden miljardin euron ostovoima vuonna 2020, muistuttaa Väylävirasto uutiskirjeessään. ”Nykyrahoituksella tulee tulevan kesän tieverkon päällystysohjelma jäämään alle 1 500 kilometriin, kun maanteiden korjausvelan vähentämiseksi olisi päällystettävä 4 000 kilometriä vuodessa.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikenne 12 toteutettava Väylävirastolla on harras toive: ”Liikennejärjestelmän kehittämisen jatkuvuus yli hallituskausien on turvattava.” Tähän työhön Liikenne 12 -suunnitelma on hyvä työkalu. Tällä hallituskaudella laadittu ensimmäinen parlamentaarisesti valmisteltu valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma koskeaa vuosia 2021–2032. Tämä ns. Liikenne 12 -suunnitelma sisältää sekä toimenpideohjelman että liikennejärjestelmää koskevan valtion rahoitusohjelman. Väyläviraston näkemys on, että väyläverkon perusväylänpidon ja kehittämisinvestointien rahoitus on turvattava tulevalla hallituskaudella Liikenne 12 -suunnitelman mukaisesti. Lisäksi ostovoiman säilyttämiseksi on etenkin perusväylänpidon rahoitusta välttämätöntä lisätä noin 25 prosentin kustannusnousua vastaavalla summalla. Liikenne- ja viestintäministeriössä on jo valmistauduttu suunnitelman päivittämiseen tulevalla vaalikaudella. Näkökulma: Tiet eivät ole vain teitä Valtiontalouden niukkuutta väyliin jaetaan tilanteessa, jossa ympäri maan on rokonarpisia ja kuoppaisia tieosuuksia, reunoiltaan murtuneita päällysteitä, liikenneturvallisuutta uhkaavia painumia ja heikkokuntoisia painorajoitettuja tiesiltoja. On hyvä mieltää, mitkä ovat Suomen väyläverkoston tärkeimmät tehtävät. Tiet eivät ole vain teitä. Suomen tieverkostolla on tärkeä tehtävä paitsi yksityisten ihmisten arjen mahdollistamisessa myös yhteiskunnallisen toimeliaisuuden takaamisessa. Ja kuten Väylävirasto tuoreessa ulostulossaan linjaa, ”laadukas ja moderni liikennejärjestelmä on yhteiskunnan hyvinvoinnin, huoltovarmuuden ja toimivuuden perusta.” Siihenkin viranomaistahon näkemykseen on helppo yhtyä, että liikennejärjestelmään sekä väyläverkkojen kunnossapitoon ja kehittämiseen käytettyjä euroja ei tulisi nähdä kulueränä, vaan investointina Suomen sisäiseen ja ulkoiseen saavutettavuuteen ja sitä kautta kilpailukykyyn. Liikennejärjestelmän kehittämistä edellyttävät myös vihreä ja digitaalinen siirtymä. Teiden kunnosta puhumisessa keskiöön tulee nostaa myös liikenneturvallisuus. Nykyistä turvallisempi liikenne edellyttää hyväkuntoisia teitä. Jokainen kehnosta liikenneympäristöstä johtuva tieliikenteen loukkaantuminen tai kuolema on liian kallis hinta niin läheisille kuin yhteiskunnallekin. Marko Jokela Teksti: Marko Jokela Lähteet: Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto / Uutiskirje a:1:{i:0;s:6:"132755";} Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?