5.6.2020 Liikenne Elvytyspaketista rahaa joukkoliikenteelle ja pyöräilyyn – tiehankkeisiin niukemmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto tierahoista: ”Nyt olisi oikea aika päällystää ja kunnostaa kehnoja teitä, mutta se vaatii riittävästi rahaa.” Hallitus esittää vuoden 2020 neljännessä lisätalousarviossa merkittävää lisärahoitusta muun muassa joukkoliikenteelle sekä kävelyyn ja pyöräilyyn – teiden kunnossapitoon tulee lisärahaa niukemmin. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) taustoittaa rahanjaon painotuksia toteamalla, että hallitus vastaa koronakriisiin ilmastoelvytyksellä. – Voimme samaan aikaan torjua koronakriisin taloudellisia seurauksia, pienentää korjausvelkaa ja edistää siirtymää kohti päästötöntä liikennettä. Tuemme ilmastoelvytystä ja kestävää liikennettä yli 1,3 miljardilla eurolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Joukkoliikenne saa 100 miljoonaa euroa Tämä elvytyspaketiksi kutsuttu rahapotti jakaantuu moniaalle ja eri puolille Suomea, mutta suurin satsaus kohdistuu joukkoliikenteeseen. Yksittäisistä liikenteen tuista suurin on julkisen henkilöliikenteen palveluiden ostoon ja kehittämiseen tarkoitettu 100 miljoonan euron lisärahoitus. – Joukkoliikenteen lipputulot ovat romahtaneet. Tuella varmistamme, että joukkoliikenne toimii jatkossakin, hinnat pysyvät kohtuullisina ja vuorovälit tarpeeksi tiheinä. Kansalaisten luottamus joukkoliikenteeseen pitää palauttaa. Ilman toimivaa joukkoliikennettä Suomi pysähtyy, Harakka perustelee. Teiden korjausvelka ei juuri helpota Maamme tiestön kehno kunto tiedetään yleisesti myös päättäjien keskuudessa, mutta niihin tarpeisin elvytyspaketti suo varsin maltillisesti varoja. Myönteistä on, että kuokka voidaan lyödä maahan rivakasti eli moni väylähanke voidaan käynnistää välittömästi. Tuoreessa elvytyspaketissa ”perusväylänpidon momentti” saa 30 miljoonaa euroa. Päätetyllä 30 miljoonalla eurolla ei mennä vielä kuuhun, sillä tiestön korjausvelan suuruus on yli 1,4 miljardia euroa. – Teiden kunnostamiseen kohdennettu summaa tuntuu pieneltä korjausvelkaan ja tarpeisiin nähden. Nyt olisi oikea aika päällystää ja kunnostaa kehnoja teitä, mutta se vaatii riittävästi rahaa, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen huomauttaa. Nyt olisi oikea aika Hänestä juuri nyt tulisi ryhtyä mittaviin kunnostuksiin tiestöllä. – Erityisesti asvaltointi olisi juuri nyt järkevää, sillä erityisen leuto ja lumeton talvi on tehnyt tuhojaan ja päällysteet ovat kuluneet monin paikoin. Nieminen ottaa esiin myös öljyn hinnan voimakkaan laskun, jonka vuoksi tiekolometrin päällystys on nyt edullisempaa. – Teiden kunto on tärkeä autoilun turvallisuustekijä. Hyvä tiestö myös edesauttaa elinkeinotoiminnan rattaiden pyörimistä. On hyvä muistaa, että koronakurimuksesta elpymisessä tie-infran rakentaminen itsessäänkin lisää taloudellista toimeliaisuutta ja hyvinvointia. Samoilla linjoilla on infrarakentamisen ammattilaisten toimiala- ja työnantajaliitto INFRA ry, joka on esittänyt valtiovallalle ylimääräistä 450 miljoonan euron koronamäärärahaa (450 milj. €) perusväylänpitoon, joka sisältäisi muun muassa asvaltoinnin lisäämistä 50 miljoonalla eurolla. Ehdotettu 450 miljoonaa jaettaisiin kolmessa tasaerässä vuosille 2020–2022. Esitys sisältyy INFRA ry:n lausuntoon valtioneuvoston selonteosta julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2021–2024. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 40 000 euroa kilometriltä – Kaikki lisärahoitus on tarpeeseen ja edesauttaa korjausvelan hoitoa, joka nyt päätetyn määrärahan turvin ei ainakaan kasva, Väyläviraston tieliikennejohtaja Pekka Rajala kiittelee. Hän kertoo, että maanteiden sekä kävely- ja pyöräteiden päällysteitä uusitaan tänä vuonna yhteensä noin 4 300 kilometrin matkalla, josta aivan valtaosa on maantiekilometrejä. Maanteiden päällystys ei ole ihan halpaa lystiä. 1+1-kaistaisen 7–8 metriä leveän maantien uudelleen päällystäminen eli vanhan asvaltin poisto ja uuden pinnan teko maksaa tyypillisesti 40 000 euroa kilometriltä. Kehnokuntoisia siltoja riittää Korjausvelka tarkoittaa autoilijan näkökulmasta rapautuneita tienpintoja, kuoppia, painumia ja murenemisia – ja kenties matkaa-aikojen pidentymistä vaihtoehtoisille reiteille suuntaamisen vuoksi. Suomessa on noin 50 750 kilometriä päällystettyjä maanteitä. Maanteillä on noin 15 160 siltaa, joista noin viisi prosenttia on huonokuntoisia. 180 huonokuntoisella sillalla on painorajoitus. Väylävirasto arvioi, että noin 7 000 siltaa on tulossa peruskorjausikään. Kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen 43 miljoonaa Hallitus esittää osana elvytyspakettia kuntien kävelyä ja pyöräilyä edistäviin infrahankkeisiin kuten pyöräbaanoihin annettavaksi yhteensä 43 miljoonaa euroa. – Kävely ja pyöräily auttavat vapautumaan fossiilisista polttoaineista. Tätä kehitystä on vahvistettava, ja siksi kävelyyn ja pyöräilyyn suunnataan ennätyssuuri paketti, ministeri Timo Harakka linjaa liikenneministeriön tiedotteessa. Väyläviraston edeltäjän liikenneviraston tekemä kattava Henkilöliikennetutkimus 2016 -tutkimus kertoo suomalaisten liikkumistavoista ja heidän valitsemistaan kulkuneuvoista. Tutkimuksen mukaan 79 prosenttia kotimaassa matkatuista kilometreistä hoituu henkilö- tai pakettiautolla. Joukkoliikenteen vastaava osuus on 11 prosenttia, jalankulun ja pyöräilyn osuus on 4 prosenttia. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Väylävirasto, Autoliitto, INFRA ry Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?