6.6.2023

EU-aie etenee: liikenteen rikkomukset esiin oikeudella penkoa kansallisia ajokorttirekisterejä laajemmin

EU:n liikenneministerit koolla Luxemburgissa: liikennerikkomusten maiden rajatylittävän sanktioinnin täytäntöönpanoa halutaan tehostaa direktiivillä, tehostamiseen patistelee EU-komissio.

Euroopan komissio antoi maaliskuussa 2023 tieturvallisuuspaketin, jonka tavoitteena on osaltaan ehkäistä liikennekuolemia ja vähentää vakavia loukkaantumisia EU:n tieliikenteessä. Aihe on ollut esillä EU:n liikenne- ja televiestintäneuvostossa viime viikolla. EU:n liikenne- televiestintäministerit saivat kokoontumisessaan tiedoksi puheenjohtajan edistymisraportin ns. CBE-direktiivistä.

Sen tarkoituksena on helpottaa liikenneturvallisuuteen liittyviä liikennerikkomuksia koskevaa rajat ylittävää tietojenvaihtoa. Direktiivin tavoitteena on tehostaa liikennerikkomusten valvontaa, tutkintaa ja täytäntöönpanoa.

EU-ministerit olivat yhtä mieltä siitä, että tämä säädös on hyödyllinen väline liikenneturvallisuuden parantamiseksi, sillä se auttaa toimivaltaisia viranomaisia tunnistamaan rajatylittävistä liikennerikkomuksista vastuussa olevat henkilöt. Käyty keskustelu osoitti kuitenkin, että neuvostossa tarvitaan tulevina kuukausina lisätoimia, jotta lainsäädäntöehdotuksesta päästäisiin hyvään lopputulokseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aukkojen paikkausta

Kyse on pitkälti rikkomuksiin syyllistyneiden tunnistamisesta rajatylittävän valvonnan avulla. Valvontaa koskevat EU:n nykysäännötkin ovat kyllä auttaneet varmistamaan, että asuinmaansa ulkopuolella liikennerikkomuksiin syyllistyvät henkilöt tunnistetaan, mutta aukkoja käytännöissä on havaittu.

Tästä syystä EU-komissio on tehnyt ehdotuksen direktiivimuutoksesta, jonka juurisyynä on tietoa, että esimerkkivuonna 2019 noin 40 prosenttia ulkomailla tehdyistä rikkomuksista jäi rankaisematta joko siksi, että rikoksentekijää ei tunnistettu, tai siksi, että maksua ei peritty. Komission ehdotuksella pyritään korjaamaan puute antamalla lainvalvontaviranomaisille pääsy kansallisiin ajokorttirekistereihin.

Mukaan nyt lievemmätkin rikkomukset

Kuten Moottori uutisoi maaliskuun puolivälissä, kattaa nykyinen laki joitakin yleisimpiä ja räikeimpiä rikkomuksia, kuten ylinopeuden ja rattijuopumuksen. Komissio ehdottaa, että soveltamisalaa laajennetaan kattamaan myös seuraavat liikennerikkomukset:

  • riittämätön turvaväli edessä olevaan ajoneuvoon
  • vaarallinen ohitus
  • vaarallinen pysäköinti
  • yhden tai useamman yhtenäisen valkoisen viivan ylittäminen
  • kiellettyyn ajosuuntaan ajaminen
  • hälytysajoneuvoille avattavien ns. ”pelastuskujien” käyttöä koskevien sääntöjen noudattamatta jättäminen
  • ylikuormitetulla ajoneuvolla ajaminen

EU-komission ehdotuksen mukaan lisäyksillä myös varmistettaisiin kuljettajien yhdenvertainen kohtelu riippumatta siitä, mikä on heidän asuinmaansa. Tavoitteena on myös, että kuljettajat saavat helposti tietoa kussakin EU-maassa voimassa olevista liikenneturvallisuussäännöistä ja voivat tulevaisuudessa maksaa mahdolliset sakot suoraan erityisessä IT-järjestelmässä.

Usean vuoden savotta

Ihan heti eivät käytännöt tule muuttumaan, sillä komission maaliskuun alussa julkistamat esitykset pitää hyväksyä niin EU-parlamentissa kuin jäsenmaissakin. Prosessi voi kestää useamman vuoden.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriöEurooppa-neuvosto 

a:1:{i:0;s:6:"131710";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat