6.6.2023 Autoilu EU-aie etenee: liikenteen rikkomukset esiin oikeudella penkoa kansallisia ajokorttirekisterejä laajemmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EU:n liikenneministerit koolla Luxemburgissa: liikennerikkomusten maiden rajatylittävän sanktioinnin täytäntöönpanoa halutaan tehostaa direktiivillä, tehostamiseen patistelee EU-komissio. Euroopan komissio antoi maaliskuussa 2023 tieturvallisuuspaketin, jonka tavoitteena on osaltaan ehkäistä liikennekuolemia ja vähentää vakavia loukkaantumisia EU:n tieliikenteessä. Aihe on ollut esillä EU:n liikenne- ja televiestintäneuvostossa viime viikolla. EU:n liikenne- televiestintäministerit saivat kokoontumisessaan tiedoksi puheenjohtajan edistymisraportin ns. CBE-direktiivistä. Sen tarkoituksena on helpottaa liikenneturvallisuuteen liittyviä liikennerikkomuksia koskevaa rajat ylittävää tietojenvaihtoa. Direktiivin tavoitteena on tehostaa liikennerikkomusten valvontaa, tutkintaa ja täytäntöönpanoa. EU-ministerit olivat yhtä mieltä siitä, että tämä säädös on hyödyllinen väline liikenneturvallisuuden parantamiseksi, sillä se auttaa toimivaltaisia viranomaisia tunnistamaan rajatylittävistä liikennerikkomuksista vastuussa olevat henkilöt. Käyty keskustelu osoitti kuitenkin, että neuvostossa tarvitaan tulevina kuukausina lisätoimia, jotta lainsäädäntöehdotuksesta päästäisiin hyvään lopputulokseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aukkojen paikkausta Kyse on pitkälti rikkomuksiin syyllistyneiden tunnistamisesta rajatylittävän valvonnan avulla. Valvontaa koskevat EU:n nykysäännötkin ovat kyllä auttaneet varmistamaan, että asuinmaansa ulkopuolella liikennerikkomuksiin syyllistyvät henkilöt tunnistetaan, mutta aukkoja käytännöissä on havaittu. Tästä syystä EU-komissio on tehnyt ehdotuksen direktiivimuutoksesta, jonka juurisyynä on tietoa, että esimerkkivuonna 2019 noin 40 prosenttia ulkomailla tehdyistä rikkomuksista jäi rankaisematta joko siksi, että rikoksentekijää ei tunnistettu, tai siksi, että maksua ei peritty. Komission ehdotuksella pyritään korjaamaan puute antamalla lainvalvontaviranomaisille pääsy kansallisiin ajokorttirekistereihin. Mukaan nyt lievemmätkin rikkomukset Kuten Moottori uutisoi maaliskuun puolivälissä, kattaa nykyinen laki joitakin yleisimpiä ja räikeimpiä rikkomuksia, kuten ylinopeuden ja rattijuopumuksen. Komissio ehdottaa, että soveltamisalaa laajennetaan kattamaan myös seuraavat liikennerikkomukset: riittämätön turvaväli edessä olevaan ajoneuvoon vaarallinen ohitus vaarallinen pysäköinti yhden tai useamman yhtenäisen valkoisen viivan ylittäminen kiellettyyn ajosuuntaan ajaminen hälytysajoneuvoille avattavien ns. ”pelastuskujien” käyttöä koskevien sääntöjen noudattamatta jättäminen ylikuormitetulla ajoneuvolla ajaminen EU-komission ehdotuksen mukaan lisäyksillä myös varmistettaisiin kuljettajien yhdenvertainen kohtelu riippumatta siitä, mikä on heidän asuinmaansa. Tavoitteena on myös, että kuljettajat saavat helposti tietoa kussakin EU-maassa voimassa olevista liikenneturvallisuussäännöistä ja voivat tulevaisuudessa maksaa mahdolliset sakot suoraan erityisessä IT-järjestelmässä. Usean vuoden savotta Ihan heti eivät käytännöt tule muuttumaan, sillä komission maaliskuun alussa julkistamat esitykset pitää hyväksyä niin EU-parlamentissa kuin jäsenmaissakin. Prosessi voi kestää useamman vuoden. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö, Eurooppa-neuvosto a:1:{i:0;s:6:"131710";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?