23.12.2019 Liikenne Finnair satsaa myös laajarunkokoneisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sinivalkoinen lentoyhtiö hankkii uusien kapearunkokoneiden lisäksi lisää myös laajarunkokoneita. Finnair on kertonut lähitulevaisuuden merkittävistä lentokonehankinnoista, muttei kuitenkaan vielä tarkemmin, mitä lentokonemallia uudet tilaukset koskevat. Vuoteen 2025 mennessä Finnairin lentokoneiden määrä nousee noin sataan nykyisestä 83:sta. Finnair uudistaa ikääntyvän kapearunkolaivaston, mutta myös laajarunkokoneiden määrää aiotaan kasvattaa Aasian liikenteen kasvaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 61 kapearunkoista konetta Nykyisin Finnairin laivastossa on 83 lentokonetta, joista 22 laajarunkoja ja 61 kapearunkoisia. Isompia kapearunkoisia Airbus A320-sarjan koneita on kaikkiaan 37. Niistä kahdeksan on A319-mallia, jossa on 144 matkustajapaikkaa, 10 kappaletta A320-koneita (174 paikkaa) ja 19 kappaletta pisintä A321-mallia, jossa on 209 paikkaa. Kapearunkokalustoon kuuluu lisäksi 12 satapaikkaista Embraer E 190 -konetta ja 12 ATR 72-500 -potkuriturbiinikonetta, joissa on 68–72 istuinpaikkaa. Finnairin kalustosta valtaosa on suihkukoneita, kaikkiaan 71 kappaletta. Finnairin laajarunkokonekanta käsittää vuoden 2019 lopussa kahdeksan Airbus A330-300 -konetta ja 14 Airbus A350 -konetta. Tilauksessa on vielä viisi A350-konetta, jotka ovat todennäköisesti samaa A350-900 -sarjaa kuin nykyiset A350-koneet. Nykyisissä Finnairin A330-300 -koneiden matkustamoissa on kaksi eri versiota, kolmessa koneessa on 289 matkustajapaikkaa ja viidessä koneessa 263 paikkaa. Finnairin A350-900 -koneissa on myös kaksi eri matkustamoversiota, yhdeksässä koneessa on 297 matkustajapaikkaa ja viidessä koneessa on 336 paikkaa. Vuoden 2020 lopusta vuoden 2022 loppuun laajarunkokoneiden paikkaluku tulee muuttumaan, kun uusi Premium Economy -luokka tulee vaiheittain Finnairin koko laajarunkokalustoon. Lisää laajarunkoisia koneita Muutama vuosi sitten Finnair oli aikeissa poistaa A330 -laajarunkokoneita, mutta laajenevan reittitarjonnan vuoksi nykyiset kahdeksan A330-300 -konetta pidetään uuden A350-laivaston rinnalla. Vuosina 2020–2022 kaikkiin laajarunkokoneisiin, myös nykyisiin A330-koneisiin, tehdään kasvojenkohotus ja esitellään uusi Premium Economy -luokka matkustamouudistuksen yhteydessä. Vuoden 2022 lopussa Finnairilla on kaikkiaan 27 laajarunkokonetta kun vielä tilauksessa olevat viisi A350-sarjan konetta ovat saapuneet. Pääomamarkkinapäivillä 12.11.2019 Finnair ilmoitti kasvattavansa laajarunkokoneiden määrän kolmeenkymmeneen vuoteen 2025 mennessä. Laajarunkojen ja kapearunkoisten koneiden suhde muuttuu: nykyisin kapearunkokoneita on suhteessa 2,8:1 ja vuonna 2025 suhdeluku on noin 2,3:1. Silloin jo lähes kolmannes Finnairin laivastosta olisi laajarunkokoneita. Tämä siitä huolimatta, että Finnair hankkii runsaasti uusia kapearunkokoneita, mutta niistä suurin osa menee vanhimpien A320-sarjan koneiden korvaamiseen. Suunnitelman mukaan Finnairin laivastossa vuonna 2025 on noin 100 lentokonetta, joista 30 on laajarunkokoneita ja 70 kapearunkokoneita. Tiheästi lentoja Aasiaan Laajarunkokoneilla lennetään pääosin mannertenvälisiä kaukolentoja, mutta laajarunkoja käytetään myös tietyillä Euroopan reiteillä esimerkiksi Lontooseen. Uusien kaukokohteiden sijasta Finnair lisää lentojen määrää jo olemassa oleviin kaukokohteisiin, etenkin Japanin ja Kiinan suurkaupunkeihin. Suunnitelmissa on kaksinkertaistaa päivittäiset yhteydet ja ottaa käyttöön kaukoliikenteen kolmas aalto Helsinki-Vantaan lentoasemalla nykyisen aamu- ja iltapäiväaallon lisäksi. Tarjolle tulee lisää lentoja Aasian kohteisiin ja takaisin pitkin päivää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toimittajan arvaus konemallista Finnair ei paljastanut pääomamarkkinapäivässä, mitä mallia uudet laajarunkokoneet ovat. Tässä on toimittajan arvaus. Tilauksessa olevat viisi Airbus A350-sarjan konetta ovat todennäköisesti samaa A350-900 -sarjaa kuin tähän mennessä Finnairille toimitetut 14 konetta. A350:stä on olemassa pitempi A350-1 000 -versio, jossa on 40 istuinpaikkaa enemmän, mutta sen valinta näyttää epätodennäköiseltä. Pääomamarkkinapäivässä paljastettiin, että jo tilattujen lisäksi hankitaan kolme laajarunkokonetta lisää, mutta niiden tyyppiä ei paljastettu. Nekin ovat varmaan Airbusin kalustoa, joko A350-900 tai A350-1 000. Koska Finnair on päättänyt uudistaa A330-300 -koneiden matkustamot tuomalla niihin uuden Premium Economy -luokan, Finnair varmaan pitää nykyiset kahdeksan A330-konetta laivastossaan vielä useiden vuosien ajan uudempien A350-koneiden rinnalla. Aikanaan korvaajaksi varmaan harkitaan A330 NEO -koneita (New Engine Option) tai sitten siirrytään kokonaan A350-kalustoon? Laajarunkokoneissa Finnair on satsannut lujasti Airbus-kalustoon, joten Boeingin koneisiin siirtyminen on varsin epätodennäköistä. Kapearunkokoneita kaukoliikenteeseen? Muutamat lentoyhtiöt ovat tuomassa markkinoille kapearunkokoneita myös pitkille mannertenvälisille reiteille. Airbus A321 NEO -sarjassa on pitkien matkojen A321 LR (Long Range) -malli, jonka kantama on 4 000 nm (7 400 km). Muun muassa SAS ottaa käyttöön A321 LR -koneita. Pariisin ilmailunäyttelyssä esiteltiin A321 XLR (Extra Long Range), jonka kantama on vieläkin pitempi, 4 700 nm (8700 km). Se sai heti parisataa tilausta tai optiota. A321 XLR tulee markkinoille vuonna 2023. Toistaiseksi Finnair ei ole ollut kiinnostunut ottamaan käyttöön kapearunkokonetta kaukoliikenteessä. Aika näyttää, muuttaako A321 XLR tilannetta? Pitkän kantaman kapearunkokone sopii hyvin ohuille, pitkille reiteille, joissa matkustajamäärä ei riitä isolle laajarunkokoneelle. Riittääkö matkustusmukavuus? Herää kuitenkin kysymys siitä, riittääkö kapearunkoisen koneen matkustusmukavuus vaativille asiakkaille, jotka ovat vuosikymmenten saatossa tottuneet lentämään kaukolennot ainoastaan laajarunkokoneilla? Toinen kysymys koskee rahtikapasiteettia: Pitkän kantaman kapearunkokoneissa on niukahko rahtikapasiteetti, mitä rajoittavat koneeseen asennetut lisäpolttoainesäiliöt. Finnairin useissa kaukokohteissa lentorahdin kuljetus koneen ruumassa on tärkeä osa kaukolentojen kannattavuutta. Iso Airbus A350-laajarunkokone pystyy kuljettamaan suuren määrän rahtia matkustajien ja matkatavaroiden lisäksi. Laajarunkoisen A330:n rahtikapasiteetti on pisimmillä reiteillä rajallinen, mutta kuitenkin kapearunkoisia merkittävästi parempi. Kapearunkoinen pitkän matkan kone sopisi parhaiten lähinnä lomalentokohteisiin, joissa rahdin merkitys on pienempi. Lentoyhtiöt jahtaavat innokkaasti kustannussäästöjä, joten kustannustehokkaana ja energiatehokkaana ratkaisuna pitkän kantaman kapearunkokone saattaa yleistyä esimerkiksi Atlantin ylittävillä lennoilla – matkustusmukavuuden kustannuksella. Teksti: Timo Turkula Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: www.finnair.fi, www.lentoposti.fi, w www.liikennelentäjä.fi, www.flightglobal.fi, www.aviationanalyst.co.uk, www.simpleflying.com Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Finnairilla vankka luottamus Airbus A350 -matkustajakoneisiin Ilmateiden uusi suosikki – Airbus A350 XWB -matkustajakone Lentomatkustajaa kiinnostaa – mikä on kulutus sadalla kilometrillä? Finnairin kapearunkolaivasto vanhenee – pian ollaan päätösten edessä Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?