5.3.2022

GTÜ-katsastustilasto 2022: BMW 2-sarja loistaa tila-autoissa

GTÜ katsastus vika tilasto BMW 2-sarja tila-autot

BMW 2-sarjan Active/Gran Tourer on tila-autojen aatelia – paras kolmessa nuorimmassa ikäryhmässä. Ford B-Max ja Toyota Verso vanhempien ikäryhmien vähävikaisimmat

Vähävikaiset tila-autot paljastuvat kattavista katsastustilastoista, samoin vikaherkät automallit. Automallit ovat tässä saksalaistilastossa paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Suomalaisen autoilijan kannalta on hyödyllistä, että käytännössä liki kaikki automallit ovat myynnissä ja käytössä myös Suomessa.

Tila-autojen luokan vähävikaisimmat ja parhaat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat BMW 2-sarja Active/Gran Tourer, BMW 2-sarja Active/Gran Tourer, BMW 2-sarja Active/Gran Tourer, Ford B-Max ja Toyota Verso.

Tila-autojen runsasvikaisimmat ja heikoimmat nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan ovat Opel Combo,  Dacia Lodgy, Fiat Ducato, Ford Transit Tourneo ja Ford Transit Tourneo. Nuo mallit (Opel Comboa lukuun ottamatta) ovat samalla koko GTÜ-tilaston ikäryhmiensä ylivoimaisesti runsasvikaisimmat automallit.

Nuorimman ikäryhmän 1–3-vuotiaiden kolme parasta tila-autoa ovat BMW 2-sarja Active/Gran Tourer, Toyota Verso ja Mercedes-Benz B-sarja. Nuorimman ikäryhmän 1–3-vuotiaiden kolme heikointa tila-autoa ovat Opel Combo, Fiat Ducato ja Renault Kangoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pakettiautomaiset kovassa ajossa

Tila-autoissa on keskimäärin enemmän vikoja kuin muissa kokoluokissa: Eräänä selittävänä tekijänä on etenkin pakettiautomaisten tila-autojen (esimerkiksi Citroën Berlingo ja Jumper, Fiat Ducato, Opel Combo, Mercedes-Benz Citan ja Sprinter, Renault Kangoo ja Ford Transit Tourneo) runsas käyttö yritysten autona.

GTÜ katsastus vika tilasto tila-autot Fiat Ducato
Ducato ja muut pakettiautot ovat GTÜ:n tilastoissa kovilla.

Niistä suuri osa saattaa olla yritysten ja yhteisöjen yhteiskäyttöautoja. Niiden kunto tahtoo rapistua ajan mittaan, kun auto ei ole oma, kukaan ei tunnu oikein olevan vastuussa auton kunnosta.

Automallikohtaisia ajomääriä ei kerrota

GTÜ-raportissa mainitaan keskimääräiset ajokilometrimäärät vain kokoluokittain. Automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Pienillä tila-autoilla ajetaan vähän, isoilla tila-autoilla ja pakettiautomaisilla tila-autoilla paljon. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään.

Mallikohtaiset keskimääräiset ajomäärät löytyvät kotimaisesta Traficom -katsastustilastosta sekä saksalaisesta TÜV -katsastusraportista.

Saksalaisten katsastustilastojen mukaan japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut viime vuosina eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Tila-autojen ryhmässä japanilainen Toyota Verso on poikkeus säännöstä: Toyota Verso on paras vanhimmassa ikäryhmässä ja kärkiryhmässä sijoilla 2–4. muissa ikäryhmissä.

Etelä-korealaisten autojen laadun paranemisesta näkyy selviä merkkejä tila-autojen ryhmässä: Pienehkö tila-auto Kia Venga on seitsemän parhaan joukossa kaikissa ikäryhmissä, vanhimmassa toiseksi paras. Kia Vengan sisarmalli, saman Hyundai -konsernin Hyundai ix20 on kymmenen parhaan joukossa neljässä ikäryhmässä. Etelä-korealaisten mainetta ylläpitää lisäksi Kia Soul, joka on kahdeksan parhaan joukossa kolmessa ikäryhmässä.

10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäin

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tila-autot, 1–3-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

BMW 2-sarja Active/Gran Tourer (1,86)

Toyota Verso (2,04)

Mercedes-Benz B-sarja (2,58)

Kia Venga (2,88)

Volkswagen Touran (3,38)

Hyundai ix20 (4,22)

Kia Soul (4,23)

Ford C-Max/Grand C-Max (4,40)

Seat Alhambra (4,45)

Peugeot Boxer (5,63)

Citroën Jumper (7,77)

Mercedes-Benz Citan (8,04)

Peugeot Partner/Rifter (8,99)

Dacia Dokker (9,35)

Citroën Berlingo (10,21)

Dacia Lodgy (10,63)

Renault Trafic Combi (11,33)

Renault Kangoo (11,95)

Fiat Ducato (12,99)

Opel Combo (14,44)

Keskimääräinen ajomäärä 55 000 km

GTÜ katsastus vika tilasto BMW 2-sarja tila-autot
BMW 2-sarjan pitkä Grand Tourer ja lyhyempi Active Tourer menestyivät nuoremmissa ikäryhmissä erinomaisesti.

Tila-autot, 4–5-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

BMW 2-sarja Active/Gran Tourer (4,42)

Mercedes-Benz B-sarja (5,04)

Toyota Verso (6,27)

Ford B-Max (7,04)

Kia Venga (7,05)

Volkswagen Touran (7,48)

Kia Soul (7,72)

Ford C-Max/Grand C-Max (8,27)

Opel Meriva (8,46)

Hyundai ix20 (10,95)

Seat Alhambra (18,36)

Citroën Berlingo (18,61)

Dacia Dokker (18,89)

Peugeot Partner/Rifter (19,38)

Fiat Ducato (19,91)

Renault Kangoo (20,24)

Renault Trafic Combi (20.75)

Mercedes-Benz Citan (21,22)

Opel Combo (21,30)

Dacia Lodgy (26,18)

Keskimääräinen ajomäärä 75 000 km

Tila-autot, 6–7-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

BMW 2-sarja Active/Gran Tourer (8,03)

Mercedes-Benz B-sarja (8,28)

Ford B-Max (12,78)

Toyota Verso (15,09)

Opel Meriva (15,83)

Volkswagen Touran (16,22)

Kia Venga (16,57)

Ford C-Max/Grand C-Max (16,89)

Hyundai ix20 (19,77)

Opel Zafira (20,94)

Ford Transit Tourneo (32,87)

Peugeot Partner (33,53)

Mercedes-Benz Sprinter (34,91)

Dacia Lodgy (34,92)

Mercedes-Benz Citan (36,68)

Ford Galaxy (36,74)

Renault Espace/Grand Espace (37,63)

Renault Kangoo (40,30)

Renault Trafic Combi (40,60)

Fiat Ducato (40,69)

Keskimääräinen ajomäärä 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tila-autot, 8–9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Ford B-Max (14,68)

Mercedes-Benz B-sarja (19,82)

Toyota Verso (23,96)

Opel Meriva (25,61)

Ford C-Max/Grand C-Max (26,56)

Kia Venga (28,20)

Volkswagen Touran (28,56)

Mercedes-Benz Citan (31,53)

Seat Alhambra (32,15)

Volkswagen Sharan (32,30)

Dacia Lodgy (48,25)

Ford Galaxy (48,91)

Opel Combo (52,25)

Renault Espace/Grand Espace (56,25)

Renault Kangoo (62,91)

Peugeot Boxer (63,49)

Mercedes-Benz Sprinter (64,43)

Fiat Ducato (68,69)

Renault Trafic Combi (71,63)

Ford Transit Tourneo (72,26)

Keskimääräinen ajomäärä 135 000 km

GTÜ katsastus vika tilasto tila-autot Toyota Verso
Toyota Verso tsemppaa tilaston vanhemmissa ikäryhmissä.

Tila-autot, 9–11-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Toyota Verso (35,29)

Kia Venga (35,53)

Mercedes-Benz B-sarja (36,85)

Ford C-Max/Grand C-Max (41,55)

Hyundai ix20 (42,20)

Volkswagen Touran (45,12)

Opel Meriva (45,52)

Kia Soul (49,31)

Škoda Roomster (49,56)

Renault Scénic/Grand Scénic (50,36)

Peugeot Partner (60,78)

Citroën Berlingo (63,32)

Mercedes-Benz V-sarja (63,35)

Opel Combo (72,38)

Mercedes-Benz Sprinter (74,07)

Renault Espace/Grand Espace (80,38)

Renault Trafic Combi (86,81)

Renault Kangoo (88,98)

Fiat Ducato (102,79)

Ford Transit Tourneo (116,17)

Keskimääräinen ajomäärä 155 000 km (9–11-vuotiaat)

GTÜ katsastus vika tilasto tila-autot Ford Tourneo
Ford Tourneo löytyy tilastojen hänniltä vanhemmissa ikäryhmissä.

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kalliit viat jäävät usein ulkopuolelle

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Takeena viisi miljoonaa katsastusta

Saksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Toyota Verso piti kunniakkaasti japanilaisten mainetta yllä menestymällä kaikissa ikäluokissa. Etelä-korealaisten laatu on kohenemassa, pienet tila-autot Kia Venga, Kia Soul ja Hyundai ix20 menestyivät useammassa ikäryhmässä.

GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2022 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2020–30.6.2021.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2022 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,50 euroa. 

Luetuimmat