3.6.2019

Hallitus tarjoaa autoilijoille keppiä

Juhannuksesta kesäliikenteeseen

Autoliitto: hallituksen kaavailut kurittavat työmatkalaisia ja vanhentavat autokantaa.

Autoliitto kummeksuu Antti Rinteen (sd) tuoreen hallitusohjelman autoverolinjauksia.

Edellisen hallituksen aikana aloitettu asteittainen autoveron alentaminen kun näyttää nyt julkistetun hallitusohjelman perusteella päättyvän.

– Kun valtio pitää kiinni autoverosta, niin autonomistajat pitävät kiinni vanhoista autoistaan. Tämä ei edistä liikenteen päästötavoitteita, Autoliitto päättelee.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan hallitusohjelmassa on liikenteen ja tavallisen suomalaisen autoilijan kannalta paljon hyvää, jos kohta myös kielteistäkin.

– Jos kokonaisuuden summaa, niin ohjelma huutaa konkretiaa, nyt moni asia jää ilmaan ja ilmaukset epämääräisiksi. Konkretiaa, konkretiaa, konkretiaa, sitä tästä ulostulosta jää kaipaamaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Epävarmuus jatkuu

Autoverotuksen tulevaisuuden suhteen epävarmuus vaan jatkuu, kun päätöksiä verotuksen muutoksista lykätään. Niemisen mukaan se aiheuttaa epävarmuutta niin auton hankintapäätöksiä tekevien ihmisten mielissä kuin autokaupankin piirissä.

– Olisi ollut tärkeää, että yhä useammalla olisi ollut mahdollisuus ajaa uudemmalla,

vähäpäästöisemmällä ja turvallisemmalla autolla, Pasi Nieminen toteaa.

Työsuhdeautoilijat epätietoisia

Hallitusohjelmassa linjataan, että autoilun työsuhde-etua uudistetaan siten, että etu suosii huomattavasti vähäpäästöisen auton valintaa. Hallitus myös vapauttaisi seuraavalla vaalikaudella sähköauton latausedun verosta. Hallitusohjelmassa ei kuitenkaan kerrota näiden aikeiden toteuttamisen aikataulusta tämän tarkempaa.

– Kun tarkkaa tietoa tulevista mahdollisista työsuhdeautoilun verotuskohtelun muutoksista ei ole, lykätään autonvaihtoa ja ajetaan vielä yksi vuosi lisää nykyisellä autolla.

Työsuhdeautojen osuus uusien autojen kaupasta on merkittävä, joten työsuhdeautoilussa tapahtuva vaikuttaa laajalti muuhunkin autokauppaan, auton vaihto aiheuttaa aina ketjureaktion: uuteen autoon vaihtavalta vapautuu käytetty auto markkinoille. Työsuhdeautot ovat käytettyinä myntin tullessaan tyypillisesti 3–4 vuotta vanhoja ja siten varsin haluttuja autoja.

Hallitusohjelmassa myös uudistetaan muiden työsuhde-etujen verotusta niin, että sillä tuetaan tasapuolisemmin myös kevyen ja julkisen liikenteen sekä liikkumispalvelujen (MaaS) käyttöä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat