Liikenne Uutinen 7.7.2021

Heinäkuu toi muutoksen hinnoitteluun K-Latauspisteille

Kauppaketjujen latauskilvoittelu jatkuu. K-Latauksen hinnoittelu muuttui valtaosiltaan minuuttiperusteisesta kWh-perusteiseksi – poikkeuksena pikalatauspisteet.

Sähköauton ja ladattavan hybridiauton lataaminen hinnoitellaan jatkossa osassa K-Latauksen latauspisteitä ensisijaisesti kWh-perusteisesti minuuttiperusteisen sijaan. K-Latauksen mukaan uusi hinnoittelu koskee kaikkia perus- ja suurteholatauspisteitä.

K-Latauksen ensimmäiset suurteholatauspisteet avautuvat kesän aikana ja ovat alusta alkaen kWh-perusteisesti hinnoiteltuja. Pikalatauspisteillä latauksen hinta perustuu jatkossakin latauksen kestoon.

– Jatkossa asiakas maksaa perus- ja suurteholatauspisteillä siis ensisijaisesti ladatun sähkön määrästä, ei lataukseen kuluneesta ajasta. Tämä tekee latauksesta tasapuolisempaa autoilijoiden kesken, ja palvelee erityisesti hybridiautoilla ajavia asiakkaitamme, K-ryhmän autotoimialan jälkimarkkinoinnista ja K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff kertoo.

Autot kehittyvät, kehittyykö lataus?

Taustalla vaikuttaa myös autojen tekninen kehitys: autojen latausnopeuksien ja akkukokojen kasvaessa myös latausverkoston on syytä kehittyä samaa tahtia.

Pullonkaulaksi on muodostunut pikalatauspaikkojen verkosto, joka saisi olla tiheämpi ja alueellisesti kattavampi. Julkisen latauspaikkaverkoston pikalatauspisteillä auton akkuun saa tyypillisesti ladattua noin 80 prosenttia virtaa 15–30 minuutissa.

Eniten latauspisteitä on eteläisessä Suomessa ja suurimmissa kaupungeissa. Pikalatauspisteitä löytyy eniten huoltoasemilta sekä kauppojen ja kauppakeskusten läheisyydestä. Karttoja ja muita tietoja latauspaikoista löytyy esimerkiksi Traficomin kotisivuilta.

Latausverkosto kehittyy markkinaehtoisesti, mutta kehitystä vauhdittaa yhteiskunnan tukitoimet.

Kovaa nokittelua ketjujen kesken

Ladattavilla autoilla ajavat asiakkaat kiinnostavat suuria päivittäistavaraketjuja. Ja jos kauppojen sisäänkäyntien lähettyvillä on tarjolla latauspaikkoja, ovat nämä asiakkaat alttiimpia valitsemaan asiointipaikkansa lataushelppouden tai lataushinnoittelun perusteella.

Sähköautojen ja muiden ladattavien autojen määrän kasvu on siis kiristänyt kilpaa latausverkostojen kesken. HOK-Elanto kertoi maaliskuun lopulla laajentavansa ja monipuolistavansa merkittävästi sähköautojen latauspisteverkostoaan. Uusia latauspisteitä rakennetaan tämän vuoden aikana Prismojen ja S-marketien yhteyteen Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Keravalla, Järvenpäässä, Hyvinkäällä, Tuusulassa, Mäntsälässä ja Nurmijärvellä.

– Laajennamme latausverkostoa merkittävästi ja tarjoamme enemmän pikalatausta. Sähköautojen latauspisteiden merkitys asiakkaiden päivittäisten asioiden hoidon yhteydessä on yhä tärkeämpää ja siksi tuomme latauspisteet markettien yhteyteen, ABC-ketjujohtaja Hannu Houni totesi tuolloin.

Houni myös taustoitti, että nykyinen 14 toimipaikan verkosto kasvaa vuoden lopussa 30 toimipaikkaan, joissa tulee olemaan yhteensä 222 sähköauton latauspistettä vuoden loppuun mennessä.

Osuuskauppa HOK-Elannon latauspisteverkoston laajentaminen on osa S-ryhmätasoista hanketta. S-ryhmän tavoitteena on rakentaa vuosien 2021–2024 aikana koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen. ABC-latausverkosto rakennetaan yhdessä lahtelaisyriytys Kempowerin kanssa.

Kesko nokitti huhtikuussa kertomalla, että sen K-Latauksen pikalatausverkosto kasvaa kuluvan vuoden aikana, jolloin Suomeen tullaan rakentamaan kaksikymmentä uutta asemaa. K-Latauksen ilmoituksen mukaan se nousee tällöin Suomen kattavimmaksi pikalatausverkostoksi.

Lidlillä on oma latausverkostonsa, jossa lataamisen on ainakin toistaiseksi ollut maksutonta. Lidlin 44 latauspaikkaa löytyvät täältä.

 

Pikalatauspiste 26,6 sähköautoa kohti

Kauppaketjujen laajennusaikeet ovat ymmärrettäviä, sillä ladattavien autojen määrä kasvaa ja asiakkaat haluavat hyödyntää arkisen kaupassa asioinnin ja lataamisen sujuvaksi kokonaisuudeksi.

Sähköinen liikenne -yhdistyksen huhtikuussa julkaiseman raportin mukaan Suomessa oli viime vuoden lopulla yksi julkinen pikalatauspiste 26,6 täyssähköautoa kohti (9 697 sähköautoa / 365 latauspistettä).

Lisää aiheesta

Jaa artikkeli

Keskustelu