11.9.2018 Liikenne Kaide tai sen puute iso liikenneympäristön riski onnettomuuksissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanha kaide on iso riski liikenteessä. Liian lyhyet, puutteelliset ja ankkuroimattomat kaiteet tulisi uusia nopeasti. Liikenneympäristöön liittyvät riskitekijät jäävät helposti liian vähälle huomiolle. Tutkijalautakunnat esittivät parannusehdotuksia liikenneympäristöön liittyviin riskitekijöihin 57 prosentissa vuoden 2016 kuolonkolareista. Tieto käy ilmi viimeisimmästä Onnettomuustietoinstituutin vuosiraportista. Liikenneympäristön riskitekijöitä on monia, mutta huonosti toimiva tai puuttuva kaide on ylivoimaisesti yleisin liikenneympäristön riskin aiheuttaja. Kaikissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa lähes 60 prosentissa todettiin liikenneympäristöön liittyviä riskejä. Näistä lähes 80 prosentissa kaide tai sen puute oli riski. Merkillepantavaa on, että usein suuren huomion saavat sade tai tien kunto todettiin riskitekijäksi vain 10 prosentissa tapauksista. Liukkauskin todettiin riskitekijäksi alle 20 prosentissa onnettomuuksista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vanhoissa kaiteissa paljon puutteita Marko Kelkka Uudenmaan ELY-keskuksesta on työskennellyt liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnissa. – Moottoriliikenneonnettomuuksien tieympäristön riskeissä ja parannusehdotuksissa nousevat keskeisiksi tekijöiksi suistuminen tai kulku vastaantulijan kaistalle tai ulos tieltä. Kuolemaan johtavien onnettomuuksien välttämiseksi nähdään tärkeänä maanteiden keskikaiteiden rakentaminen, reunakaiteiden kunnostaminen ja rakentaminen sekä muu teiden reunaympäristön suistumisturvallisuuden parantaminen, Kelkka toteaa. Tutkijalautakuntien tunnistamat liikenneympäristön riskit kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvojen onnettomuuksissa 2016. Lähde: OTI Kaiteen tarkoituksena on antaa sopivasti periksi ja suojata siten siihen törmäävää ajoneuvoa tai esimerkiksi kaiteen toisella puolella olevaa työmaata. Jos kaide irtoaa kokonaan tai katkeaa, se on mitä ilmeisemmin epäonnistunut tehtävässään. Vanhat viistotut kaiteiden päät ovat myös poistolistalla, koska ne on todettu vaarallisiksi: viisteelle ajautuva ajoneuvo kimpoaa siitä herkästi ilmalentoon. Viisteiden tilalle rakennetaan törmäystilanteessa myötääviä kaiteen päitä. – Vanhoja kaiteita tulisi uusia törmäysturvallisemmiksi. Liian lyhyet, puutteelliset ja ankkuroimattomat kaiteet tulisi uusia. Kaiteita on paljon erilaisia. Ominaisuudet ja kestävyys vaihtelee ja sitä mukaa tietenkin myös rakenteiden hintalappu. – Sillankaiteen tulisi ainakin moottoritiellä kestää rekan törmäys, Kelkka esittää. Kuopion äskettäisessä bussiturmassa kaide ei kestänyt kovavauhtista bussin törmäystä. Tutkijalautakunnan jäsenenä toiminut Marko Kelkka pitää tärkeänä tiestömme vanhojen kaiteiden uusimista. Moottoriteillä kaiteen tulisi kestää jopa rekan törmäys. Kaikki tutkitaan Onnettomuustietoinstituutin (OTI) koordinoimat 20 tutkijalautakuntaa tutkivat kaikki Suomessa tapahtuneet kuolemaan johtaneet onnettomuudet tapahtuivatpa ne sitten maanteillä, kaduilla, yksityisteillä tai maastossa. Tutkinnasta saadaan arvokasta tietoa onnettomuuksien taustatekijöistä, onnettomuuteen johtaneista syistä sekä sen seurauksista. Tutkijalautakunnan yksi keskeinen tehtävä on esittää tapahtuneen onnettomuuden ja sen tutkinnan pohjalta parannusehdotuksia, jotta tulevaisuudessa voitaisiin välttyä vastaavalta onnettomuudelta. Kuopion bussiturman tutkinta on vielä kesken, mutta myös sen tutkinnan loppuraportissa tullaan aikanaan puuttumaan liikenneympäristöön liittyviin riskitekijöihin. Kantaa otetaan varmasti myös kaiteeseen ja siihen, olisiko nykyaikainen ja riittävä kaide voinut lieventää onnettomuuden seurauksia. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Marko Happo Edit: Otsikkoa muutettu ja tekstiä täydennetty 12.9. 12.50. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?