29.5.2020

Kaksi turvaistuinta hylättiin testissä

Turvaistuintesti 2020

Kaksi epäonnistumista lastenistuinten testissä osoittaa, että ilman puolueetonta testaustoimintaa kuluttaja saattaisi tietämättään ostaa istuimen, joka ei täytä tehtäväänsä. Toinen hylättiin liiallisen kemikaalimäärän vuoksi, toinen ei kestänyt törmäystestiä.

Kevään suuressa turvaistuintestissä testattiin yhteensä 33 erikokoisille lapsille tarkoitettua lastenistuinta. Niistä 31 ylitti lakisääteiset vaatimukset. Vain kaksi istuinta arvioitiin heikoiksi: toinen hylättiin liiallisen kemikaalimäärän vuoksi, toinen ei kestänyt törmäystestiä.

Istuimista tutkittiin ja arvosteltiin turvallisuus, käyttö- ja istuinmukavuus sekä kemikaalikuormitus. 40–85 cm:n pituisille lapsille tarkoitettu Silver Cross Dream -turvakaukalo Dream i-Size -telakalla sai ainoana istuimena testistä kokonaisarvosanan erinomainen. Suoritus on merkittävä, sillä turvaistuimia on testattu jo 17 vuotta ja tätä ennen vain 10 lastenistuinta on saanut erinomaisen arvosanan.

Turvaistuintesti 2020

Testatuista istuimista 22 sai kokonaisarvosanan hyvä ja kahdeksan arvosanaksi tuli tyydyttävä. Kaikki nämä ovat monilta osin selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia ja istuinten kehittelyssä on otettu huomioon kuluttajansuojatesteissä esitetyt vaatimukset.

Vaikka sivutörmäystesti ei ole lakisääteisesti pakollinen kaikille istuimille, ei sivutörmäystestissä tullut ilmi ikäviä yllätyksiä. Sivutörmäystestistä istuimet saivat vähintään arvosanan välttävä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lukko aukesi ja kemikaaleja oli liikaa

Tex Baby Eris i-Size -istuin reputti etutörmäystestissä. Kun koe tehtiin 15 kilon painoisella koenukella, aukesi istuimen valjaiden lukko ja koenukke sinkoutui eteenpäin. Jos istuin saa etutörmäystestistä arvosanan heikko, eivät muista testiosioista saadut hyvät arvosanat auta vaan istuimen kokonaisarvosanaksi tulee heikko.

Turvaistuintesti 2020

Babyauto Buddy i-Size -istuimen päälliskankaassa puolestaan oli palonestoainetta TDCP määrä, joka ylittää leluille direktiivissä 2014/79/EU annetut raja-arvot. Istuin sai kemikaalikuormituksesta arvosanan heikko, mikä johtaa siihen, että istuimen kokonaisarvosanaksi tulee heikko.

Oikea käyttö ratkaisee

Istuimen oikea käyttö on syytä opetella heti istuimen ostamisen jälkeen. Sekä lastenistuimen että auton käyttöohjeita tulee noudattaa. On erittäin tärkeää, että istuin on asennettu oikein, muuten istuin ei suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla onnettomuustilanteessa. Erityistä huomiota pitää kiinnittää siihen, että istuimen valjaat on kiristetty tarpeeksi tiukalle. Lapsen päällä oleva takki pitää joko riisua pois tai siirtää syrjään lantiovyön kohdalta, jotta vyö olisi mahdollisimman lähellä lapsen kehoa. Tämän lisäksi pitää vöiden ja selkänojan säätöjä muuttaa sitä mukaa, kun lapsi kasvaa. Istuinta ei missään nimessä tulisi vaihtaa suurempaan istuimeen liian varhain.

Näin testattiin

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttaman testin istuimet ostetaan vähittäis- ja postimyyntiliikkeistä. Koska sekä tuotteet että kohderyhmä muuttuvat koko ajan, testataan uusimpia markkinoille tulevia istuimia säännöllisesti.

Testiin otettiin kaikkien viiden ECE R 44 -normin mukaisen painoluokan (0, 0+, I, II ja III) istuimia sekä ECE R 129 -standardin mukaisia istuimia.

Testausmenetelmiä ja testin arvostelua kehitetään jatkuvasti, jotta ne olisivat uusimman tekniikan mukaisia. Tästä syystä testin tulokset eivät ole verrattavissa edellisten vuosien tuloksiin.

Uusimman turvaistuintestin tulosten yhteenveto on luettavissa Autoliiton sivuilla. Koko raportti yksityiskohtaisine tuloksineen on vain Autoliiton jäsenten käytettävissä.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat ja videot: ADAC

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat