29.5.2020 Liikenne Kaksi turvaistuinta hylättiin testissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksi epäonnistumista lastenistuinten testissä osoittaa, että ilman puolueetonta testaustoimintaa kuluttaja saattaisi tietämättään ostaa istuimen, joka ei täytä tehtäväänsä. Toinen hylättiin liiallisen kemikaalimäärän vuoksi, toinen ei kestänyt törmäystestiä. Kevään suuressa turvaistuintestissä testattiin yhteensä 33 erikokoisille lapsille tarkoitettua lastenistuinta. Niistä 31 ylitti lakisääteiset vaatimukset. Vain kaksi istuinta arvioitiin heikoiksi: toinen hylättiin liiallisen kemikaalimäärän vuoksi, toinen ei kestänyt törmäystestiä. Istuimista tutkittiin ja arvosteltiin turvallisuus, käyttö- ja istuinmukavuus sekä kemikaalikuormitus. 40–85 cm:n pituisille lapsille tarkoitettu Silver Cross Dream -turvakaukalo Dream i-Size -telakalla sai ainoana istuimena testistä kokonaisarvosanan erinomainen. Suoritus on merkittävä, sillä turvaistuimia on testattu jo 17 vuotta ja tätä ennen vain 10 lastenistuinta on saanut erinomaisen arvosanan. Testatuista istuimista 22 sai kokonaisarvosanan hyvä ja kahdeksan arvosanaksi tuli tyydyttävä. Kaikki nämä ovat monilta osin selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia ja istuinten kehittelyssä on otettu huomioon kuluttajansuojatesteissä esitetyt vaatimukset. Vaikka sivutörmäystesti ei ole lakisääteisesti pakollinen kaikille istuimille, ei sivutörmäystestissä tullut ilmi ikäviä yllätyksiä. Sivutörmäystestistä istuimet saivat vähintään arvosanan välttävä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lukko aukesi ja kemikaaleja oli liikaa Tex Baby Eris i-Size -istuin reputti etutörmäystestissä. Kun koe tehtiin 15 kilon painoisella koenukella, aukesi istuimen valjaiden lukko ja koenukke sinkoutui eteenpäin. Jos istuin saa etutörmäystestistä arvosanan heikko, eivät muista testiosioista saadut hyvät arvosanat auta vaan istuimen kokonaisarvosanaksi tulee heikko. Babyauto Buddy i-Size -istuimen päälliskankaassa puolestaan oli palonestoainetta TDCP määrä, joka ylittää leluille direktiivissä 2014/79/EU annetut raja-arvot. Istuin sai kemikaalikuormituksesta arvosanan heikko, mikä johtaa siihen, että istuimen kokonaisarvosanaksi tulee heikko. Oikea käyttö ratkaisee Istuimen oikea käyttö on syytä opetella heti istuimen ostamisen jälkeen. Sekä lastenistuimen että auton käyttöohjeita tulee noudattaa. On erittäin tärkeää, että istuin on asennettu oikein, muuten istuin ei suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla onnettomuustilanteessa. Erityistä huomiota pitää kiinnittää siihen, että istuimen valjaat on kiristetty tarpeeksi tiukalle. Lapsen päällä oleva takki pitää joko riisua pois tai siirtää syrjään lantiovyön kohdalta, jotta vyö olisi mahdollisimman lähellä lapsen kehoa. Tämän lisäksi pitää vöiden ja selkänojan säätöjä muuttaa sitä mukaa, kun lapsi kasvaa. Istuinta ei missään nimessä tulisi vaihtaa suurempaan istuimeen liian varhain. Näin testattiin Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttaman testin istuimet ostetaan vähittäis- ja postimyyntiliikkeistä. Koska sekä tuotteet että kohderyhmä muuttuvat koko ajan, testataan uusimpia markkinoille tulevia istuimia säännöllisesti. Testiin otettiin kaikkien viiden ECE R 44 -normin mukaisen painoluokan (0, 0+, I, II ja III) istuimia sekä ECE R 129 -standardin mukaisia istuimia. Testausmenetelmiä ja testin arvostelua kehitetään jatkuvasti, jotta ne olisivat uusimman tekniikan mukaisia. Tästä syystä testin tulokset eivät ole verrattavissa edellisten vuosien tuloksiin. Uusimman turvaistuintestin tulosten yhteenveto on luettavissa Autoliiton sivuilla. Koko raportti yksityiskohtaisine tuloksineen on vain Autoliiton jäsenten käytettävissä. Teksti: Eila Parviainen Kuvat ja videot: ADAC Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta