28.8.2020

Kirje EU-komissiolta paljastaa: kevytautolaki kaatui byrokratiaan

Uusi tieliikennelaki voimaan 1.6.2020

Kevytautolain kumoaminen on edennyt lausuntokierrokselle, joten näillä näkymin nuoret joutuvat tyytymään jatkossakin mopoautoihin. Muutaman vuoden päästä voi olla kuitenkin toisin, sillä kevytautolaki kaatui ajokorttidirektiiviin, joka on tarkoitus uudistaa muutaman vuoden aikana.

Vuoden 2019 marraskuussa Suomessa oli tarkoitus ottaa käyttöön uusi, nuorille suunnattu ajoneuvoluokka: kevytautot. Syyskuussa 2019 liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti kevytautot sallivan lain lykkääntyvän vuodella, sillä laki ei soveltunut Euroopan komission mukaan EU-direktiiveihin.

Tällä viikolla liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti aloittavansa kevytautolain kumoamisen. Lain kumoaminen on tällä hetkellä lausuntokierroksella. Syyksi lain kumoamiselle kerrottiin se, että Euroopan komissio ei antanut poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon. Samalla kerrottiin, että myöhemmin kevytautot voidaan saada liikenteeseen tulevaisuudessa vaikuttamalla EU:n ajokorttidirektiivin sisältöön. Direktiivi on tarkoitus uudistaa lähivuosina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pahoittelukirje

Liikenne- ja viestintäministeriö sai keskiviikkona 26.8. kirjeen Euroopan komissiolta. Kirjeessä pahoiteltiin ettei kevytautolakia saatu soveltumaan EU-direktiiveihin. Kirjeessä myös todetaan, että komissiossa ymmärretään aiheen olevan Suomelle tärkeä ja kerrotaan komission käyneen asian läpi yksityiskohtaisesti. Komission näkemyksen mukaan direktiiviin sopivaa keinoa kevytautojen saattamiseksi nuorten ajoneuvoiksi ei ole.

Suomen alkuperäisen lakiehdotuksen mukaan kevytautot olisi rekisteröity T-luokan kortilla ajettaviksi ajoneuvoiksi, mutta ajokorttidirektiiviin mukaan tätä ei voi toteuttaa. Syynä oli, että T-luokan ajokortti on määritetty maatalous- tai metsätraktoreiden kuljettamiseen.

B-luokan ajo-oikeuden alaiseksi kevytautot eivät soveltuneet siitä syystä, että EU:n jäsenvaltioilla on oikeus alentaa kyseisen ajo-oikeuden alaikärajaa alimmillaan 17 ikävuoteen. Kirjeessä kuitenkin mainitaan, että nuoret eivät voi vielä saada B-luokan ajo-oikeutta. Tämä tarkoittanee, että Suomella voi olla oikeasti mahdollisuus vaikuttaa uuden ajokorttidirektiivin sisältöön.

Omaa luokkaa kevytautojen ajo-oikeuteen ei myöskään voitu tehdä, koska ajokorttidirektiivin mukaan EU:n jäsenmailla ei ole enää oikeutta tehdä kansallisia ajo-oikeusluokkia. Euroopan komissio ehdotti, että Suomi hakisi tähän poikkeusta. Suomi haki poikkeusta, mutta neuvottelujen edetessä komissio ei kuitenkaan antanut suostumusta ajokorttidirektiivin sääntelystä poikkeamiseen.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat