28.8.2020 Liikenne Kirje EU-komissiolta paljastaa: kevytautolaki kaatui byrokratiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevytautolain kumoaminen on edennyt lausuntokierrokselle, joten näillä näkymin nuoret joutuvat tyytymään jatkossakin mopoautoihin. Muutaman vuoden päästä voi olla kuitenkin toisin, sillä kevytautolaki kaatui ajokorttidirektiiviin, joka on tarkoitus uudistaa muutaman vuoden aikana. Vuoden 2019 marraskuussa Suomessa oli tarkoitus ottaa käyttöön uusi, nuorille suunnattu ajoneuvoluokka: kevytautot. Syyskuussa 2019 liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti kevytautot sallivan lain lykkääntyvän vuodella, sillä laki ei soveltunut Euroopan komission mukaan EU-direktiiveihin. Tällä viikolla liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti aloittavansa kevytautolain kumoamisen. Lain kumoaminen on tällä hetkellä lausuntokierroksella. Syyksi lain kumoamiselle kerrottiin se, että Euroopan komissio ei antanut poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon. Samalla kerrottiin, että myöhemmin kevytautot voidaan saada liikenteeseen tulevaisuudessa vaikuttamalla EU:n ajokorttidirektiivin sisältöön. Direktiivi on tarkoitus uudistaa lähivuosina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pahoittelukirje Liikenne- ja viestintäministeriö sai keskiviikkona 26.8. kirjeen Euroopan komissiolta. Kirjeessä pahoiteltiin ettei kevytautolakia saatu soveltumaan EU-direktiiveihin. Kirjeessä myös todetaan, että komissiossa ymmärretään aiheen olevan Suomelle tärkeä ja kerrotaan komission käyneen asian läpi yksityiskohtaisesti. Komission näkemyksen mukaan direktiiviin sopivaa keinoa kevytautojen saattamiseksi nuorten ajoneuvoiksi ei ole. Suomen alkuperäisen lakiehdotuksen mukaan kevytautot olisi rekisteröity T-luokan kortilla ajettaviksi ajoneuvoiksi, mutta ajokorttidirektiiviin mukaan tätä ei voi toteuttaa. Syynä oli, että T-luokan ajokortti on määritetty maatalous- tai metsätraktoreiden kuljettamiseen. B-luokan ajo-oikeuden alaiseksi kevytautot eivät soveltuneet siitä syystä, että EU:n jäsenvaltioilla on oikeus alentaa kyseisen ajo-oikeuden alaikärajaa alimmillaan 17 ikävuoteen. Kirjeessä kuitenkin mainitaan, että nuoret eivät voi vielä saada B-luokan ajo-oikeutta. Tämä tarkoittanee, että Suomella voi olla oikeasti mahdollisuus vaikuttaa uuden ajokorttidirektiivin sisältöön. Omaa luokkaa kevytautojen ajo-oikeuteen ei myöskään voitu tehdä, koska ajokorttidirektiivin mukaan EU:n jäsenmailla ei ole enää oikeutta tehdä kansallisia ajo-oikeusluokkia. Euroopan komissio ehdotti, että Suomi hakisi tähän poikkeusta. Suomi haki poikkeusta, mutta neuvottelujen edetessä komissio ei kuitenkaan antanut suostumusta ajokorttidirektiivin sääntelystä poikkeamiseen. Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Kevytautot jäänevät unelmaksi: ministeriö aloittaa lain kumoamisen Moottori testasi: kun kevytauto pysähtyy, kiitää mopoauto vielä 25 km/h Ajatuksia autoista: kevytautosta tuli nurinkurinen ongelma Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?